Hei!
Har tenkt å bygge et trappetrinn til ytterdøren. Hadde tenkt å gjøre det med overblivende plater fra oppkjørselen (se bilde). Hadde deretter tenkt å legge en "ramme" med markstein for å skjule kantene.
Min tanke er å lime marksteinen med type PU 700 eller lignende og deretter mure marksteinen rundt. Høres dette ut som en god idé? Bør jeg gjøre det på en annen måte?
Hva slags mørtel bør jeg bruke?
har selv bygget en avsats til en kompis for et par år siden, la større blokker 20x20x50cm som ramme, disse lå da innenfor platene i bunnen så de ikke presses utover, fylte på med bærelag og steinmel som ble pakket og deretter med platene innenfor de større kantsteinene, ingen lim ingen mørtel. ble kjempebra og ligger der fortsatt, var der i sommer og det er minst 5 år siden vi bygde avsatsen, den er ca. 1,5m bred og 0,8m dyp.
skal den stikke opp 10 cm skal de være 15 da de platene du har er 5cm.
finner du ikke 15 cm heller, fjern plater, grav litt så de nye ikke stikker opp høyere enn 10 cm over overflaten.
å lime kan holde noen år men er tvilsomt, spesielt om du skal lime nøyaktig som det ser ut som på bildet, glatte steiner fester det dårlig på. men skal du prøve så er stenlim PU700 et alternativ eller mur og pussbruk B, tror dog ikke at det holder mer enn et år.
Han tenker nok at du skal fjerne platene som ligger under. Jeg ville nok også fjernet de seks platene og gjort noe med det hullet. At det skjevler litt mot døren plager i mine øyne mindre enn en helt sentrert forhøyning som er forskjøvet fem–ti cm mot øvrige plater.
Selvfølgelig mener jeg at du må ta bort de platene som ligger der.
Så hadde jeg gjort den litt større så det ikke blir en liten bit på 5 cm på høyre side, gjør overflaten 20 cm bredere så blir det mer symmetrisk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.