God kveld.

Jeg er midt i et varmesystembytte og i samme slengen tenkt å fikse fyrrommet i kjelleren ordentlig. Har tenkt å rive en mellomvegg som i dag er en blå betongvegg som er den typen som er "verst" fra radonsynspunkt, men vil gjerne med deres eksperthjelp komme videre i prosjektet mitt!

# 1: Det er stål-/plåtregler som gjelder både gulv/tak samt alle regler imellom antar jeg?

# 2: Ingen organiske materialer sies det, men hva slags type gips skal man bruke? Den andre siden av veggen er nemlig et gjesterom, så vil kunne sparkle/remse skjøter.

# 3: Isolere en mellomvegg er et stort nei, antar jeg? For den ene reglen hadde jo vært festet mot en yttervegg.

Takk på forhånd!

Ingen i det hele tatt? :cry:

En plantegning samt litt generelle opplysninger om huset, byggeår, bygningstype etc, tror jeg kan stimulere fram svar. Ellers blir det lett veldig generelt.

Om du vil gjøre det skikkelig bra ville du trenge å mur en ny vegg i Leca.

J justusandersson skrev:
En plantegning samt litt generelle opplysninger om huset, byggeår, bygningstype etc, tror jeg kan stimulere frem svar. Ellers blir det lett veldig generelt.
J justusandersson skrev:
En plantegning samt litt generelle opplysninger om huset, byggeår, bygningstype etc, tror jeg kan stimulere frem svar. Ellers blir det lett veldig generelt.
Det er veggen mellom Hobby og Fyrrom som er 75 mm tykk.
Byggeår 1971
Betonghulstein i ytterveggen og hjerteveggen

• Plantegning av kjeller fra 1971 med romnavn som hobby, pannrum, forråd og gillestuga. Veggen mellom hobby og pannrum er 75 mm tykk.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du vil gjøre det skikkelig bra skulle du trenge å mure en ny vegg i Leca.
Kommer til å høres ut som en klovn men kan ikke mure, og personen som skal hjelpe meg tør jeg ikke si at hen kan heller. Hva er forskjellen mot om man regjerer i stedet?

Å kunne mure er dessverre ikke noe man blir født med. Det er bare trial and error som gjelder. En lecamuret vegg er det absolutt beste materialvalget i denne sammenhengen (bortsett fra lettbetong selvfølgelig). Man må være nøye. Sørg for at muren er i vater og i lodd. Bruk brede lecablokker og en muremørtelbøtte. Det går med stålstendere og gips også. Isoler stålstenderne mot gulv og vegger med syllpapp eller vanlig underlagspapp. Du kan ha isolasjon i veggen, men ingen damptette sjikt. Det er bare pappen i gipsplaten som er organisk. Det finnes helt uorganiske alternativer også.

J justusandersson skrev:
Å kunne mure er dessverre ikke noe man fødes med. Det er bare trial and error som gjelder. En lecamurad vegg er det absolutt beste materialvalget i denne sammenhengen (foruten lettbetong selvfølgelig). Man må være nøye. Sørg for at muren er i vater og i lodd. Bruk brede lecablokker og en murbrukskasse. Det går med stålstendere og gips også. Isoler stålstenderne mot gulv og vegger med syllpapp eller vanlig underlagspapp. Du kan ha isolasjon i veggen, men ingen damptette sjikt. Det er bare pappen i gipsplaten som er organisk. Det finnes helt uorganiske alternativer også.
Har litt tidspress på meg da det skal skjæres ut en oljetank, legge fliser og skal samtidig få nytt varmesystem. Jeg tror at jeg får gå for stålstendere for den biten kan jeg. Dog aldri gjort i en kjeller, så skal syllpappen ligge nærmest gulvet samt ytterveggen?
Og hva slags isolasjon er bra å ha i veggen?
Og til slutt, hva finnes det for organisk alternativ til plate?

Pappen skal fuktisolere stålreglen så den skal være nærmest betong/betonghullstein. Jeg skulle bruke steinull, men det går med det meste. Helt uorganisk alternativ til gips er våtromsplate.

Om du skal bygge en gipsvegg så sørg for å løfte platene fra gulvet og yttervegg minst 10mm slik at de ikke kan suge fukt og smuldre opp. Vanlig pappkledd gips er big no no i kjeller da pappen kommer til å mugne.
Isolasjonen får under ingen omstendigheter bra glasull da den lukter når den blir fuktig.
Tenk på at om du skal ha en kjele av noe slag så kan det være brannkrav til din nye vegg.
Konstruksjoner med plater i kjeller er alltid en risikokonstruksjon.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvis du skal bygge en gipsvegg, så sørg for å løfte platene fra gulvet og yttervegg minst 10mm så de ikke kan suge fuktighet og smuldre opp. Vanlig kartongkledd gips er big no no i kjeller da pappen vil mugne. Isolasjonen må under ingen omstendigheter bruke glassull da den lukter når den blir fuktig. Husk at hvis du skal ha en kjele av noe slag, så kan det være brannkrav på din nye vegg. Reglade konstruksjoner med plater i kjeller er alltid en risikokonstruksjon.
Det vil stå en innerdel av et luft/vann-system så ingen kjele og varme som f.eks. gammel vedkjele.

J justusandersson skrev:
Pappen skal fuktisolere stålregelen så den skal være nærmest betong/betonghullstein. Jeg ville brukt steinull, men det går med det meste. Helt uorganisk alternativ til gips er våtromsplate.
Det går å sparkle og stripe våtromsplater som vanlig? Kanskje med glassfiberstripe og våtromssparkel?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.