Hei!
Vi har renovert kjøkkenet hjemme og er så godt som ferdige. Det vi har igjen er sprekken i taket der den gamle veggen har vært.

Vi har tenkt litt på hva vi vil gjøre her, og vi syntes det hadde vært stilig om vi bygde en "takbjelke" som vi satte noen spotter i, men har da noen spørsmål.

1. Hva skal man bygge denne boksen i for materiale? Jeg tenkte at man kanskje kunne bygge den i høvlet furu som jeg deretter beiser i samme kastanjebrune farge som vinduslistene er. Eller blir det penere/bedre å velge en annen tresort?

3. Hvor langt ned fra taket er det passende å bygge bjelken, ønsker ikke å gjøre den super stor.

3. Er det noen problemer med å sette inn noen LED-spotter? Jeg tenker at det vil jo ikke være mulig å sette noen "potte" ovenfor. Det som finnes i sprekken i dag er bare en del elektroslange.

4. Jeg har en lampe i taket i rommets venstre del og lampeknappen i rommets høyre del, og slangen som kablene går i passerer sprekken i taket. Kan jeg åpne opp slangen i sprekken for å trekke med meg kablene for spottene i samme slange bort til lampeknappen?

Sprukket tak med synlige ledninger og rør; en del av et kjøkkenrenoveringsprosjekt. Tak med åpning og eksponerte kabler der en gammel vegg har stått. Hvitmalte takplater på hver side av åpningen.

Hei!
Nå har jeg jo ingen anelse om hvordan planløsningen eller rommet ser ut. Men en lyslist med spotter i føles ganske 2006. ;)

Jeg ville foreslå en innfelt spotlight-skinne med rettede spotlights i.
Ser at dere har en lysrørslampe til høyre. Lysrør gir superbra lys om man skal rydde, men passer ikke så bra om man vil ha et koselig og hyggelig kjøkken.
Da kan dere trolig ta tenningstråden fra lysrørslampen og ha i skinnen i stedet.

• Liker
Pin
  • Laddar…
*Rakblad = takbjelke

Jeg har en bjelke der det var en vegg mot kjøkkenet før. Den er hvitmalt som taket og er bare så stor at den dekker sprekken samt liten høydeforskjell etter senking av kjøkkentak (for montering av spotter).
Risikoen med spotter i bjelken er at de lyser på feil sted. Har du noe nedenfor som virkelig trenger belysning?

PS jeg satte ikke opp bjelken selv, men det gjorde håndverkeren, men jeg tror den er laget i noe lettvekts falskt materiale.

M M Flo skrev:
Hei! Nå har jeg jo ingen anelse om hvordan planløsningen eller rommet ser ut. Men en rett bjelke med spotter i føles ganske 2006. ;)

Jeg ville foreslå en innfelt spotlightskinne med rettede spotter i. Ser at dere har en lysrørslampe til høyre. Lysrør gir superbra lys hvis man skal rydde, men passer ikke så bra hvis man vil ha et hyggelig og koselig kjøkken. Da kan dere trolig ta tenntråden fra lysrørslampen og ha i skinnen isteden.
Denne åpningen i taket er ganske nøyaktig midt i rommet. Du mener altså at jeg kunne bygge inn en spotlightskinne i "bjelken"? Rommet er på ca 24m2 og jeg tipper at ca 5-6 spotter får plass. Tror du jeg kan kvitte meg med de 2 andre lampene og kun bruke rettede spotter, og at det vil være nok for rommet? Takk for svar

P Pin skrev:
Jeg har en bjelke der det var en vegg mot kjøkkenet før. Den er hvitmalt som taket også, bare så stor at den skjuler en glippe samt liten høydeforskjell etter senking av kjøkentak (for montering av spotter).
Risikoen med spotter i bjelken er at de lyser på feil sted. Har du noe under som virkelig trenger belysning?
Rommet ser slik ut
Kjøkken med hvite skap, åpen oppvaskmaskin, spisebord med blomster, og taklampe. Gardiner og planter ved vinduet. O'boy-pakke på bordet.

Så det kanskje er bedre å gjøre som tidligere forslag å sette spotskinne med rettede spotter?
Ville vært deilig om det var nok lys slik at jeg kunne kvitte meg med de andre lampene.

• Liker
Pin
  • Laddar…
Blocket Blocket skrev:
Rommet ser ut sånn her
[bilde]

Så det kanskje er bedre å gjøre som tidligere forslag å sette spotskinne med rettede spotter?
Hadde vært fint om det var nok lys så jeg kunne kaste de andre lampene
Jeg tror det. Skal du ha innfelte spotter må de ha veldig bred spredning

Jeg tenker at du kan trykke opp skinnen i taksprekken så den ligger flash med taket. (?)
Om spisebordet er sentrert under sprekken så kan du jo ta en trefasskinne (typ Global) så kan du henge en pendellampe over spisebordet også fra skinnen men med en annen tenning selvfølgelig. Da kan du ta tenningene fra de eksisterende lampene i taket.

Typ sånn her bare en innfelt hvit skinne.

• Moderne stue med taklamper i sorte skinner, lyst interiør, stort spisebord, glassdører som viser utsikt til en grønn hage og skogen utenfor.
  • Liker
Pin
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.