Hei,
Jeg planlegger å bygge på en etasje på huset mitt som har teglfasade. Mitt spørsmål gjelder forsterkninger som må gjøres i ytterveggene siden de nye takstolene vil overføre mye mer last enn de som finnes nå. Huset er bygd i én etasje og har ganske lavt loft der man knapt kan stå oppreist. Jeg fikk informasjon fra et hold at jeg måtte rive teglfasaden for å sette inn ekstra regler i ytterveggene eller rive gips på innsiden for å gjøre det samme. Jeg vet heller ikke om kommunen tillater å bytte teglfasade mot trepanel, det må jeg finne ut av, men hvis de ikke lar meg gjøre det, vet jeg ikke om det finnes noen alternativer. Kan man ikke legge de nye takstolene på teglveggen? Det er en veldig hardbrent tegl som man ellers bygger fleretasjes hus av. Jeg tenker at man kanskje kunne legge stålbjelker med H-profil på fasademuren og deretter takstolene på dem. Bjelkene burde fordele lasten jevnt, og tegl tåler mye mer belastning enn trestolper. En annen idé jeg fikk er å støpe en støttemur med armering oppå den høyeste teglraden og deretter legge en hammarband og takstolene. Er det noen som vet hvordan man kan gjøre slik at det er godkjent og vil oppfylle kravene som stilles for 1,5-plans hus. Kanskje man ikke trenger å forsterke i ytterveggene, men ha bærende innervegger som støtter opp takstolene i midten? Hva jeg kunne se, så i ytterveggene bak teglfasaden ligger 95 mm regler med 60 cm CC mellom dem. De hviler på en syll som er lagt på en støpt betongplate. Plattens størrelse er 1125/925 cm. Så takstolenes lengde blir noe mer enn 925 cm. Takknemlig for alle forslag.