Vi har en låve der jeg vil fjerne en stolpe på to takstoler:

Diagram av takstol med en grønn stolpe i midten og rød måling på 9m.
takstolen ser ut som ovenfor og det er den grønne stolpen jeg vil ha bort.

Takstol med oransje stang og blå diagonalstøtter; diskuterer muligheten for å fjerne grønn stolpe mellom takstolene i en lade.
Ville dette teoretisk sett funke?
Trengs det oransje stag?

Er det noen som har en annen løsning?
 
Umulig er det jo ikke, men det handler mer om dimensjoner på bjelken og om oppsettet tåler vekten. Men det trengs mer fakta:
Hva slags yttertak er det? Helling?
Hvordan er belastningen på bjelkelaget?
Snølastsone?
 
Hellingen er jo rundt 45 grader... Belegget er eternittakstein.
Vi har jo ikke noen plan om å ha noe på "2. etasje" men planen er vel å ha et isolert innertak og gipsplater eller kanskje korrugert metall.
Snølastsone 2.0
 
Ser det virkelig ut som du har tegnet? Den grønne stolpen gjør verken til eller fra for takstolens holdbarhet på din tegning. Det er ikke slik at de grønne stolpene bare er satt der for å støtte opp et mellometak som er fullt av gammel skrot?
 
F Finndjävel skrev:
... de grønne stolpene bare er satt der for å støtte opp et mellomtakk ...
Så er det naturligvis. og av samme grunn trengs den oransje stangen i det nedre forslaget.
 
nei, det finnes ikke noe mellantak... jeg antar at den horisontella er der for å holde sammen veggene så de ikke raser? og stolpen er vel der fordi den ikke klarer å holde sin egen tyngde oppe på den spennvidden?

Dere må huske på at det er en gammel lada....
 
Sist redigert:
Da kanskje man i stedet skulle bare spenne en vaier mellom møne og horisontal bjelke i stedet for den oransje?
 
Den horisontale stangen er en lavt sittende hanebjelke, hvis oppgave er å forhindre at veggene presses ut. Muligens er den for svak til å takle sin egen vekt. I så fall er det enklest å erstatte den med en wire. Ønsker du å lage et etasjeskiller man kan gå på osv, kreves det på grunn av den store spennvidden en form for limtrekonstruksjon. Jeg synes ikke du skal eksperimentere for mye med de gamle takstolene, mål og kvalitet kan variere stort.
 
Om det bare er på to takstoler, og dere ikke trenger å kunne bruke loftet, så kan du jo bygge en takstol eller kraftig bjelke og legge på langs midt på. Fra en bærende grønn stolpe til en annen. Dvs istf bærende stolper under så blir det en bærende langsgående bjelke på oversiden som tverrbjelkene henger i.
 
Noe mellomdekke som man kan gå på er ikke aktuelt. En vaier i stedet for den horisontale er jo et alternativ, men vil gjerne ha et innertak der den horisontale hanebjelken sitter, så å henge opp egenvekten i en vaier fra mønet høres mer fristende ut.

Å sette en bjelke under begge takstolene var selvfølgelig første tanken, men dessverre blir da spennvidden 12m så det er litt langt og bjelken blir litt vel kraftig.
 
Hva er avstanden mellom takstolene?
 
3m omtrent
 
Jeg synes dere skal avskrive tanken på å bruke de eksisterende takstolene som støtte for et undertak. Spennviddene er for store i alle retninger. Hvis dere vil ha et undertak uten søyler/vegger under, må dere bygge opp et bjelkesystem av limtre i kombinasjon med konstruksjonsvirke. Limtrebjelker med c/c 2,4 meter og som spenner over 9 meter, trenger å ha en dimensjon på 90x360 mm bare for å bære opp egenvekten av et bjelkelag.
 
Jeg har tenkt litt mer....
Akkurat mellom disse to takstolene vil jeg ha innertaket 1m høyere for å kunne bruke en bilheis. Min tanke var da å lage en 1m høy fagverkskonstruksjon av nedre hanebjelken likt dette bildet. Hva tror dere om det? Takfagverkskonstruksjon med lengde 9m, viser plan for å heve taket ved hjelp av trusselignende struktur.
 
Hvordan du enn bygger, bør konstruksjonen stå på egne ben, dvs ikke belaste den eksisterende takstolen. En bilheis klarer seg vel på en overflate som er 3x6 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.