Hei

Vi skal bygge om i vårt hus og innrede vår loft og jeg ville bli kjempeglad om dere vil hjelpe meg med noen funderinger/problemer :)

Vi tenker å gjøre om til ås-tak/bærende bjelke i mønet, for å unngå å beholde støtteben og hanebjelken på nåværende takstoler og på så måte få et større og åpnere rom. Murstock står midt i mønet så det blir 2 bærende bjelker i mønet, en på hver side av murstocken på ca 6,7m og 2,6m. Jeg har lagt ved to filer som viser nåværende takstol og en som viser loftsplanet.

Om jeg bruker Moelvens program med egenvekt 0,90Kn/m2 og snølast 2,0 så får jeg frem at jeg trenger en limtrebjelke i mønet på 115x495 til den bærende bjelken som blir ca 6,7m om jeg stiller søylene lengst ut. Problemet er at jeg ikke vil ha en så høy limtrebjelke for jeg synes det tar for mye av takhøyden. En løsning jeg funderer på er å flytte inn den søylen som er på murstocksiden ca 180 cm da rekker det med en 115x315 og det er ok, MEN da får jeg ikke et "helt" åpent rom uten får en søyle i rommet og det vil jeg helst unngå.

Spørsmål/problem nr 1. noen som har en annen god/bedre idé for å slippe å ha søylen et stykke ut i rommet?

Takbjelker ifølge Moelven skal være 56x225 med en lengde på 4900cm Jeg har ideen at bruke de nåværende takbjelkene som er 80x130 og så "sette" en 45x170 K24 under og holde sammen de med spikerplate.

Spørsmål/problem nr 2. kan man gjøre så, tilsvarer en 80x130 + en 45x170 en limtre på 56x225, eller må jeg sette en limtre 56x225 ved siden av den gamle takbjelken?

Jeg har flere funderinger men begynner med disse to og håper på litt svar fra dere proffer :)

• Diagram over nåværende takstoler av tre med mål. Viser 30° takvinkel, yttervegger, og plassering av takbjelker og stolper.
  • Plantegning av loft med mål og plassering av murstock i midten. Viser også trapp, vegger og bærende linjer fra takstolene.
Stålbjelker er jo sterkere så de blir tynnere ved samme styrke men de koster mer i stedet.

Så må du snakke med feieren også. Det er litt kinkige regler på å ha bærende bjelker nær skorsteinen. Jeg kan dem ikke men vet at det er mange som har fått anmerkninger deromkring.

Jeg har tenkt på stålbjelke men kan ikke finne ut hvordan man beregner riktige dimensjoner og "modell", gjetter at det er en eller annen type I-bjelke som er mest egnet?

I dag finnes det ikke treverk nærmere enn 15 cm fra skorsteinen bortsett fra sutaket i yttertaket, jeg hadde tenkt å holde meg på samme avstand men kommer til å sjekke med feieren hva som gjelder.

HEA eller HEB skulle jeg tro men regne på det kan jeg ikke

Et alternativ er ellers å sette en limtrebjelke på hver side av murtoppen slik at de tar halvparten av lasten hver.

Å forsterke en eksisterende takstol er vanskelig å beregne. Det skal mye til for at to trebjelker som står oppå hverandre skal samvirke og fungere sammen som en solid bjelke.
(Å fordoble med en ny ved siden av er derimot ikke noe problem. Men det gir heller ikke samme effekt)

Kan man beregne bøyningsstivheten på limtre og konstruksjonsvirke på samme måte ved hjelp av bxh^2/6 ?

Hvis man kan det, får jeg det til at et limtre 56x225 = 473 cm^3
Eksisterende takbjelke + en ny, 45x130 og en 45x170. 45x300 = 675 cm^3
(Den eksisterende/nåværende 80x130 regner jeg som 45x130 i eksempelet ovenfor)

Jeg får det til at det blir bedre/høyere bøyningsstivhet ved å bygge på nåværende takbjelker med en 45x170

Stemmer det, har jeg tenkt rett?

Ja. Og nei.
Bøyestivheten beregnes på samme måte. Den er kun avhengig av geometrien.
Dog er limtre både sterkere og stivere enn vanlig konstruksjonsvirke. En 100x200 limtredrager er altså sterkere enn en geometrisk identisk drager av rent virke.

Se BKR kap.5

For at dine to trebjelker skal fungere som en enkelt høy drager kreves det at disse er meget ordentlig festet sammen. Selv en relativt liten bevegelse i skjøten gjør at konstruksjonen slutter å samvirke og fungerer som to separate bjelker i stedet. (Altså side ved side i stedet for en høy drager.)

Sammenlign med styrken i et bjelkelag med spikretlimt gulvsponplate. Kun spiker eller skrue gir for store bevegelser til at man skal kunne regne med den ekstra effekten.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.