37.280 lest ·
20 svar
37k lest
20 svar
Bygge om garasje til boligareal?
Vi bor i et suttereng hus bygget -68 og har en garasje innebygd i huset. Da garasjen ikke brukes vil vi bygge den om til boareal, evt. gjøre til oppholdsrom.
Nå lurer vi på hvordan man går frem for å gjøre dette, antar at det først kreves byggetillatelse (hva trenger de å vite i byggetillatelsessøknaden) samt hvordan man skal bygge om garasjen, hvilke arbeidsmomenter samt materialer trengs?
Nå lurer vi på hvordan man går frem for å gjøre dette, antar at det først kreves byggetillatelse (hva trenger de å vite i byggetillatelsessøknaden) samt hvordan man skal bygge om garasjen, hvilke arbeidsmomenter samt materialer trengs?
Kikk innom Byggmax sin hjemmeside, de har priser på bygg og el mtrl, Kvaliteten er den samme som Beijer eller Woody, i noen tilfeller er det nøyaktig samme produkt det er snakk om,
Beregn hva som trengs, og legg på 10 prosent i det minste..
,
Men jeg synes dere ødelegger huset, hvis dere fjerner garasjen, jeg lager heller garasje av boareal...
Fremgangsmåten avhenger vel av hvordan dere så for dere rommet, det ville kanskje vært nok å male om, og sette igjen porten..
Beregn hva som trengs, og legg på 10 prosent i det minste..
,
Men jeg synes dere ødelegger huset, hvis dere fjerner garasjen, jeg lager heller garasje av boareal...
Fremgangsmåten avhenger vel av hvordan dere så for dere rommet, det ville kanskje vært nok å male om, og sette igjen porten..
Jeg er i prinsippet enig med Mester. Skal snart rive ut min ombygde garasje...
Egentlig kreves det byggegodkjenning på grunn av endret bruk. Men inne i huset pleier det å være rolig, sjekk med din kommunes byggetilsyn hva som gjelder.
Det viktigste om man gjør om rom i et sutterrenghus som har vært biyta med betonggulv og kjellervegger er å håndtere den tilførte fukten. Du kan trenge å bygge ventilerte gulv eller så holder det med platonmatte eller lignende konstruksjonsløsninger. Hva du enn gjør, bygg ikke inn fukten!
Oppå dette legger man forslagsvis en celleplastisolering og stålstendere, unngå tre.
Bytt ut garasjeporten med et glassparti med moderne vinduer med god u-verdi (mindre enn 1,3)
Egentlig kreves det byggegodkjenning på grunn av endret bruk. Men inne i huset pleier det å være rolig, sjekk med din kommunes byggetilsyn hva som gjelder.
Det viktigste om man gjør om rom i et sutterrenghus som har vært biyta med betonggulv og kjellervegger er å håndtere den tilførte fukten. Du kan trenge å bygge ventilerte gulv eller så holder det med platonmatte eller lignende konstruksjonsløsninger. Hva du enn gjør, bygg ikke inn fukten!
Oppå dette legger man forslagsvis en celleplastisolering og stålstendere, unngå tre.
Bytt ut garasjeporten med et glassparti med moderne vinduer med god u-verdi (mindre enn 1,3)
Hvorfor synes dere det er unødvendig å bygge om garasjen til oppholdsrom???!! Man bor vel mer enn man bruker garasjen. De fleste jeg kjenner har bare skrot i sine garasjer, og vi har aldri noensinne parkert bilen vår her, bare har skrot der. Da det ikke er vi som kommer til å bygge om, men i så fall svigerfar med svoger, så dette med å vite hvor mye materiale som kommer til å gå med, litt vanskelig for meg å regne ut. Jeg vil bare ha et ca prisanslag (mellom tommelen og pekefingeren). Til saken hører også at vi kommer til å bygge en carport på oppkjørselen der vi i dag setter bilen.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Beregn materialkostnad på 300 - 1000 kr / kvm gulv (avhengig av hvor dyrt gulv dere ønsker, parkett?). Da har jeg antatt litt isolasjon og fuktsikring, opplegg og overgulv.
Hvordan ser veggene ut? Holder det å male om, eller må de reises opp og isoleres? Beregn kanskje 300 kr/ kvm vegg hvis de må bygges opp og isoleres.
Hvis garasjeporten skal erstattes med litt vegg og et vindu, beregn materialer for 5000 - 10 000 avhengig av hvilken vinduskvalitet dere ønsker (enkel 2-lags vindu i tre, eller 3-lags åpningsbart med aluminium karm osv.).
Så er jo spørsmålet om det trengs noe elektrisk arbeid? Hvordan er det med oppvarming? ventilasjon (for lite eller for mye). Beregn med taklister og gulvsokkel dør, vinduslist 2000 - 3000 kr.
Kanskje vil dere bytte innerdøren til rommet, 800 kr og oppover.
Hvordan ser veggene ut? Holder det å male om, eller må de reises opp og isoleres? Beregn kanskje 300 kr/ kvm vegg hvis de må bygges opp og isoleres.
Hvis garasjeporten skal erstattes med litt vegg og et vindu, beregn materialer for 5000 - 10 000 avhengig av hvilken vinduskvalitet dere ønsker (enkel 2-lags vindu i tre, eller 3-lags åpningsbart med aluminium karm osv.).
Så er jo spørsmålet om det trengs noe elektrisk arbeid? Hvordan er det med oppvarming? ventilasjon (for lite eller for mye). Beregn med taklister og gulvsokkel dør, vinduslist 2000 - 3000 kr.
Kanskje vil dere bytte innerdøren til rommet, 800 kr og oppover.
