Har en liten undring!

Jeg tenkte å sette opp stendere på en veggbit som er yttervegg, samt isolere etc..

Hvordan går jeg frem med "dampsperren" i den eksisterende ytterveggen, skal man åpne og fjerne for deretter å sette ny innenfor den nye veggen jeg bygger?
Veggen er cirka 1 meter bred og 0.2m dyp.

Takk for svar.
 
Dampsperren kan sitte 1/3 inn i veggen, så det avhenger av tykkelsen på den eksisterende veggen og den nye.
 
Har du dampsperre i ytterveggen, har du kontrollert det eller er det en gjetning? Hvor gammelt er huset?
I hus med dampsperre så pleier ytterveggene å ha en grei isolasjon allerede.
 
det er en gjetning huset er fra 67, :)
 
Tvilende til om du har noe, så en gjetning blir at du ikke har plast i veggen. Jeg ville nok uansett revet bort de gamle veggplatene og sjekket eksisterende isolasjon så den er bra og intakt uten hulrom. Men det er jo litt avhengig av konstruksjon, for eksempel Hultsfredshus brukte i en periode fiberplank og da kan du regle direkte uten å fjerne noe. Personlig ville jeg ikke ha satt inn noen plast i veggen ved denne typen tilleggsisolering, derimot OSB+Gips på veggen. Og sørg for at du ikke har noen sprekker ved tak og gulv, så det blir tett. Avhengig av hvilken grunn du har, ville jeg sjekket hvordan det er isolert i den delen. I vårt 60-tallshus med kjeller var ikke bjelkelaget fylt mot yttervegg og det merket vi at det var kaldere på gulvet. Så ved renovering har jeg benyttet anledningen til å åpne gulvet ved yttervegg og fylt bjelkelaget mot ytterveggen og 600mm innover, blir en halv isolasjonsplate, men kun i forbindelse med bytte av gulv. Gjorde stor forskjell, spesielt der vi hadde hjørner med to yttervegger.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.