20.087 lest ·
46 svar
20k lest
46 svar
Bygge terrasse tips nybegynnere, kan ingenting om å bygge.
Hei! Har kommet et stykke på gravingen og nå har det begynt å bli litt utfordrende.
Har begynt med plassering av søyler nå for terrassen.
Hvordan ville dere ha gjort ved selve terrassedøren? Trenger jeg å plassere 2 søyler til for den delen eller ville dere ha anbefalt noe annet?
Kommer nok også til å måtte bore i betong for å få bjelkene til å feste godt, har dere noen tips?
Som sagt, helt ny, vet knapt hva jeg gjør selv.
Hvordan ville dere ha gjort ved selve terrassedøren? Trenger jeg å plassere 2 søyler til for den delen eller ville dere ha anbefalt noe annet?
Kommer nok også til å måtte bore i betong for å få bjelkene til å feste godt, har dere noen tips?
Som sagt, helt ny, vet knapt hva jeg gjør selv.
Visst kan man feste i huset, men ikke for at det skal bære terrassen, bare for at det ikke skal flytte på seg. Bæreevnen skal ligge på pilarene.
Hvis du skal feste i betong, bor noen hull i den bjelken som skal ligge mot huset. Bruk deretter denne som mal for å bore så dype hull i betongen som din slagbor tillater. Rens ut alt gammelt betongstøv meget nøye fra hullene, bruk q-tips.
Fyll hullene ett av gangen med ankermasse og trykk inn en passe lang bit gjengestang. Den skal sitte rett, så man vil ikke ha for stort hull til den.
Når ankermassen har stivnet, tre på bjelken slik at gjengestengene går gjennom hullene, tre på store skiver på dem (typ 5x5 cm firkantede) samt fest med mutter, gjerne låsemutter. Klart!
Hvis du skal feste i betong, bor noen hull i den bjelken som skal ligge mot huset. Bruk deretter denne som mal for å bore så dype hull i betongen som din slagbor tillater. Rens ut alt gammelt betongstøv meget nøye fra hullene, bruk q-tips.
Fyll hullene ett av gangen med ankermasse og trykk inn en passe lang bit gjengestang. Den skal sitte rett, så man vil ikke ha for stort hull til den.
Når ankermassen har stivnet, tre på bjelken slik at gjengestengene går gjennom hullene, tre på store skiver på dem (typ 5x5 cm firkantede) samt fest med mutter, gjerne låsemutter. Klart!
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 334 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.334 innlegg
Hvorfor plintar? Legg regelverket på markplater og plasser ut flere så vil det nok holde. Plasser noen inn i matten som bærer nærmest huset. Skru kortlinger (korte biter mellom reglene) så hjelper de med å bære opp.
Har gjort noe lignende i mitt prosjekt, sjekk ut mine tråder.
Har gjort noe lignende i mitt prosjekt, sjekk ut mine tråder.
Et helvete å grave for pilar, håper du har gravemaskin.
Huseier
· Stockholms län
· 402 innlegg
Har du vurdert å legge belegningsstein i stedet for å bygge en treplatting?Stimulants95 skrev:
Hei! Har kommet et stykke på gravingen og nå har det begynt å bli litt vrient.
Hvordan ville dere ha gjort det ved selve terrassedøren? Trenger jeg å plassere 2 søyler til for den delen eller hadde dere foreslått noe annet?
Kommer nok også til å måtte bore i betong for å få bjelkene til å feste seg godt, har dere noen tips?
Som sagt helt ny, vet knapt hva jeg gjør selv.
På din utførte utgraving legger du markduk i kvalitet N2, deretter pukk og sand til riktig høyde og til sist belegningsstein, så slipper du en masse årlig vedlikehold og fliser i føttene mm. Dessuten blir levetiden så mye lengre og terrassen holder varmen fra dagen langt ut på kvelden.
Jeg foreslår dette da det ser ut til å være et lavt trinn ned fra dørterskelen til marknivået.
Om du fester bjelker på fundamentet/fasaden med balkongfester, sørg for at de fungerer som et hengsel.Stimulants95 skrev:
Hei! Har kommet et stykke på gravingen og nå har det begynt å bli litt utfordrende.
Har begynt med plasseringen av stolper nå for terrassen.
Hvordan ville dere ha gjort ved selve terrassedøren? Trenger jeg å plassere 2 stolper til for den delen, eller ville dere ha foreslått noe annet?
Jeg må nok også bore i betong for å få bjelkene til å feste bra, har dere noen tips?
Som sagt helt ny, vet knapt hva jeg gjør selv.
Balkongfestene skal kun ta en bærende last i dette tilfellet, hvis fronten av terrassen synker på grunn av snølast og bjelkefestet er stivt mot fundamentet/fasaden, kan du få et brudd som trykker inn fundamentet/fasaden i nedre del av balkongfestet.
Jeg synes også du skal vurdere om du vil ha eventuell belysning og trekke litt strømkabel når du først bygger.
Men det er meg 😉.
Ja og hvordan tofallslaser for riktig helling blir mye bedreG Gillar att bygga skrev:Har du overveid å legge belegningsstein i stedet for å bygge en treplatting?
På din utførte utgraving legger du fiberduk i kvalitet N2, deretter pukk og sand til riktig høyde og til slutt belegningsstein, så slipper du en masse årlig vedlikehold og fliser i føttene osv. Dessuten blir levetiden så mye lengre og terrassen holder på varmen fra dagen langt ut på kvelden.
Jeg foreslår dette da det ser ut til å være et lavt steg ned fra dørterskelen til bakkenivået.
Hei alle, hadde hit en fyr fra Beijers. Blir ikke plintar 🤣 har målt ut alle plintar, men droppes.
Kommer til å grave med en helling mot plenen, så kommer jeg til å kjøre markduk + grus. Så kommer bjelkene til å ligge mot grusen. Rammen mot huset kommer vi til å feste med betongskrue.
Han sier at jorda her er så bra at bjelkene kommer til å ligge direkte i grusen. Takk alle som har skrevet!
Kommer til å grave med en helling mot plenen, så kommer jeg til å kjøre markduk + grus. Så kommer bjelkene til å ligge mot grusen. Rammen mot huset kommer vi til å feste med betongskrue.
Han sier at jorda her er så bra at bjelkene kommer til å ligge direkte i grusen. Takk alle som har skrevet!
Herlig. Post gjerne bilder under byggingen 😀Stimulants95 skrev:
Hei alle hadde hit en fyr fra Beijers. Blir ikke plinter 🤣 har målt ut alle plinter men droppes.
Kommer til å grave med en helling mot plenen, så kommer jeg til å bruke markduk + grus. Så kommer bjelkene til å ligge mot grusen. Rammen mot huset kommer vi til å feste med betongskruer.
Han sier at jorden her er såpass bra at bjelkene kommer til å ligge direkte i grusen. Takk til alle som har skrevet!