Det er nok et spørsmål om interesse bare, 60 m2 boareal synes jeg er unødvendig stort, TV-en og kjøleskapet krever ikke mye plass, 60 m2 garasje er altfor lite, tingene får plass, men plass til å pusle mangler...tinajade skrev:Hvorfor synes dere det er unødvendig å bygge om garasjen til boareal???!! Man bor vel mer enn man bruker garasjen sin. De fleste jeg kjenner har bare skrot i garasjene sine, og vi har aldri noen gang parkert bilen vår der, bare har skrot der. Siden det ikke er vi som kommer til å bygge om, men eventuelt svigerfar med svoger, så dette med å vite hvor mye materiale som vil gå med, er litt vanskelig for meg å regne ut. Jeg vil bare ha en ca-pris (mellom tommelen og pekefingeren). Også må det nevnes at vi også kommer til å bygge en carport på oppkjørselen der vi i dag parkerer bilen.
Verktøyentusiast
· E
· 15 063 innlegg
Folk er forskjellige, jeg er mer i garasjen enn i huset.tinajade skrev:Hvorfor synes dere det er unødvendig å bygge om garasjen til boareal???!! Man bor vel mer enn hva man bruker garasjen sin. De fleste jeg kjenner har bare skrap i garasjene sine og vi har aldri noensinne parkert bilen vår der men har bare skrap der. Da det ikke er vi som kommer til å bygge om, men i så fall svigerfar med svoger, så dette med å vite hvor mye material det kommer til å gå er litt vanskelig for meg å regne ut. Jeg vil bare ha en ca pris (mellom tommelen og pekefingeren). Til saken hører også at vi vil bygge en carport i oppkjørselen der vi i dag parkerer bilen.
Nja, vet ikke det jeg, vil nok påstå at i alle fall jeg tilbringer ca 60% tid i garasjen (eller tilsvarende) 20% på soverommet og av de resterende 20% er det nok jevnt kappløp med baderom, kjøkken og uteplass. Naturligvis mener jeg bare hjemme og våkentid da!tinajade skrev:Hvorfor synes dere det er unødvendig å bygge om garasjen til boareal???!! Man bor vel mer enn man bruker garasjen. De fleste jeg kjenner har bare rot i garasjene sine, og vi har aldri noensinne parkert bilen vår der, bare har rot der. Da er det ikke vi som kommer til å bygge om, men i så fall svigerfar med svogeren, så dette med å vite hvor mye materiale som kommer til å gå med blir litt vanskelig for meg å regne ut. Jeg vil bare ha en cirka pris (mellom tommelen og pekefingeren). Til saken hører også at vi vil bygge en carport på oppkjørselen der vi i dag parkerer bilen.
Bra tråd det her.
For å irritere dere ytterligere kan jeg si at jeg er i ferd med å gjøre om 70m2 dobbellastebilgarasje (innebygd, underetasje) med 3m i tak, til bad/badstue, vaskerom og oppholdsrom
På den andre siden har jeg også en innebygd 40m2 dobbeltgarasje for bil, så jeg klarer meg. Tilbringer nøyaktig 0,56 % av tiden min i garasjen.
Angående brønnen var det noen som foreslo å bruke fugeskum for å tette godt, og deretter kanskje dekke over med betong. Det holder jo ikke bare å støpe igjen gulvbrønnen, helningen over hele flaten må jo også fylles for at man skal kunne legge noe nytt gulvmateriale, og antageligvis blir det å støpe med vanlig betong. Men kanskje finnes det en annen, bedre måte?
Planlegger også å levere inn byggesøknad for prosjektet, ettersom de store portene skal erstattes med vinduer og dermed også påvirker fasaden.
Den delen som skal bli bad hadde jeg tenkt å støpe opp 30 cm på den eksisterende platen, først 20 cm celleplast, så armering, varmeslanger og avløp, og deretter et lag med betong. Nå har jeg jo grei takhøyde... I resten av området (ca. 40m2 oppholdsrom) hadde jeg tenkt å legge platon, 50mm celleplast, og deretter parkett.
For å irritere dere ytterligere kan jeg si at jeg er i ferd med å gjøre om 70m2 dobbellastebilgarasje (innebygd, underetasje) med 3m i tak, til bad/badstue, vaskerom og oppholdsrom
På den andre siden har jeg også en innebygd 40m2 dobbeltgarasje for bil, så jeg klarer meg. Tilbringer nøyaktig 0,56 % av tiden min i garasjen.
Angående brønnen var det noen som foreslo å bruke fugeskum for å tette godt, og deretter kanskje dekke over med betong. Det holder jo ikke bare å støpe igjen gulvbrønnen, helningen over hele flaten må jo også fylles for at man skal kunne legge noe nytt gulvmateriale, og antageligvis blir det å støpe med vanlig betong. Men kanskje finnes det en annen, bedre måte?
Planlegger også å levere inn byggesøknad for prosjektet, ettersom de store portene skal erstattes med vinduer og dermed også påvirker fasaden.
Den delen som skal bli bad hadde jeg tenkt å støpe opp 30 cm på den eksisterende platen, først 20 cm celleplast, så armering, varmeslanger og avløp, og deretter et lag med betong. Nå har jeg jo grei takhøyde... I resten av området (ca. 40m2 oppholdsrom) hadde jeg tenkt å legge platon, 50mm celleplast, og deretter parkett.
Sist redigert:
Medlem
· Västra Götaland
· 139 innlegg
Av ren nysgjerrighet da vi tenker på å gjøre boareal av garasjen, lurer jeg på hvordan det gikk for dere?
Medlem
· Västra Götaland
· 139 innlegg