Hei!

Jeg har forsøkt å bygge en trekantet blomsterkasse og vil kappe plankene slik at jeg kan montere dem med endetre mot hverandre. Det har blitt klart at geometri ikke er min sterkeste side, hvordan skal man tenke når man vil gjøre dette?

Tanken er at målene skal være 2550x1900x1900mm, og jeg har regnet ut gradene som vinklene skal ha, men jeg får det ikke helt til når jeg prøver å kappe. Vinklene blir altfor vide og gjør at trekanten ikke "formes".

Min tanke var at man regnet ut vinkelen i et hjørne, delte den på to og deretter kappet begge endene i den vinkelen mot hverandre. Tenker jeg helt feil?

Hei!

Stemmer vinklene på bildet med de du bruker?

Trekant med vinkler A=47,852°, B=47,852°, C=84,297° og sider a=1,900, b=1,900, c=2,550.

Ja, så jeg kuttet ved vinkel A og B med 24 grader "innover" så endetreverket skulle møtes.

Dette er ukappede deler, men her kappet jeg de rødmarkerte delene i 24 grader på gjærsagen og det ble ikke bra som jeg beskrev i innlegget.

• To biter treverk med kapede ender, markert med rødt for indikasjon av feilkutt ved 24 graders vinkel.
Av det lille jeg husker fra matematikken så hadde fungert å halvere vinklene om det hadde vært en likesidet trekant. 180/3=60/2=30
Nå er jo en side lengre og vinkelen må da deles vinkelrett mot den motstående siden. Skal se om jeg finner et bilde som viser dette bedre.

Beste svar

Dine vinkler A+B er 180-~49= 131*/2=65.5* skal du altså kutte for å få rett

• Liker
Ronny Johansson6 og 1 annen
  • Laddar…
Ah, ok, er det så man skal regne. Takk!

Oppfølgingsspørsmål da, hvis ens kapp- og gjærsag kun kan vinkles til 60 grader. Hva gjør man da?

Du kan bruke en mal som er 45 grader for eksempel. Og deretter stille inn sagen på 20,5 grader.

• Liker
Qvint
  • Laddar…
Begge tipsene deres fungerte superbra, tusen takk for hjelpen!

• Liker
Matti_75
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.