Hei!

Vi bygde en solid terrasse forrige høst til huset. Jeg sa til snekkerne at vi eventuelt tenkte å bygge en innglasset terrasse/vinterhage senere, så de valgte ekstra dimensjonerte gulvbjelker og kortla opp ekstra samt satte ekstra søyler for at det skulle holde.

Nå orker vi ikke vind, regn og annet lenger, og tenker til våren å begynne med en vinterhage.

Det første spørsmålet jeg funderer på er isolering av gulvbjelkelaget. Bjelkene er jo trykkimpregnerte, og jeg har lest litt her og der at disse ikke anbefales i et bjelkelag fordi de iblant kan gi fra seg dårlig lukt. Men hvordan er det med en krypkjeller som denne som står på søyler?

Jeg tenkte meg gulvkonstruksjonen slik: På innsiden av hver "boks" skrur jeg inn små lister som jeg deretter legger enten trossbunskiver eller biter av trykkimpregnerte terrassebord (naboen har revet sin terrasse så vi kan få masse med 22x95 gratis). I hvert rom legger jeg isolasjon (ca. 180 mm). Så over bjelkekonstruksjonen stifter jeg fast en diffusjonssperre, og over denne legger jeg enten tilbake de gamle terrassebordene, eller to lag med gulvspon (vi må få opp gulvet så det ikke blir noen terskel til stuen, da vi skal fjerne terrassedøren). Over gulvsponet legger jeg skum og parkettgulv.

Det blir jo ikke en 100 % tett "boks" siden det ikke blir lufttett ned mot bakken, så eventuell dårlig lukt kan jo ventileres bort, og krypkjelleren i seg selv er jo en søylegrunn så vinden kan jo feie hvor mye som helst der under, da det er ca. 1 dm helt åpent rundt om.

Tanker og tips? Det føles jo riktig irriterende om jeg må rive bort halve terrassen og sette inn uimpregnerte bjelker.

/S

Det nye impregnerte treverket bruker ikke de samme kjemikaliene som de gjorde før, altså får man ikke den lukten som man får av gammelt impregnert treverk.

huggan skrev:
Det nye impregnerte virket bruker ikke de samme kjemikaliene som de gjorde før, altså får man ikke den lukten som man får av gammelt impregnert virke.
Hei!

Det var godt å høre, jeg var redd for at vi og byggefirmaet har gjort en skikkelig tabbe her.

Jeg har to andre spørsmål angående byggingen som jeg tar sjansen på at noen kan svare på:

1) Vi har to alternativer når det gjelder bygging av vinterhage, enten bygger vi et ettplans tegltak med åpent opp til mønet, eller så har vi vurdert å utnytte utvidelsen til også å bygge en overetasje og på den måten få et ekstra soverom, siden vi har et 1 1/2 plans hus. Grovt sett, hvor mye dyrere kan dette bli? Rent spontant føles det som om det eneste som kommer i tillegg er et bjelkelag samt litt andre takstoler og litt større dimensjoner på de bærende bjelkene samt et vindu, et element og litt smått og godt). Vi må kanskje forsterke opp søylefundamentet også med noen ekstra søyler. I min verden kan det bli en økning på 20 %. Jeg er redd vi kommer til å angre oss i fremtiden om familien vokser.

2) For en vinterhage/utvidelse, er det nødvendig å ansette arkitekter og konstruksjonsingeniører som dimensjonerer alt, eller holder det å lage en pen tegning med utvendige mål som sendes inn for byggetillatelsen, eller må byggefirmaet ha alt dimensjonert ned til minste detalj? Altså, er det nok med en slags arkitekttegning (som jeg lager selv) eller må det finnes en konstruksjonstegning? Utvidelsen kommer til å bli nesten identisk som Smålandsvillan Nybro og dens vinkel, men med noen ulike mål bare (30 cm lengre og 40 cm bredere). Stilen skal være nøyaktig som bolighuset, så der kan jo byggefirmaet smugkikke på hvordan det ser ut. Takstolene antar jeg at byggefirmaet regner ut i et dataprogram og bestiller ferdigprodusert som man løfter på plass direkte ved levering. Altså, så mye standard som mulig.

Takk på forhånd
S

Jeg har ingen gode svar men lag gjerne en tråd når vinterträdgården begynner å ta form :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.