Hallo!
(jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig underforum, men det får gå)
Jeg har sommerviste på en øy (liten øy uten landforbindelse) i skjærgården.
Vi har en ganske solid brygge med steinkiste og stranddelen ligger løst på land. I vår ble det ekstremt høyvann og landenden ble løftet opp og det fløt inn en masse ting som jeg kjemper med å få bort.
Nå vurderer jeg å bygge om landenden slik at den har en steinkiste i stedet. Strandkanten er veldig steinete og sannsynligvis ganske nær ned til fjellet. Finnes det en god måte å gjøre dette på uten å måtte bore i fjellet?
Typen å grave en bit og legge en trekasse (om dere forstår hva jeg mener) fylle den med stein (det har vi godt av) og så bygge den sammen med brygga.
Jeg er åpen for alle ideer, men helst de som ikke innebærer at vi må ta hit en ferge.
Bilder nedenfor:

Brygga i tre ved en steinete strandkant med gress, busker og en trestamme. Vann og siv i bakgrunnen. Trebrygge langs en stenete kystlinje med vegetasjon, leder ut mot vannet hvor en liten båt ligger fortøyd.

Hatt samme problem. Jeg satte et par regntønner med vann på landdelen. Høyvann kommer jo bare høst/vinter når man ikke er på brygga.

T Thomas_Blekinge skrev:
Haft samma problem. Jag ställde et par regntunnor med vann på landdelen. Høyvann kommer jo bare høst/vinter når man ikke er på brygga.
En interessant løsning som jeg ikke tenkte på.
Den faller av 2 grunner, ingen av hvilke du kunne kjenne til
  1. Vi har begynt å bade mye fra brygga, med voksende familie og alt, og jeg hadde en idé om å bygge ut landenden så man kunne ha flere solstoler etc. der. Men isen går ganske høyt opp, og jeg vil, for sikkerhets skyld, ha en stenkista å forankre i.
  2. Min fru er petig. Hun kommer (nærmest 100% ig sikkerhet) si at det er stygt, og der falt alt sammen.

C Christian LeBygg skrev:
Blev det någon stenkista?
Det enkle svaret er nei. Det kompliserte svaret er fortsatt nei, men med en utvidelse.
Jeg fant en løsning som jeg syntes burde fungere. Vi diskuterte samtidig med Miljøkontoret i Söderköping om en utbygging av huset vårt, og bryggen kom opp i diskusjonen. Det som kom fram var at en slik endring av bryggen krevde byggetillatelse & dispensasjon fra strandsonevern, og det ville vi ikke få da det 'privatiserte bryggen mer enn den allerede var'. Mao, hvis jeg bygde ut bryggen ved landfestet kunne det skremme noen fra å komme og legge seg ved bryggen vår, og det gikk ikke for seg. Vi har imidlertid ikke gitt opp, men det kommer til å ta tid.

Eier dere eiendommen helt til vannet?

• Liker
nine_mirrors
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Eier dere marken helt til vannet?
Vi eier hele øya (og vannet dessuten).

Høres ut som en merkelig resonnering fra byggkontoret. Hvis brygga er nær huset, kan den anses ligge innenfor hjemmets sone, altså den delen av eiendommen som ikke omfattes av allemannsretten. Og der får likevel ingen badende legge til (nødsituasjoner unntatt).
Man kan kanskje også argumentere med sikkerheten for allmennheten. Nåværende brygge er kanskje usikker å betrakte og må utbedres.

T
hvorfor ikke bare feste landdelen i fjellet ?

• Liker
Eld
  • Laddar…
Som sagt, fest bryggen til fjellet det trengs ingen kiste.

