Heisann,

Holder for tiden på med et stort renoveringsprosjekt av en sommerhytte. Huset er opprinnelig en gammel militærbrakke fra 40-tallet, 1-plan med kaldloft. Det jeg har gjort er at jeg har fjernet innertaket mot kaldloftet og nå isteden isolert større deler av skråtaket for å få ut hele takhøyden og mer rom i huset. Min tanke er nå å lage en sovehems på den ene siden av huset ved å bygge om 3 av husets 10 eksisterende takstoler (fagverk). Dette vil skje i den ene enden av huset, som da kommer til å ha 3 soverom med innervegger under. Hva tror dere om dette? Er det mulig, og hvordan skal man i så fall gå frem for å erstatte de 3 midterste støttene i takstolene på best mulig måte? Se bilder nedenfor!

Takstolene skal være selvbærende i nåværende tilstand.

Nedenfor ser dere hvilke støtter i takstolene jeg vil fjerne, og på bildet (beste jeg kunne finne) ser dere de tre takstolene det dreier seg om.

Hjertelig takknemlig for tips etc.

Diagram av takstol, tre strekkbjelker markert med rødt for mulig fjerning, del av sommerstue renoveringsprosjekt. Takstoler i en sommerhytte, viser en planlagt modifikasjon med isolerte skråtak og ombygging av tre midterste takstoler for å lage et soveromsloft.

Spontant handler det om kraftige forsterkninger av såvel under- som overrammer.
Men det trengs mer informasjon. Mål? Hvor i landet (snølastsone)? Tallbelegg? Tegning på vegg?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Spontant handler det om kraftige forsterkninger av såvel under- som overrammer.
Men det trengs mer informasjon. Mål? Hvor i landet (snølastsone)? Takbelegg? Tegning på vegg?
Takk!

Spennvidden på takstolene er ca 6m
og avstanden mellom takstolene er cc120. Altså 360 cm som skal avlastes.
Huset ligger utenfor Nynäshamn (Stockholm).
Taket er tekket med underlags- og overlagspapp.
Takvinkel: ca 24 grader

Har ikke noen eksakt tegning på innerveggene som kommer til å gå under, men tanken er som nevnt nå å lage 3 st rom, altså to st innervegger som da blir med ca 2 meters mellomrom (slik at alle tre rom blir ca 2m brede). Så kommer da en vegg til å løpe under takstolen som havner lengst inn i huset så å si. Der vil dører til rommene bli montert.

En tanke har vært å sette en mønebjelke (2 st 45x220 samlimte/skrudde) med støtte helt ned i bjelkelag gulv på den ene siden og ned i underramme på gavlens "takstol" om dere forstår..

Hva synes dere om den ideen og holder det i så fall for å ta lasten for også de "skrå" støttene i takstolene.

Vet at dette med avlastning og bæreevne er litt komplekst men setter pris på alle tips og råd!

Du burde jo la noen regne på det ordentlig, men når jeg ser på ditt bilde, så ser jeg at du har bygget på overarmen, noe som motvirker den svekkelsen som fjerning av strevere ville føre til. Min gjetning, hvis du har festet dem ordentlig og de er kraftige nok, er at det holder, at du ikke trenger noen mønebjelke.

En mønebjelke kan jeg ikke se noen nytte med i dette tilfellet.

Hva er omtrent dimensjonene på overarmene, med og uten påbygging?

• Liker
stephenson
  • Laddar…
Enklest er å bytte ut eller forsterke overrammene i takstolen. Bytter du ut kreves en 45x220 C24, forsterker du kan du slå på en 45x145 C24 på hver side av den eksisterende regelen. Men det har du kanskje allerede gjort?

• Liker
stephenson
  • Laddar…
Hvis man fjerner fagverkene, vil lasten fra overramsbenene sannsynligvis bli betydelig større ute i sammenføyningen med den nedre rammen? Trenger man ikke å forsterke den forbindelsen?

Hvis takstolene er frittbærende, skal all takstollast tas opp av de to oppleggene ved ytterveggene. Dette forholdet endres ikke hvis man bygger om til noen form for ramtakstol. Derimot innebærer opprettelsen av en soveloft økte laster, så det er all grunn til å se over sammenføyningen i ytterendene.

• Liker
stephenson
  • Laddar…
Bare av ren nysgjerrighet: Hva får du for takhøyde der oppe under takstolene?

ylven ylven skrev:
Du burde jo la noen regne på det ordentlig, men når jeg ser på bildet ditt så ser jeg at du har bygget på overarmen hvilket motvirker den svekkelsen som fjerningen av strevere ville føre til. Min gjetning, om du har festet dem ordentlig og de er kraftige nok, er at det holder, at du ikke trenger noen mønebjelke.

En mønebjelke kan jeg ikke se noen nytte med i dette tilfellet.

Hva er omtrent dimensjonene på overarmene, med og uten påbygging?
Takstolene er opprinnelig bygget med to stk ca 25x95mm ved siden av hverandre med de tverrgående i midten. Danner altså en "sprekk" i midten av takstolene, om dere forstår.. Nå har jeg bygget på stolene med 21x170 ytterpanel på hver side av takstolene.

J justusandersson skrev:
Enklest er å bytte ut eller forsterke overrammene i takstolen. Bytter du ut kreves en 45x220 C24, forsterker du kan du slå på en 45x145 C24 på hver side av den eksisterende regelen. Men det har du kanskje allerede gjort?
Nei, det har jeg ikke gjort, kun bygd på dem nedover for å få plass til isolasjon. Men så hvis jeg også bygger på dem på sidene med for eksempel 45x145 regler på overarmene og en mønebjelke med støtter i hver ende så bør det være nok som et komplement til de tverrgående jeg vil fjerne? Føles jo spontant som det!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bare av ren nysgjerrighet: Hva får du for takhøyde der oppe under takstolene?
Ingen imponerende høyde dessverre, ca 130cm som høyest med nytt innertak. Men skal kun være til for soveplasser, så man må krype opp litt smidig :)

Om du forsterker overrammene trengs ingen mønebjelke.

• Liker
stephenson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du forsterker overrampene trengs ingen mønedrager.
Gammel tråd men er i ferd med en lignende løsning. Har en spennvidde på litt over 7 meter. Hver overarm er 4,20 meter. Hvilken dimensjon trenger overarmen være for å kunne fjerne fagverket helt? Ingen inner/bærende vegger finnes.

mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.