2.345 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Bygge ytterdør i massiv eik men tykkelse kanskje for tynn
Kommer til å bygge ytterdør i kommende prosjekt. Hadde helst laget dem halvfranske men utstyret jeg har begrenser i så fall ferdigmålet på dørbladets tykkelse til 58mm. De fleste dører som produseres, sporfreste for nordisk klima, bygger 67mm og mer. Jeg tror ikke at forskjellen i holdfasthet mellom 58mm og 67mm er avgjørende da låsene vil bli klasse 3. Sidestykene blir av 6st(+2) lameller vendlimt med strekking, totalt 120mm ferdigmål med 67mm tapper.
Spørsmålet er hva dere tror forskjellen ville blitt når det gjelder varmeverdi?
Spørsmålet er hva dere tror forskjellen ville blitt når det gjelder varmeverdi?
Legger du inn en glasskive så er det den som kommer til å ha den dårligste U-verdien... Det finnes jo tynnere mer effektiv isolering du kan legge inn samt bruke plate for holdfastheten og holde nede på tykkelsen.
Takk for kommentaren og infoen. Jeg tenkte først å sette inn glasset selv, men det får bli å bestille en energikassett til den lille åpningen som blir øverst for lysinnslipp i gangen. Kommer til å få plass til en 2mm tykk metallplate mellom speilene samt en foliebelagt gulvisolasjon på 3mm på hver side av platen. Antar platen neppe bidrar til varmeverdien i positiv forstand!?
Klikk her for å svare