Bor i et trehus bygget på slutten av 70-tallet. Har et rom i andre etasje som jeg tenkte å innrede med en treningshjørne.

Totalt dreier det seg om ca 250 kg fordelt på vekter og tilbehør. Deretter kommer den som trener, si ca 100 kg.
Det jeg er bekymret for er at det blir mye belastning på en liten flate når man for eksempel trener knebøy.
EX: Si at man laster på 160 kg og selv veier 100 kg.

Mitt spørsmål er om man tør å belaste andre etasje med dette?

Forstår at det nesten er umulig å svare på uten tegninger, men høres det helt galskap ut? Tror bjelkelaget er 45x 220mm. Rommet er 3,5 m x 4m

Mvh

Daniel

Trene på.

tror ikke det er noen som helst risiko for at gulvet brister.

Ikke mer vekt enn så..? Pass bare på så huset ikke havner i selvsvigning når du bøyer deg opp og ned for mye, for da kan det ende med at hele huset raser sammen.

Det går vel alltid an å lage et "løftegulv" som sprer belastningen for å unngå punktbelastning. Jeg tror ikke at bjelkelaget er det store problemet, derimot kanskje gulvet tar skade.

Gulvfoam, lekter 45x45 og så noe plate-materiale oppå det?

Klart, det blir litt hevet, men gir jo dessuten fordelen at man beskytter gulvet fra tapte vekter etc.

Mister man en 160 kilos stang bør man ha med i beregningen at malerier mm i etasjen nedenunder kanskje flytter på seg.

raveper skrev:
Ikke mer vekt enn det..? Pass bare på så huset ikke havner i selvsvigning når du bøyer deg opp og ned for mye, for da kan det ende med at hele huset raser sammen.
Du tuller, ikke sant?

Ja det gjør han.

Tenker på å legge foam, gulvsponplate og deretter en 1 cm tykk gummimatte på toppen. Men trelekter i bunnen er kanskje stivere og fordeler vekten bedre enn bare gulvsponplate. Får se hvordan jeg gjør det. =)

Ja det er jo klart. Google etter "tyngdlyftnings golv" så kan du få litt ideer om hvordan og hvilke materialer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.