Det er DYRT å bygge ut. Vi bygger 60 kvm på to plan ( = litt billigere enn å bygge i ett plan) bygger om litt innvendig samt at vi totalrenoverer et bad og bygger et til i utbyggingen men dette springer av gårde på 1 million! Noen venner skal bygge ut ett plan et våtrom (kombinert toalett/vaskerom) ca 10 kvm og det koster 300 000. Det blir definitivt mye billigere å velge et så stort hus som man trenger allerede fra starten enn å kjøpe et for lite og bygge ut!
Mener du at vennene dine bare bygde et bad på 10m2 for 300000?
Jeg planlegger selv å gjøre en utbygging for vask/bad på ca 25m2.
Jeg har regnet litt grovt på materialkostnaden og kommer opp i 115000.
Kort beskrivelse: krypkjeller, trebjelkelag, trefasade, platetak, fliser, klinker, toalett, servant, dusj, badekar.
Hvitevarer til vaskerom er ikke inkludert.
Jeg kommer til å gjøre det meste av arbeidet selv for å holde arbeidskostnaden nede.
Noen som kan gjette hvor mange timer en snekker ville trenge for å bygge reisverket/taket?
Jeg antar at to profesjonelle snekkere ville få opp vegger og tak ganske raskt, men det blir nok ganske dyrt likevel.
Hva koster en snekker i timen?
Jeg planlegger selv å gjøre en utbygging for vask/bad på ca 25m2.
Jeg har regnet litt grovt på materialkostnaden og kommer opp i 115000.
Kort beskrivelse: krypkjeller, trebjelkelag, trefasade, platetak, fliser, klinker, toalett, servant, dusj, badekar.
Hvitevarer til vaskerom er ikke inkludert.
Jeg kommer til å gjøre det meste av arbeidet selv for å holde arbeidskostnaden nede.
Noen som kan gjette hvor mange timer en snekker ville trenge for å bygge reisverket/taket?
Jeg antar at to profesjonelle snekkere ville få opp vegger og tak ganske raskt, men det blir nok ganske dyrt likevel.
Hva koster en snekker i timen?
Har man mye tid og er hendig finnes det mye penger å spare for håndverkere er ikke direkte billige.co skrev:
Har noen regnet på håndverkerkostnaden og hvor mye man kan spare på å ta fri fra jobben og snekkere selv?
Jo, det finnes selvfølgelig penger å spare på å gjøre jobben selv, men det forutsetter minst to ting;
1. At man KAN gjøre jobben selv og ikke har tommelen midt i hånden!
2. At man HAR TID til å gjøre jobben selv! Jeg har selv tre barn og OM jeg kunne bygge og KUNNE ta fri fra jobben for å gjøre alt arbeid selv, ville barnehagen straks kreve at jeg hadde barna hjemme, og med tre små barn i huset som stadig skal ha mat, bleieskift eller tilsyn, blir det ikke mange spikre slått. Dessuten innebærer jobben min at jeg knapt kan ta fri for ferie, enda mindre byggefri!
Så for oss overarbeidede småbarnsforeldre med stressende jobber gjenstår det dessverre bare å ta opp lommeboken og betale for at andre gjør det vi selv ikke kan eller har tid til :
1. At man KAN gjøre jobben selv og ikke har tommelen midt i hånden!
2. At man HAR TID til å gjøre jobben selv! Jeg har selv tre barn og OM jeg kunne bygge og KUNNE ta fri fra jobben for å gjøre alt arbeid selv, ville barnehagen straks kreve at jeg hadde barna hjemme, og med tre små barn i huset som stadig skal ha mat, bleieskift eller tilsyn, blir det ikke mange spikre slått. Dessuten innebærer jobben min at jeg knapt kan ta fri for ferie, enda mindre byggefri!
Så for oss overarbeidede småbarnsforeldre med stressende jobber gjenstår det dessverre bare å ta opp lommeboken og betale for at andre gjør det vi selv ikke kan eller har tid til :
Klikk her for å svare