Hei går i planleggings- og regningsstadiet, for framtidig utbygging ca 35-40 kvm.
Har tenkt at jeg skal lage grunnen i henhold til søyletypen, men selve søylene er stålpåler som pæles til fjell, og stikker opp ca. 0,5m, som jeg deretter har tenkt å legge trelekter eller stålbjelke som bærebjelke på, deretter gulvlekter oppå det. Fordeler og ulemper med hver variant er vel at tre er billigere men bygger mer på høyden? Stålbjelke er jo praktisk da man bare kan sveise dem fast i pålene. Hvordan er det med bæreevnen, hvordan kan man beregne hva jeg trenger i størrelser, og avstand mellom bjelkene og innfestingen i pålene?
Hva tror dere om denne grunntypen?
Hvorfor jeg vil ha den opphøyet er fordi det er kjeller på huset, og vil ha gulvene i samme nivå. Så er det også lett å inspisere under, og krypkjeller er jo en risiko for fukt ser det ut som. Og at jeg jobber med fundamentering/pæling, gjør jo at man får lyst til å utnytte det hjemme også :thumbup:

Fant den tre-guiden i en annen tråd, så nå kan man prøve å få en oppfatning om hvilken størrelse man kan bruke på tre, finnes det noen side man kan gjøre det samme med stålbjelke?

Jeg skal også bygge hus på helt åpen søylefundament direkte på fjell. Gjerne stålpåler eller bjelke. Mine skal skrus fast i fjellet evt. på en betongkloss. Jeg leter etter å finne leverandører til dette men jeg må skrive helt gale ting for jeg virker bare å ende opp feil... Har du funnet noen leverandør?

Leverandør av stålpåler blir via firmaet jeg jobber på, stålbjelke blir nok brukt, eller stena, tibnor lr lignende, når jeg vet hvilken størrelse jeg trenger.

Edit: skal du bygge direkte på fjell, må det jo være lettere å bore hull og støpe i armering i fjellet, og så fortsette opp med betongpilarer. Jeg har bare gammel sjøbunn/ skikkelig dritt leire på tomten, så må pæle ca 15 meter ned til fjell/ fast morene.

Sist redigert:
Du er ikke bekymret for at den nye grunnleggelsen med støttepåler skal bli litt "for bra" i forhold til den eksisterende grunnen under huset du bygger ut? Eller er det også pelret?

Det er klart at den risikoen finnes jo, verste fall må man grunnforsterke eksisterende hus med pæler, den er kompensasjonsgrunnlagt med kjeller. Så morsommere jobb finnes jo.

Vil ikke ha kjeller på den nye delen mest fra et økonomisk og tidsmessig perspektiv.

Sist redigert:
Da hadde jeg gravd ut og kompensasjonsfundamentert den nye delen med cellplast eller Leca. Må være billigere enn å påle både nye og gamle delen.

For meg blir de jo ikke billigere, jobber jo med stålpåling å noen fordel skal man vel få ut av firmaet.

Har fundert litt mer angående forskjellige fundamenteringsmetoder, og eventuelle setningsbevegelser på det gamle huset. Det nåværende huset er bygget i -52 og jeg drenerte det for 2 år siden. Det var da kun ca. 1 cm bred sprekk i det ene hjørnet, på motsatt side av huset der jeg planlegger utvidelsen. Og den skyldtes mest sannsynlig at det var garasjenedkjørsel inn i kjelleren der, med frossen drenering som følge. Men ut fra det å dømme, synes jeg at huset står "stille"? Hvis man nå gjør en utbygging med, pålt søylefundament eller plate på marken, og kun spikerfeste mellom den nye og den gamle konstruksjonen, så tillater det jo litt bevegelse? Eller tenker jeg feil?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.