Hei

Vi har en mursteinsskorstein som på utsiden eksponerer lettbetong. Der tenker vi å legge tegl med murstein som er gjenbrukt fra en revet hytte som har stått på eiendommen.

Det er foreskrevet at nærmest lettbetongen skal det være en 5 cm luftspalte.

Jeg lurer på:
- hvordan bygger jeg luftspalten? Materialvalg etc.?
- hvordan fester jeg tegl mot, som jeg antar, "plate" for luftspalte?
- beregn forbruk av sement for teglveggen som er 140x400 cm
- hva bør jeg tenke på ellers

Claes Sörmland
Det der med luftspalten, er det for å kjøle din røykanal i lettbetong, din "murstock"? I så fall må den jo være åpen nede og oppe for at luften skal kunne sirkulere.

Jeg ser ellers ikke noe behov for noe plate materiale. Du murer din teglvegg foran murstocken med 5 cm glippe. Med jevne mellomrom setter du en teglstein slik at koppsiden på teglet får støtte mot murstocken, altså en koppstein i murverket.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det der med luftspalten, er det for å kjøle din røykkanel i lettbetong, din "murstock"? I så fall må den jo være åpen nederst og øverst for at luften skal kunne sirkulere.

Jeg ser ellers ikke noe behov for noe platemateriale. Du murer din teglvegg foran murstocken med 5 cm glipe. Med jevne mellomrom stiller du en murstein slik at koppesiden på teglet får støtte mot murstocken, altså en koppe-stein i murverket.
Ja, det foreskrives åpent øverst/nederst.
Kjøling? Vet faktisk ikke

Hvordan forhindrer man at teglveggen faller utover?

Claes Sörmland
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Ja, det foreskrives åpent oppe/nede.
Kjøling? Vet faktisk ikke
Da er det kjøling det handler om. At røykkanalen ikke skal overopphetes. Da må du la det være spalter i teglsteinen nede og oppe.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hvordan forhindrer man at teglveggen faller utover?
Kramle den i bakveggen. Går det an å skru for eksempel stålregler i "murstocken", altså i den delen der det ikke finnes en bakliggende røykgang? Da kan du jo kramle veggen fra disse stålreglene.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Da er det kjøling det handler om. At røykgangen ikke skal overopphete. Da må du la det være spalter i teglsteinen nede og oppe.
Jeg bruker begrepet murstock i mangel av noe annet. Huset er bygget i lettbetong.
Innefor min såkalte murstock, finnes en tilsvarende murstock med en innebygd jötul vedovn. Konstruksjonen er bygget i noe ildfast materiale og kledd i like teglsten som vi vil ha på utsiden. Vedovnen har et stålrør som leder ut gjennom taket. Røret ligger fritt og "murstocken" der er ventilert.

Så vi har en vedovn konstruksjon av ildfast materiale + tegl mot rommet og mot utsiden lettbetong.

Jeg sjekket med konstruktøren.
Han innrømmet at etter hvert som byggingen utviklet seg og med valgt kaminen løsning, er det ikke nødvendig med en luftspalte. En lettelse for meg.

Derimot ville han ha luftehull i teglveggen. Disse lages ved å la være å fylle mørtel mellom teglsteinene (kortside) med jevne mellomrom. (Vil kunne se lettbetongen bak).

Foreslått intervall var 0,5 m horisontalt og 1 m vertikalt.

Nå gjelder det å finne klamrer som fungerer på lettbetong.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.