Vi skal bygge inn vår skorstein (premodul fra Contura) i andre etasje, og siden den står et stykke fra vår soveromsvegg, tenkte vi å utnytte plassen til en "bokhylle". Min tanke er litt at det skal se ut som en vegg med hull i, og at jeg i tillegg skal sette en liten spot i hver hylleplan. Legger ved et bilde av hvordan det ser ut, så blir det kanskje lettere å forstå hva jeg mener.
Sort skorstein fra Contura står mellom trehvit dør og hvit vegg; gulvlampe til høyre, målt til 2560 mm høy og 447 mm bred.

Døren man ser er vår soveromsdør, og hyllen skal være mellom den veggen og skorsteinen. Da jeg ikke skal bygge den selv, må jeg overlevere på en god måte til håndverkerne. Det jeg vet er at de vil bruke metallregler for å kunne sette regelverket så nær skorsteinen som mulig. Mitt spørsmål handler mest om hva man bør kle regelkonstruksjonen med, siden det også skal bli hyller. Skal man sette OSB+Gips, og deretter bygge hylleplanene i MDF, eller kan man like gjerne bygge hele konstruksjonen med MDF? Hvor tykk MDF bør jeg i så fall bruke? Tanken er at det skal males hvitt og altså se ut som veggene ellers når det er klart.

Det blir altså en boks rundt selve skorsteinen med hyller som fester direkte i soveromsveggen for å få så brede hyller som mulig.

S
hvor nær skorstein kan du ha brennbart materiale?

SBH skrev:
hvor nært skorstein kan du ha brennbart materiale?
50mm

S
vurderer om det ville være mulig å bygge den helt i mdf.
men kanskje lettest med gips/osb og mdf til selve hyllene.
skal hyllene være åpne eller ha plate bakpå?

SBH skrev:
vurderer om det ville være mulig å bygge den helt i mdf.
men kanskje lettest med gips/osb og mdf til selve hyllene.
skal hyllene være åpne eller plate bak til?
Det skal være åpent rett gjennom hyllen.

Det skal selvfølgelig være lett å bygge, men gjerne med så lite avfall som mulig. Samt at det skal kunne males med veggmaling.

Ser ikke at det skulle bli så fint. Jeg ville ha satset på et lånekort i stedet.

raveper skrev:
Ser ikke at det skulle bli så pent. Jeg ville siktet på et lånekort i stedet.
Hva? Hva mener du med lånekort?

S
Biblioteket...

Jo, det skjønte jeg, men jeg forstår ikke hvordan det hjelper meg med problemstillingen...

At jeg kalte det for "bokhylle" betyr jo ikke at jeg skal oppbevare bøker i hyllen. Selv om jeg skulle det så har det jo ingenting med denne tråden å gjøre...

Sist redigert:
S
Gulvplaten, dørkarmen, bryteren og stikkontakten ser ut til å være i veien for prosjektet ditt.
Det enkleste blir om du bygger en firkantet boks rundt skorsteinen og så fester hyller mellom veggen og boksen. Gips på boksens utside hvis du skal ha den med veggmaling.

D
Har du lest manualen? Tror du må velge f.eks. minerit eller gips og ikke MDF, da sjakten må være av ubrennbart materiale og du må installere en ventil også. Men du kan jo kle sjakten med MDF utenpå, men inn mot skorsteinen kan det ikke være noe brennbart.

Sist redigert av en moderator:
DanielF skrev:
Gulvplaten, dørkarmen, bryteren og stikkontakten ser ut til å være i veien for prosjektet ditt.
Det enkleste er om du bygger en firkantet boks rundt skorsteinen og så fester hyller mellom veggen og boksen. Gips på utsiden av boksen hvis du skal ha den med veggmaling.
Gulvplaten skal bort da den ikke er nødvendig når man bygger inn skorsteinen. De andre tingene er ikke i veien heldigvis. 😃

Føles som at det får bli gips pluss OSB rett og slett.

DIY_freak skrev:
Har du lest manualen? Tror du må velge f.eks. mineritt eller gips og ikke mdf, da sjaktet må være av ubrennbart materiale og du må installere en ventil også. Men du kan jo kle sjaktet med mdf utenpå, men inn mot skorsteinen får det ikke finnes noe brennbart.
Ja, jeg har lest manualen. Det kreves 50 mm mellom skorstein og nærmeste brennbare materiale. Helt korrekt at det skal være ventiler i også.

D
Kopiert fra manualen.

Det er tillatt å bygge inn skorsteinen helt eller delvis i en

omsluttende sjakt. Sjaktet skal bygges av ubrennbare
byggplater eller av gipsplater. Platene skal sammenføyes
i hjørnene med metallvinkler eller med utvendig monterte
trelektere. Avstanden mellom skorsteinens ytterkappe og
innsiden av sjaktet skal være 50 mm. Tilkobles sjaktet til
hetten på yttertaket skjer avlufting via luftspalten under
hetetaket. Om sjaktet ikke tilkobles til hetten skal en ventil
med en åpning på 30 cm² monteres høyt oppe på sjaktet for
avlufting.

For å muliggjøre inspeksjon av skorstein skal en
inspeksjonsluke, med mål 300x300 mm, monteres på
lett tilgjengelig og inspeksjonsvennlig sted i sjaktveggen.

Bytt ut strømbryteren mot for eksempel en NEXA trådløs bryter så holder du elektrikerkostnadene nede, og så kan du enkelt plassere strømbryteren på riktig side av døren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.