2.349 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Bygge vanntett undertak til eksisterende terrassegulv
Det nåværende plasttaket slutter ikke helt tett mot betongpilarne midt under terrassen. Dette fører til at vann på gulvet finner veien ned og renner langs pilarne. Jeg ser etter en konstruksjon som maskerer pilarne nedenfra slik at et nytt undertak med riktig helling (helst korrugerte takplater) kan bygges opp og festes tett mot pilarne. Hvilke løsninger er gjennomførbare? Terrassens mål er ca. 8 x 4,5 m med ståhøyde under og det er 8 betongpilarer.
Hei!
Leter etter lignende løsning, har tenkt å bygge en carport med terrasse oppå 6,5 x 5m.
Som det ser ut nå med avrenningen (hehe) så tenker jeg å skru et blikktak under "terrassen" og eventuelt legge flere bjelker for å lage et til undertak.
Altså "kløyve" for eksempel 70mm bjelker diagonalt, skru fast den ene halvdelen, deretter skru blikktaket nedenfra, deretter skru på den andre halvparten av bjelken og deretter undertaket.
Hvis man tar 70 eller 90mm og har en helning på ca 0,5mm per meter, så er det nok plass til spotter også mellom innertaket og blikket.
Det jeg HELST ønsker er å ha et pent innertak rett under, men tror det blir vanskelig å tette med spotter og strøm, samt de fleste takene ser ut til å være "knekte" og det blir ikke like pent under, så tror på første forslaget nå når jeg leser det. Da kan man bruke de samme bordene som på huset i samme hvite farge.
Derimot nedløpsrør osv. blir litt tricky, kommer til å ha 2 bærere hver 2,5m på ca 40cm, tror jeg, og tror jeg klarer meg med 170 eller 220 over 2,5m cc60cm. Det betyr at jeg kan ta avrenning inn mot midten, for vil bare ha en totalhøyde på 40cm + terrassebord og undertak.
Så blir det en utstikker på en bit, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det uten å ha bjelker oppå bæreren, må nok fundere mer der. Stolpene kan bare være ca 4m ut.
Leter etter lignende løsning, har tenkt å bygge en carport med terrasse oppå 6,5 x 5m.
Som det ser ut nå med avrenningen (hehe) så tenker jeg å skru et blikktak under "terrassen" og eventuelt legge flere bjelker for å lage et til undertak.
Altså "kløyve" for eksempel 70mm bjelker diagonalt, skru fast den ene halvdelen, deretter skru blikktaket nedenfra, deretter skru på den andre halvparten av bjelken og deretter undertaket.
Hvis man tar 70 eller 90mm og har en helning på ca 0,5mm per meter, så er det nok plass til spotter også mellom innertaket og blikket.
Det jeg HELST ønsker er å ha et pent innertak rett under, men tror det blir vanskelig å tette med spotter og strøm, samt de fleste takene ser ut til å være "knekte" og det blir ikke like pent under, så tror på første forslaget nå når jeg leser det. Da kan man bruke de samme bordene som på huset i samme hvite farge.
Derimot nedløpsrør osv. blir litt tricky, kommer til å ha 2 bærere hver 2,5m på ca 40cm, tror jeg, og tror jeg klarer meg med 170 eller 220 over 2,5m cc60cm. Det betyr at jeg kan ta avrenning inn mot midten, for vil bare ha en totalhøyde på 40cm + terrassebord og undertak.
Så blir det en utstikker på en bit, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det uten å ha bjelker oppå bæreren, må nok fundere mer der. Stolpene kan bare være ca 4m ut.
Jeg tenkte noe lignende men jeg tror at forumet har fått meg på andre tanker og det blir et ordentlig tak som de har foreslått.B Beachboy72 skrev:Hei!
Leter etter lignende løsning, har tenkt å bygge en Carport med terrasse ovenpå 6,5 x 5m,
Slik det ligger an nå med avrenningen (hehe) så tenker jeg å skru et platetak under "terrassen" og eventuelt regulere videre for å lage et ekstra undertak.
Dvs "kløyve" f.eks. 70mm regel diagonalt, skru fast den ene halvdelen, deretter skru platetaket nedenfra, så skru den andre halvdelen av regelen og deretter undertak.
Hvis man tar 70 eller 90mm og har fall på ca 0,5mm per meter så er det nok plass til spotlights også mellom innertaket og platen.
Det jeg HELST skulle ønske er å ha et pent innertak direkte under, men tror det blir vanskelig å tette med spotlights og strøm, samt at de fleste takene ser ut til å være "krenget" og det blir ikke like pent under, så tror på første forslaget nå når jeg leser det. Da kan man bruke de samme plankene som på huset i samme hvite farge.
Derimot, takrenner osv. blir litt kinkig, kommer til å ha 2 bæreleker hver 2,5m på ca 40cm tror jeg, og tror jeg klarer meg med 170 eller 220 over 2,5m cc60cm. Det betyr at jeg kan ha avrenning inn mot midten, for vil bare ha en totalhøyde på 40cm + terrassebord og undertak.
Så blir det et utstikk på en bit, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det uten å ha regler oppå bæreleken, må nok tenke mer der. Stolpene får bare være ca 4m ut.
Da vet man at det er tett og man kan isolere alt i framtiden om man skulle ønske det.
Edit: trodde det var min tråd du skrev i
Klikk her for å svare