8.553 lest ·
16 svar
9k lest
16 svar
Bygge tynn innervegg med "speil"?
Side 1 av 2
Jeg har startet et prosjekt med å bygge en Walk-in-closet i soverommet. Det vil bli en vegg lignende den på bildet nedenfor. For å spare plass, vil jeg bygge veggen så tynn som mulig, den vil heller ikke bære noen hyller eller lignende.
Kan jeg klare meg med 45x45 regler og 13mm gips? Jeg vil få til et lignende utseende som bildet nedenfor, men er usikker på hva slags treverk jeg skal bruke for "speilene"? Jeg vurderte å kjøpe regel, 28x70mm, men det føles litt for bredt med 70mm?
Hvor store synes dere hver speil skal være?
Den nye veggen blir 207cm lang og takhøyden er 240cm.

Kan jeg klare meg med 45x45 regler og 13mm gips? Jeg vil få til et lignende utseende som bildet nedenfor, men er usikker på hva slags treverk jeg skal bruke for "speilene"? Jeg vurderte å kjøpe regel, 28x70mm, men det føles litt for bredt med 70mm?
Hvor store synes dere hver speil skal være?
Den nye veggen blir 207cm lang og takhøyden er 240cm.

Hva tror dere om 21x69? https://www.byggmax.se/21x69-planhyvlad-furu-p08321069 Skulle heller ønske vanlig listhøyde på speilene. Finnes det? For det skal bli pent langs gulvet der resten av rommet vil ha vanlige lister, men denne veggen vil ha speilet som "gulvlist".
Litt uklart om du skal stendre en vegg eller om listene skal være det eneste som bærer opp veggen?J jockebq skrev:
Skal du stendre med 45x45, så på med snickeriplywood og deretter spikre den planhøvlede etterpå, så kan du uten problem gå ned på 15x69 eller til og med 12x69 om du vil.
Jeg hadde stendret en 45x45 vegg og skivet med gips på innsiden og deretter snickeriplywood på utsiden. Avsluttet med å skyte og lime fast planhøvlet 15x69.
Jeg dropper snekkerfinér, jeg trenger ikke få den "treffekten".
Så tanken er å bygge en vanlig innervegg med 45x45 og 13mm gips på begge sider. Deretter skal jeg feste listene i stenderne (jeg har samme cc på stenderne som listene for å ha noe å feste i).
Tenkte å skru fast listene og deretter sparkle igjen skruhodene så det blir helt jevnt. Har ingen spikerpistol.
Så tanken er å bygge en vanlig innervegg med 45x45 og 13mm gips på begge sider. Deretter skal jeg feste listene i stenderne (jeg har samme cc på stenderne som listene for å ha noe å feste i).
Tenkte å skru fast listene og deretter sparkle igjen skruhodene så det blir helt jevnt. Har ingen spikerpistol.
Du gjør som du vil selvfølgelig, men det blir nok mindre arbeid å bytte ut gipsen med kryssfiner på den ene siden. Gipsen må jo sparkles jevnt i plateskjøtene.J jockebq skrev:Jeg dropper snekkerikryssfiner, jeg trenger ikke få den "trestrukturen".
Så tanken er å bygge en normal innervegg med 45x45 og 13mm gips på begge sider. Deretter skal jeg feste listene i stenderne (jeg bruker samme cc på stenderne som listene for å ha noe å feste i).
Tenkte å skru fast listene og så sparkle igjen skruehodene så det blir helt jevnt. Har ingen spikerpistol.
Tenkte kjøpe 2st 1200mm brede gipsplater da veggen er 2070mm lang. Da holder det vel at jeg kapper begge platene og kun etterlater en fasning for kantbåndet. Da blir det jo en tynn skjøt som dekkes av det 69mm brede planhøvlede?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Kanskje off topic, men jeg synes at det ville være enklere, penere og mer praktisk med skyvedører foran garderobehyllene og -stengene. De tar også mye mindre plass enn din walk-in-garderobe med en smal gang inn. Og skyvedører kan du jo få i mange, mange utforminger, som burde passe alle smaker.
https://www.skanskabyggvaror.se/search?q=skjutdörrar
https://www.skanskabyggvaror.se/search?q=skjutdörrar
Vi hadde det før, og det var mye unødvendig plass i soverommet. Vil teste dette. Tror det kan bli pent. Men du har rett i at vi ikke vinner mye plass på det.KnockOnWood skrev: