Jeg tenkte å dele av en 6.0 x 3.5m stor stue med en skillevegg for å skape 2 soverom i stedet. Har støtt på noen spørsmål når det gjelder byggteknikk og hvordan man går fram...

Tenkte å bruke 45x70 stendere til veggen. Spørsmålet er hvordan jeg skal feste de ytre stenderne mot gipsveggen? Skal jeg bruke noen form for plugg og i så fall, hvilken type? Antar at det er 13mm enkelgips siden det var det overalt på kjøkkenet.

Hva skal jeg bruke av skruer for å feste i gulvet? Gulvet består av parkett og under der er det sponplategulv (vet ikke total tykkelse). Rommene er i øverste etasje.

Antar at det er skruer som gjelder nå for tiden når det kommer til festing av gipsplater? Alle andre vegger er derimot spikret (70-talls standard)...

Proffssnekker er jeg ikke, men dette er ifølge det jeg har lært meg hittil:
Jepp, gipsen skrur du om du vil gjøre det komfortabelt for deg.

Når det gjelder gulvet, ville jeg sagt at du må skjære bort parketten der veggen skal stå. Gulvet skal ikke klemmes fast under veggen om jeg har forstått det riktig.

Kommer du ned til ren sponplate i gulvet, så dropp skruen helt og lim fast svillen istedenfor. Gjør det samme med første veggbjelken og klipp der eventuelt noen spiker i svill og hammarband.

Takk for svaret! Fikk noe å tenke på her. Vet dog ikke om jeg vil røre parketten (merarbeid).. :)

Byggaren skrev:
Første spørsmål: Skal den nye veggen stå der for all fremtid? Andre: Er du redd for parketten? Tredje: Stilller du høye krav til lydmotstanden i veggen? Fjerde: Går veggen fra en side rett over til den andre uten noe tilstøter på veien?
1) Den skal stå der iallfall så lenge vi bor der.. så, svar ja. 2) Mja, det er jo i fint skikk.. men veggen skal opp uansett underlag. Hull går vel ikke å unngå uansett hvordan man gjør, eller hva tenkte du? 3) Helst skal det være så lydisolert som mulig. Tenkte dog å bruke dempemateriale istedenfor dobbelgips.. 4) Det kommer til å bli en døråpning på den ene siden av veggen.

Se den vedlagte filen for mer oversiktlig bilde. Den blåfargede veggen er den som skal opp.

• Planløsning av et rom med blåfarget skillevegg og døropning. Veggen skal settes opp, som en del av et byggeprosjekt inkludert lydisolering.
* Redd for gulvet/begrenset tid OG "hardt" tak:
Bruk plateløsninger mot gulv/tak og trestendere som du spenner mellom tak/vegg. Fest eventuelt med dobbeltsidig tape/litt lim og/eller noen smale skruer. Spesielt viktig å feste rundt døren!

* Skit i gulvet, her skal det bygges:
Limskru plateløsninger eller trestender mot tak/vegg, trestendere ellers. Ingen merkeligheter, bare skru på, sjekk eventuell eksisterende el/VVS først!

Bruk gjerne noen plater (plyfa/OSB) bak gipsen så kan du lettere feste ting på veggen senere. Ordentlig lydisolering er vanskelig å få til siden du har en dør og dermed en luftspalte under denne for ventilasjonens skyld, eller?

Supertakk for alle svar & tips!

Bør ikke være noen problemer nå tror jeg. 8-)

Byggaren skrev:
Med tanke på at du i dag ikke vet om du vil bo der for alltid, så ville jeg ikke vurdere å skade parketten.
Mmm. Det hadde føltes som det selvfølgelige valget om det hadde vært slik at taket ikke hadde vært av gummi (70-tallet) som jeg tenkte å bytte ut.
Jeg tenkte først og fremst å rive ned taket. Da vil takstolene / bjelkene over taket bli synlige, der jeg så vil feste den øvre veggregelen i.
Når veggen er klar, så legger jeg nytt tak. Det innebærer at, om jeg skulle rive veggen, så vil det mangle en bit av taket der veggen sto..

Så, det får helt enkelt bli en permanent løsning.

P
Ovenfor ditt "barracuda/gummitak" har du sannsynligvis et par cm mellomrom, i hvilket man har trukket elrør, og deretter kommer sannsynligvis et bordtak. Du kan jo rive og bygge ditt nye tak før du bygger veggen slik at det går an å fjerne det senere uten at det mangler en remse av taket. På grunn av el-installasjoner så må du sannsynligvis spikre spredt panel i taket og deretter skru gips. Plasser da en spredt der veggen skal stå, slik at du har noe å skru takregler i.
Om jeg skulle gjøre jobben ville jeg;

-Rive taket.
-Spre med 27x69 råplanad form (3 sider høvlede). Skru på c/c 300 +rundt om langs veggene.
-Skru opp 13 mm gips. Tips: Lei en gipshiss! Det går an å spikre sammen støtte også, men med en heis er det betydelig enklere å få det bra.
-Skru plåtutlägg i tak og på gulv. Jeg ville brukt 70 mm plåtutlägg med polyetenduk, da disse kan fås med høyere kanter (SKP 70/60). Bunnreglen ville jeg festet i parkettgulvet med 13 mm monteringsskrue. Hullene blir små og er lette å sparkle igjen når veggen rives -gulvet vil uansett måtte slipes om den dagen på grunn av at det har blitt bleket annerledes der veggen har stått.
-Stable inn 45x70 tre-regler. Skru gjennom kanten på plåtutläggen inn i reglen. Mot veggene ville jeg nok bare komplettert avslutningsreglene med PL400 mot veggene.
-Isolere. Noen nøyer seg med 45 mm lydisolering, men veggen blir da mer "boksaktig" enn om man bruker 70 mm.
-Gipse, montere dør, spikre fôr og sokler.

Det blir å følge ACME:s anbefalinger har jeg kommet frem til. Ser ut til å fungere best i mitt tilfelle. I stedet for gipstak blir det Huntonit takplater.. ser dessuten relativt enkelt ut å montere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.