Hei!

Håper jeg kan få litt tilbakemelding på det neste store prosjektet, Verkstedsprosjektet eller som det heter her hjemme stallprosjektet...

Da jeg vil ha bedre takhøyde i verkstedet kommer jeg til å fjerne mellombjelkelag og ha full takhøyde der.

Lengden på bjelkene er 7 meter og bredden på rommet er 9 meter. Planen er å mure opp med leca for å legge bjelkene på. Tanken er også at man skal kunne feste en travers i bjelkene.

3D-modell av en bygning uten tak, viser bjelker og konstruksjon over et verkstedprosjekt med planer for å fjerne etasjeskiller for større takhøyde.

3D-modell av verksted med åpne takstoler og uten mellomdekke, viser planlagt konstruksjon for økt takhøyde og mulighet for traversfeste.

Så spørsmålene:

1. Hva tror dere om opplegget, blir det bra, hvordan ville dere gjort det?
  2. Hva tror dere dimensjonen på bjelken kan bli? (vil sjekke med konstruktør også)
  3. Skal man bygge noe fagverk i takstolene?
  4. Har dere gjort noe lignende, og har noen tips å dele med dere? :rolleyes:

Ingen som har noen tanker å dele?

Er så utålmodig, er det ingen som har noe å bidra med?

Det er vanskelig å ha noen meninger om et så komplisert byggverk, uten å være fagmann og uten å ha hele bildet klart for seg. Og vi vil jo ikke gi ugrunnete råd som så vil vise seg å være feil :(

Men en liten fundering: De bor jo i en ganske snørik del av landet. Hvordan kan de takstolene, som du har tegnet, holde for snølasten uten å presse fra hverandre langveggene. Det er jo en av hovedfunksjonene hos det mellomgulvet som du skal rive.

Best å ta inn konstruktøren før du planlegger videre! Jeg gjetter at en annen takstolkonstruksjon trengs.

Kult å se Daniel! Skal du støpe senere?

@knockOnWood

Absolutt, forstår at det er vanskelig å si bu eller bæ, tanken fra min side er å få input og tips før møte med konstruktør.

Tanken er å avlaste tyngden fra taket fra ytterveggene og legge den på stålbjelkene i stedet.

S
Ja, det blir støpt plate senere.

J
Jeg ville anbefale et annet forum, maskinist.net der finnes det mange tråder med verkstedsbygninger.

Ok sjekker der... takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.