Hei,
Finnes det noen her som vet hvordan man beregner trinnbredde og svingen på vangene (sidestykker) når man bygger en svinget trapp? Jeg tenkte å erstatte min uhørt smale rette og bratte trapp med en som svinger nitti grader.

Trinnene pleier jo å være jevn brede i begynnelsen av trappen for så å bli kileformede desto nærmere svingen man kommer... forsøker man å holde samme trinnbredde i midten av trappen eller hvordan fungerer det??

Finnes det en formel eller en trappeekspert man kan rådføre seg med? Antar også at det finnes et minimumsmål for trinnbredde samt trinnhøyde. Takk for alle råd og tips.

Mvh Njitnjau

I
"Antar også at det finnes noe minimumsmål for trinnbredde samt trinnhøyde..."

Joda. Det finnes. Vi begynner med en rett trapp.

Trinnhøyden skal ikke være over 180 mm. Trinnbredden justerer man etter høyden. Har du f.eks. 2700 mm fra gulv til gulv, blir trinnhøyden nøyaktig 180 mm og det blir 15 trinnhøyder.

Men så heldig pleier man ikke å være. Du må ta det eksakte målet fra gulv til gulv som utgangspunkt og huske at du ikke skal ha høyere høyde enn 180 mm på opptrinnet.

Si at det er 2600 mm i stedet. 2600/180 gir 14,4 trinnhøyder. Men man kan bare ha hele trinnhøyder. Da får du velge: enten 14 trinn (185,71 mm) eller 15 trinn (173,333 mm). Med utgangspunkt i antall opptrinn får du antall inntrinn, som er ett (1) mindre enn antall opptrinn fordi gulvet øverst utgjør siste inntrinn. Altså 13 evt. 14 i eksemplet.

Så anvender du formelen: b+2h skal være mellom 570 og 630 mm. Det første er gjennomsnittslengden på kvinnens steglengde, det siste mannens. Du kan altså ha steglengde fra 570 til 630 mm. Jo nærmere 570 mm, jo kortere og brattere trapp.

Altså: 570-2h=b, henholdsvis 630-2h=b gir trinnbredden. Til breddemålet skal legges et sprang på maks 30 mm for at hælen skal få plass ved gange nedover i trappen. Spranget gjør bare trappen lengre én gang fordi det overlapper på underliggende trinnbredde. Det vil si ganglinjen blir bare et sprang bredere og det er på nederste trinnet.

I en rett trapp kan du legge ganglinjen hvor som helst på bredden hvis den ikke er bredere enn 1200 mm. I en svingtrapp skal den ligge 400 mm fra yttersvingen, målt fra rekkverket. Det vil si cirka 500 mm fra vegg.

Tegn derfor ut trappen i plan og sett av trinnbredden lik på ganglinjen hele veien, også i svingen. Så får du moderere kilingen etter disse merkene slik at du ikke får for smale trinnbredder i innersvingen og for brede i yttersvingen.

Man kan også løse det grafisk ved å sette av en rett linje med trinnbreddene på parallelt med den lange delen av trappen og overføre kilingen fra den linjen til trappen, men det er vanskelig å forklare hvordan det skal se ut. Sluttresultatet pleier å bli noenlunde likt med begge metodene.

• Liker
  • Elsker
Anpil og 1 annen
  • Laddar…
Takk Byggaren, Veldig bra svar, skal prøve å tegne opp i henhold til disse instruksjonene. Kommer tilbake hvis jeg ikke får det til hvis det er greit?

Njitnjau

Hvilke mål har du på trappen?

Jeg har 2750mm gulv til gulv. I dag er trinnhøyden 215mm og lengden er 2300mm. Altså den gulvflaten som trappen dekker. 13 trinn hvis man inkluderer det øvre gulvet. trinnbredde 215mm.
Dette føles som om man skal falle ned hver gang man går i den...
Tenkte å bygge den om til svingt 2300mm fremover 1700mm til høyre trapperens bredde 1000mm
Så det blir en veldig liten trapp Vet ikke ennå om jeg får det til så å si.. Kanskje må man utvide åpningen litt til...

mvh njitnjau

Sist redigert:
Stegdypet i ganglinjen blir: ~ 237 mm om trappen gjøres med 14 trinn.
Har du mulighet til å forlenge noen av løpene blir stegdypet bedre.
Legger ved en liten tegning av skapelsen. ;)

• Liker
Pingelkärret og 1 annen
  • Laddar…
Takk så utrolig mye! Det ser jo veldig bra ut! Fantastisk snilt!
Steghøyden blir i ditt tilfelle 196mm
Jeg prøvde å tegne en skisse for hånd med 15 trinn og fikk da 183mm steghøyde og en trinnbredde på 200mm + overhenget på 30mm. Det skal legges til at jeg økte den nedre løypen med ca 50mm

Hva er å foretrekke: flere trinn men smalere bredde eller færre trinn men noe høyere steghøyde og bredere trinn..?

Mvh Njitnjau

Spørsmål: gjør man alltid en sånn der liten snutt som avslutning? Altså siste steget på 67mm som kobler til det øvre gulvet.
Dette hadde ikke jeg med i min egen amatørtegning uten lot bare trappen slutte ved det øvre gulvet sos...

I
njitnjau skrev:
Takk så veldig mye! Det ser jo veldig bra ut! Fantastisk snilt!
Steghøyden blir i ditt tilfelle 196mm
Jeg prøvde å tegne en skisse for hånd med 15 steg og fikk da 183mm steghøyde og en stegbredde på 200mm + overhenget på 30mm. Tillegges skal at jeg økte det nedre løpet med ca 50mm

Hvilket er å foretrekke: flere steg men smalere bredde eller færre steg men noe høyere steghøyde og bredere steg..?

Mvh Njitnjau

Så lenge 2h+b holder seg innen 570-630 mm kan du velge hvilket som passer deg best, men sikt heller på 630 mm. Da blir trappen lett å gå i.

Må samtidig gi en eloge til Immobil for hans illustrasjon/datategnet trapp. Det er andre gang h*n gjør en slik som beskriver hva jeg har sagt på en bra måte.

njitnjau skrev:
Hvilket er å foretrekke: flere trinn men smalere bredde eller færre trinn men noe høyere trinnhøyde og bredere trinn..?
Jeg synes bredere trinn er å foretrekke, så lenge trinnhøyden ikke overskrider 200 mm. :)

njitnjau skrev:
Spørsmål: gjør man alltid en sånn der liten snutt som avslutning? Dvs siste steget på 67mm som kobler til det øvre gulvet.
Jo, det gjør man som oftest. Det gjør at man kan sette et opptrinn der som skjuler bjelkelagskanten.

Mikael_L
Immobil, hvordan har du tegnet?
Med et program for å lage trapper eller på en type frihånd.

Flott jobb uansett.

Fantastisk!! Som jeg har gruet meg over dette prosjektet, Nå føles det plutselig ikke som noe større problem lenger! Bare å sette i gang og bygge! Stor takk til Byggaren og Immobil!!

Mvh njitnjau

Mikael_L skrev:
Immobil, hvordan har du tegnet?.
Tja, med en skarp blyant, litt fargekritt og litt talent går det ganske bra. ;)

Neida, jeg har et spesielt program. :D
Med det fikser jeg en slik enkel trapp på ~5 minutter. :cool:

Skikkelig imponert over Immobil´s trappetegningen. Et slikt program skulle jeg gjerne hatt nå som trappebyggingen nærmer seg. Har jo tegnet og designet alt annet i renovering og tilbygg...

FarsanSeger
www.jogarsrud.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.