17.961 lest ·
15 svar
18k lest
15 svar
Bygge skap for elektrisitet - Konstruksjon?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Først og fremst må du ha 60 cm fritt foran sikringene. Vet ikke hvordan det er med automatsikringer.
Johan > hvorfor må man ha 60 cm fritt foran??
Vår elsentral er riktignok mindre enn din, men jeg kan ta et bilde av vårt "skap" over om du vil...legger ved et bilde senere...
det er ikke noen 60 centimeter foran den i det minste, men en luke som åpnes og selve skapet "henger" på sentralen og er bare å løfte bort
det er ikke noen 60 centimeter foran den i det minste, men en luke som åpnes og selve skapet "henger" på sentralen og er bare å løfte bort
Bonnier det hadde vært gøy å få se skapet ditt, legg gjerne ved et bilde.
Gubben som eide leiligheten før meg hadde bare en sponplate ut fra veggen og så et gardin som hang foran skapet. Ikke spesielt glamorøst
Jeg er jo blikkenslager selv, så en boks er vel ikke direkte så vanskelig å smelle sammen, men jeg synes det hadde vært penere med en boks i mdf eller noe i stedet.
Gubben som eide leiligheten før meg hadde bare en sponplate ut fra veggen og så et gardin som hang foran skapet. Ikke spesielt glamorøst
Jeg er jo blikkenslager selv, så en boks er vel ikke direkte så vanskelig å smelle sammen, men jeg synes det hadde vært penere med en boks i mdf eller noe i stedet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Mot ev. gnister fra sikringer. Jeg satt i nøyaktig samme situasjon som rahkko for to år siden da jeg skulle renovere min egen BRF. Målekassen løste seg ved at foreningen flyttet ned alle i kjelleren. Min sentral som da satt tenkte jeg bygge inn i en nisje, men det gikk ikke ifølge elektrikeren. Minst 60 cm foran skal det være.Fredrik.engdahl skrev:
Byttet derfor ut hele sentralen mot en pen Eldon med automatsikringer, JFB og emaljert utside.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Kan i og for seg avhenge av om man bruker brennbart materiale eller ikke. Et stålkabinett skal jo ikke være noe problem å sette tett inntil.
Mitt tips er å kjøpe et nytt elskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Biltema av alle steder har ferdigkoblede skap som etter min mening er penest og også har gode automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og ber han koble det inn, noe han bør klare på 1 time.rahkko skrev:
Deretter ville jeg sørget for å få bort den synlige ledningsføringen, det ser ikke bra ut selv om det er veldig vanlig i eldre leiligheter. Litt mer arbeid å løse dette riktig nok.
Hva kan det komme på totalt prismessig? Rundt 3000kr? Har faktisk vurdert å bytte ut sentralen, men hva sier BRF om det, pleier de være greie med det?Lekkamraten skrev:Mitt tips er å kjøpe et nytt elskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Biltema av alle steder har ferdigkoblede skap som etter min mening er de peneste og også har bra automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og ber ham koble det inn, noe han bør klare på 1 t.
Så ville jeg sørget for å få bort den synlige ledningsføringen der, det ser ikke bra ut selv om det er veldig vanlig i eldre leiligheter. Litt mer arbeid å løse dette riktig nok.
Har en annen diskusjon med en elektriker i en annen tråd om Biltemas el-sentral. Kan bare si at den har fungert perfekt for meg.rahkko skrev:
Biltema Sverige
Normalt svarer foreningen for ledninger som tjener flere enn én leilighet og borettshaveren for det andre.
Det pleier å stå noe i stil med:
"Borettshaveren svarer således for vedlikehold og reparasjoner av blant annet:
· ledninger for avløp, varme, gass, el og vann til de deler disse befinner seg inne i leiligheten
og ikke tjener flere enn én leilighet
For at du skal være sikker, spør noen i styret eller les hva som er vedtatt i din forening. Mest sannsynlig er det ditt ansvar som i de fleste andre foreninger.
Borettslaget svarer derimot for stigeledningen inn til din leilighet da denne ikke befinner seg inne i borettslaget, men den trenger ikke byttes for at man bytter normsentral/elskåp.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
I noen leiligheter sitter til og med skapet innebygd med en metalluke som original har jeg sett, så jeg tror ikke at man må ha 60 cm mellom sikringene og eventuell luke.Johan Gunverth skrev:
Derimot kan jeg tenke meg at man må ha 60 cm fri tilgang for å bytte sikringer, rep. arbeider etc. !?
/K
Uvitende om denne tråden postet jeg nesten det samme spørsmålet i el-forumet og fikk svarene at det ikke finnes noen regler om dette for vanlige sentraler i boliger.
Man bør imidlertid kunne jobbe i sentralen uten at alt for mye rivningsarbeid kreves....
http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244
/Ingeniøren
Man bør imidlertid kunne jobbe i sentralen uten at alt for mye rivningsarbeid kreves....
http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244
/Ingeniøren
har akkurat hatt et kjøkken som jeg har jobbet med der sikringsskapet ble bygget inn i et skap og elektrikeren sa ingenting om at det skal være 60 cm til brennbart
man lærer noe nytt hver dag
man lærer noe nytt hver dag