Jeg har kjøpt en gammel leilighet der sikringsskapet er godt synlig rett ved inngangen. Skulle trenge noen tips på hvordan jeg kan gjøre det penest for å dekke det, men fortsatt gjøre det funksjonelt greit...

Her er et bilde av hvordan de ser ut:

• En gammel elcentral med sikringer og kabler montert på en vegg, malt hvit med områder uten maling.
Først og fremst må du ha 60 cm fritt foran sikringene. Vet ikke hvordan det er med automatsikringer.

Johan > hvorfor må man ha 60 cm fritt foran??

Vår elsentral er riktignok mindre enn din, men jeg kan ta et bilde av vårt "skap" over om du vil...legger ved et bilde senere...

det er ikke noen 60 centimeter foran den i det minste, men en luke som åpnes og selve skapet "henger" på sentralen og er bare å løfte bort

Pleier å ta et passende kjøkkenskap
og slakte det så det passer.
Ellers hvis det er veldig spesielt
så fungerer mdf fint.

Mvh Putte

Bonnier det hadde vært gøy å få se skapet ditt, legg gjerne ved et bilde.

Gubben som eide leiligheten før meg hadde bare en sponplate ut fra veggen og så et gardin som hang foran skapet. Ikke spesielt glamorøst :)

Jeg er jo blikkenslager selv, så en boks er vel ikke direkte så vanskelig å smelle sammen, men jeg synes det hadde vært penere med en boks i mdf eller noe i stedet.

Fredrik.engdahl skrev:
Johan > hvorfor må man ha 60 cm fritt foran??
Mot ev. gnister fra sikringer. Jeg satt i nøyaktig samme situasjon som rahkko for to år siden da jeg skulle renovere min egen BRF. Målekassen løste seg ved at foreningen flyttet ned alle i kjelleren. Min sentral som da satt tenkte jeg bygge inn i en nisje, men det gikk ikke ifølge elektrikeren. Minst 60 cm foran skal det være.
Byttet derfor ut hele sentralen mot en pen Eldon med automatsikringer, JFB og emaljert utside.

Kan i og for seg avhenge av om man bruker brennbart materiale eller ikke. Et stålkabinett skal jo ikke være noe problem å sette tett inntil.

rahkko skrev:
Jeg har kjøpt en gammel leilighet der el-sentralen er synlig rett ved entréen. Trenger noen tips på hvordan jeg kan gjøre det penere å dekke til det, men fortsatt gjøre det funksjonelt bra...

Her er et bilde på hvordan det ser ut:
Mitt tips er å kjøpe et nytt elskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Biltema av alle steder har ferdigkoblede skap som etter min mening er penest og også har gode automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og ber han koble det inn, noe han bør klare på 1 time.

Deretter ville jeg sørget for å få bort den synlige ledningsføringen, det ser ikke bra ut selv om det er veldig vanlig i eldre leiligheter. Litt mer arbeid å løse dette riktig nok.

Her er et ikke helt bra bilde...

• Et skap med en avrundet dør og enkel låsemekanisme, plassert i et hjørne på en lys vegg.
Lekkamraten skrev:
Mitt tips er å kjøpe et nytt elskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Biltema av alle steder har ferdigkoblede skap som etter min mening er de peneste og også har bra automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og ber ham koble det inn, noe han bør klare på 1 t.

Så ville jeg sørget for å få bort den synlige ledningsføringen der, det ser ikke bra ut selv om det er veldig vanlig i eldre leiligheter. Litt mer arbeid å løse dette riktig nok.
Hva kan det komme på totalt prismessig? Rundt 3000kr? Har faktisk vurdert å bytte ut sentralen, men hva sier BRF om det, pleier de være greie med det?

rahkko skrev:
Hva kan de komme på totalt prismessig? Rundt 3000kr?
Har faktisk vurdert å bytte ut sentralen, men hva sier BRF om det, pleier de å være greie?
Har en annen diskusjon med en elektriker i en annen tråd om Biltemas el-sentral. Kan bare si at den har fungert perfekt for meg.

Biltema Sverige

Normalt svarer foreningen for ledninger som tjener flere enn én leilighet og borettshaveren for det andre.

Det pleier å stå noe i stil med:

"Borettshaveren svarer således for vedlikehold og reparasjoner av blant annet:
· ledninger for avløp, varme, gass, el og vann – til de deler disse befinner seg inne i leiligheten
og ikke tjener flere enn én leilighet

For at du skal være sikker, spør noen i styret eller les hva som er vedtatt i din forening. Mest sannsynlig er det ditt ansvar som i de fleste andre foreninger.

Borettslaget svarer derimot for stigeledningen inn til din leilighet da denne ikke befinner seg inne i borettslaget, men den trenger ikke byttes for at man bytter normsentral/elskåp.

Johan Gunverth skrev:
Kan for så vidt komme an på om man bruker brennbart materiale eller ikke. Et metallskap er jo ikke noe problem å sette tett inntil.
I noen leiligheter sitter til og med skapet innebygd med en metalluke som original har jeg sett, så jeg tror ikke at man må ha 60 cm mellom sikringene og eventuell luke.

Derimot kan jeg tenke meg at man må ha 60 cm fri tilgang for å bytte sikringer, rep. arbeider etc. !?

/K

har akkurat hatt et kjøkken som jeg har jobbet med der sikringsskapet ble bygget inn i et skap og elektrikeren sa ingenting om at det skal være 60 cm til brennbart

man lærer noe nytt hver dag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.