Gjorde en lignende tråd for en stund siden, dessverre endte den opp med å handle mer om spotlightene enn om byggteknikk. Gjør derfor et nytt forsøk.

Jeg vil ha spotter i taket mitt, men jeg vil ikke måtte rive ned det eksisterende taket. Derfor har jeg tenkt å bygge en nedsenket ramme, liknende denne:

Romslig stue med hvitmalt senket tak og integrerte spotlights, minimalistisk møblering med svarte stoler, hvit sofa, lavt bord og store vinduer med gardiner.

Spottene jeg har tenkt å bruke er Malmbergs MD-350 eller tilsvarende.

Min idé er å skru opp 45x45 lekter i taket og deretter kle dem med gips. Akkurat som på bildet hadde jeg tenkt at rammen skal være litt bredere enn dyp. Kanskje 20 cm bred og ca 5 cm dyp (45 lekt + gipsplate).

Det jeg lurer på er om det blir vanskelig å sette opp 5 cm tynne gipsremser på siden og feste dem uten at de går i stykker?

Hvordan ville dere gjøre det med skjøten mellom gipsplatene? Jeg tenkte for at skjøten skal vises så lite som mulig så gjør jeg den under rammen. Slik:

Illustrasjon av en tverrsnitt av en nedsenket ramme for takbelysning, med en horisontal og vertikal struktur, brukes til spottar.
Ville dere lagt en papirremse under, eller lagt den slik at den overlapper kanten?
Eller ville dere droppet papirremse og bare sparklet?
Eller ville dere satt på en hjørnelist, lik denne:
Hvit hjørnelist i tre, formet som en L-profil, brukt til å gi avslutning og beskyttelse på kanter, for eksempel i gipsramme for innfelte spottlys.

Eller har dere andre forslag til hvordan man skal bygge en slik ramme?
Jeg har tenkt og tenkt, men kommer ikke frem til hvilken løsning som er best. Derfor hadde jeg vært takknemlig om jeg kunne få litt hjelp.

Sist redigert:
Jeg har samme konstruksjon i min kjeller.. Ingen problemer med gipsen om du ikke skjærer så lange remser. Legg inn en hjørnelist typ de man har i baderom når man lager hjørner og sparkel den inn før du maler.

ullberg
Jeg gjorde en slik i min forrige bolig, det var for øvrig ingen ramme, men et avlangt kjøkken og spiseplass der jeg skilte mellom kjøkkenområdet og spiseplassen ved å bytte nivå (58mm) på taket (hadde spotter i den lavere kjøkkendelen og tanken var å sette en slags ledlist som indirekte skulle lyse opp spiseområdet, men vi solgte før jeg fikk opp listen).

Jeg prøvde aldri med gips så kanskje hadde det fungert utmerket, men for å ikke risikere noe brukte jeg MDF i stedet.

For å unngå å håndtere skjøten lot jeg MDF-en ha avrundede kanter (veldig liten radius, bare akkurat avrundet) og senket avrundingen nedenfor gipsen samt satte mykfug i den lille, lille sprekken som ble igjen. Bilde kommer i neste innlegg (skriver på datamaskin og tar bilder med mobil), her har jeg overdrevet senkningen litt, det var bare 1 eller maks 2 mm, syntes det så bra ut, nesten penere enn å ha en glatt kant.

Vil man likevel ha det glatt ville jeg satt hjørnebeskytter i metall slik at man får noe å sparkle mot.

/U

ullberg
Skissen:
Skisse av konstruksjon med MDF-panel, SR45-profiler og gipsplater, håndtegnet på papir.

Jeg hadde kjørt gips på rubbet.

ullberg skrev:
Skissen:
[bilde]
Hva brukte du for MDF?

lapower skrev:
Jeg har samme konstruksjon i min kjeller.. Ingen problemer med gipsen om du ikke skjærer så lange strimler. Legg inn en hjørnelist, typ de man har på bad når man lager hjørner og sparkel deretter inn den før du maler.
Hvilken hjørnelist er det du sikter til?

ullberg
Anna1984 skrev:
Hva brukte du for MDF?
Tykkelse? tja 10 el. 12 mm vil jeg tro. Kommer ikke helt i hu om jeg sagde det ut av en plate eller om jeg hadde en passbit jeg kunne sage den ut (vet dog at jeg freste minst en kant så kanskje var det en vanlig plate). Man kunne sjekke om det finnes passende salningsbiter (typ løse vindu- og dørsmiger) som man kan bruke hvis man ikke vil stå og strimle MDF.

Men som sagt, jeg har ingen grunn til å tvile på lapowers utsagn at det funker bra med gips, så hvis du føler deg mer komfortabel med den løsningen kan du jo kjøre på det.

ullberg
Anna1984 skrev:
Hvilken hjørnelist er det du sikter til?
nå vet jeg jo ikke om jeg og lapower tenker på det samme, men personlig ville jeg bruke en "vanlig" hjørnebeskyttelse, sånn som man har på ytterhjørner på vegger. Typ en sånn:

http://www.bauhaus.se/norgips-hornskydd-29.html

/U

ullberg skrev:
nå vet jeg jo ikke om jeg og lapower tenker på samme men personlig skulle jeg kjøre med et "vanlig" hjørnebeskyttelse, sånt som man har på ytterhjørner på vegger. Typ et sånt her:

[lenke]

/U
Ah ok, jeg forstår. Er det vanskelig å sparkle over et sånt? Gjør det også at kanten mellom gipsplatene ikke sprekker?

Det finnes metallforsterkede papirremsor som passer utmerket for hjørnene dine! Burde finnes i de fleste bygg-/fargebutikker.
Til spørsmålet så tror jeg derimot ikke at det trengs, de er mest til for å beskytte hjørnene på utsatte områder i et hus.
Jeg hadde kjørt gips på alt og deretter kun satt en papirremsor i skjøten som du behageligst setter på undersiden som i ditt første eksempel! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.