Vet ikke om dette er riktig sted...?

Jeg skal bygge en innervegg i vårt hus og lurer på hvordan man går frem med dørkarm og reisverket. Jeg vet liksom hvordan veggen skal bygges, men hvordan beregner man hvilke stendere som passer til hvilken dørkarm?
Fant dørkarmer på coop som var 70cm, men hvis man bruker 70 stendere her så kommer jo sponplate + gipsplate på = cirka 4cm til.
Det betyr jo at veggen blir tykkere enn karmen. bygger man på karmen da eller?

/Mvh micke

Du mener kanskje dørkarmsbredde og ikke selve karmen, det finnes jo ulike bredder på karmer.

Har selv bygget en ny innervegg nylig av 45x70 lekter, kommer nok til å velge 95mm karm som jeg legger jevnt med innsiden eller utsiden, resten får man vel fylle ut med en list så karmen rundt om flukter med veggen.

Det finnes jo litt hjelp å få i form av veiledning om hvordan man går frem, kommer ikke på noen lenke å formidle for øyeblikket, men prøv å søk både her på forumet samt noen søkemotor, så finner du nok noe.

Hmm, mener du "karm" i stedet for "foder"? Ellers så forstår jeg ikke spørsmålet. (Fodret er listene som dekker sprekken mellom dørkarmen og veggen, eller vinduet og veggen, og de er altså parallelle med dørbladet). Ideen er at dørkarmen skal være like tykk som ferdig vegg. Da vil fodrene ligge flatt på utsiden av både vegg og dørkarm. Ellers så kan man gjerne bygge på karmen (helst da på innsiden), men det blir ikke like pent. Å bygge på den på utsiden (altså i den retningen døren åpnes) kan føre til problemer med hengslene, og en "innsunket dør," så sjekk dette. Ellers så pleier det å passe, hvis du skal bygge en dobbel innervegg (dobbel gips) så bruk tynnere lekter. Det finnes karmer som passer til de vanlige veggtykkelsene så sjekk rundt, eller enda bedre svelg stoltheten og spør personalet... ;-)

Jeg mener karmen :)
Det er jo fôret som skal ligge dikt mot vegg og karm, og det var her jeg innså at hvis jeg kjøper lekter på 70 og en karm på 70, så vil jo spon og gips stikke ut.
Det er en dobbelvegg ja!

Søkte litt her, men trodde at det fantes noen regel for dette hvordan man går frem. Er jo generelle mål dog.

La oss si at man tar en 90 karm til 70 lekter. Vet ikke hva spon og gips kan være, men maks 10mm/plate. Det innebærer jo 40mm på 70 lekter som blir 110mm. Da er karmen for tynn og en på 120 for tykk med 5mm på hver side, men det finnes kanskje karmer som passer disse målene?

/Mvh Micke

Gipsplater er typisk 13mm så som du ser så stemmer det bra med enkelgips på begge sider av en 70-regel til en 90+ karm. Og samme sak med dobbel: 13x4+70 = 122 altså ca. 120. Du kan gå ut fra at de vanligste karmtykkelsene passer til enkel hhv. dobbelgips på 70 regel, noe annet hadde ikke vært smart fra et salgssynspunkt. ;-)

Ja om det skiller 2mm er jo ingen katastrofe, men 5mm er litt for mye. Godt da vet jeg hvordan det ser ut med dette. Takk!

Et oppfølgingsspørsmål dukket nå opp i hodet.

Har for meg at man alltid gjør dørhullet litt større enn karmen? I hvert fall gjør man så med vinduer. Finnes det noen gyllen regel på dette i mål?

/Mvh Micke

+15 mm!

En dør som er 900*2100 er altså egentlig 15 mm mindre i alle retninger slik at selve hullet skal være akkurat 900*2100mm.

Selvfølgelig er det så...Takk å bukk :)

men regla opp på 91 cm......
gjør man alltid.

mvh
snickar estwing

Ytterligere et tips om det er første gang. Kjøp døren før du bygger veggen. Føl på den, klem på den. Mål den... ;-)

Selv ville jeg ved ombygging av vegg tatt den gamle døren, satt den til side, orket senere ikke gå og hente den men målte på en annen; "for de er jo like i hele kjelleren". Nei, det var de jo ikke, den som var satt til side var 10cm høyere. Fram med sagen... ;-)

Hvordan skal man gjøre med en 122 mm vegg da? 118 karm pluss 4 mm list?
Det er jo plywooden på badet som legger til de 4 ekstra mm...

Sala på list funker. Man kan vel også bestille på mål eller lage en selv, det holder jeg på med for å få en som passer til en rar vegg. Litt pirk for å få en pen fuge mellom karmdeler og overrstykket dog.

Så da kan man like gjerne kjøpe en 95 karm, som er mye billigere, om man uansett må bygge ut? Eller blir det stygt?

Siste vegg brukte jeg 45x70 stendere, 13mm gips på begge sider. (Nøydde meg med enkelgips).
Brukte 95mm karm.

Men i dette tilfellet, baderom, blir det litt annerledes, det blir jo gips, osb, stender, plywood, gips og fliser...så det blir jo skikkelig tykt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.