T Thomas_Blekinge skrev:
Høres ut som en merkelig resonnering av bygningskontoret. Om brygga er nær huset kan den anses ligge innenfor hjemfritzonen, dvs den delen av eiendommen som ikke omfattes av allemannsretten. Og der får uansett ingen badere legge til (unntatt i nødstilfelle).
Man kan kanskje også argumentere med sikkerheten for allmennheten. Nåværende brygge er kanskje usikker å tre på og må utbedres.
Vi har i dag ingen tomtemarkering (eller hva det nå heter). Miljøkontoret har foreslått en men brygga er ikke en del av den. Det er 22 meter til brygga, vi har et til større hus (og 2 bodar) og de mener at tomtemarkeringen får være maks 1000 m^2, noe som gjør at brygga ikke kommer inn. Man får dessuten ikke hindre folk fra å gå langs strandlinjen (eller avskrekke dem fra det) noe man gjør om brygga oppleves som privat. Vi har hatt advokat involvert i dette (til en horribel kostnad.) og det er i dagens situasjon ikke mye vi kan gjøre.
Når/om vi får strandskyddsdispens for utbyggingen kan vi senere bruke det for å få dispens for endringer på brygga.

Det der med strandsonevern og hvordan det tolkes og anvendes virker ganske varierende fra kommune til kommune og saksbehandler til saksbehandler.

Men ut fra bildet burde det være mulig å feste brygga med en diskret bolt ned i fjellet under brygga for å sikre den mot å forsvinne. Ellers burde det også være mulig å feste noen steinheller på undersiden av brygga og på den måten gjøre den tung i land-enden selv om man ikke endrer utseendet nevneverdig. Gammel steinheller selges billig på nettet hele sommeren når folk oppgraderer hagen sin og innser hvor upraktisk det er å frakte bort stein.

N nine_mirrors skrev:
Vi har i dag ingen tomtemarkering (eller hva det nå heter). Miljøkontoret har foreslått en, men brygga er ikke en del av den. Det er 22 meter til brygga, vi har et til større hus (og 2 boder) og de mener at tomtemarkeringen får være maks 1000 m^2, hvilket gjør at brygga ikke kommer med. Man får dessuten ikke hindre folk i å gå langs strandlinjen (eller avskrekke dem fra det), hvilket man gjør om brygga oppleves som privat. Vi har hatt advokat involvert i dette (til en horribel kostnad), og det er for øyeblikket ikke mye vi kan gjøre. Når/om vi får dispensasjon fra strandsonen for utbyggingen kan vi deretter bruke det for å få dispensasjon for endringer på brygga.

Det der med strandsonevern og hvordan det tolkes og anvendes virker ganske varierende fra kommune til kommune og saksbehandler til saksbehandler.
Advokaten sa at loven er uklart og vagt skrevet, med mening eller ikke vet man ikke. Den etterlater mye åpent for tolkning. Deretter skal hver enkelt dispensasjon fra strandsonevern sendes til Fylkesmannen for godkjenning, og de er generelt mye mer strenge enn kommunen. Det har også blitt noe lignende en maktkamp mellom fylkesmannen og kommunene der fylkesmannen underkjenner en tillatelse for å statuere eksempel.

Men av bildet å dømme burde det gå an å feste bryggen med en diskret bolt ned i berggrunnen under bryggen for å sikre den mot å smite av gårde.
Ellers burde det også gå an å feste noen belegningsstein på undersiden av bryggen og på den måten gjøre den tung i land-enden, selv om man ikke endrer utseendet nevneverdig. Gammel belegningsstein selges billig på nettet hele sommeren når folk oppgraderer hagen sin og innser hvor tungvint det er å transportere bort stein.
Akkurat stein er noe vi ikke har mangel på, og det var i den retningen jeg lente før jeg snakket med kommunen.

Du sier at brygga kan drive ved ekstremt høyvann, sitter den ikke fast i den ytre delen, hva det er for underlag der og løst liggende på land.

J jonaserik skrev:
Du sier at bryggen kan rømme ved ekstremt høyvann, sitter den ikke fast i den ytre delen, hva det er for underlag der og løst liggende på land.
Jeg sier at isen skaper problemer, ikke høyvann. Isen presser inn og løfter opp landfestet av bryggen ganske mye (kan være 30 cm). Nå fungerer det fordi treet flekser, men om bryggen er for fast forankret er jeg redd for at isen knekker bryggen.
Isen er brutal og sterk, den tok forrige brygge helt og holdent. Da la vi en ordentlig steinkiste.
Dekk jeg var innpå å bygge skulle havne så isen skulle komme inn under den og eventuelt løfte opp den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.