Hei! Har et sjarmerende gammelt hus fra 1929. Som dere forstår, er det ikke mye som er på spikeren.
Skal bygge et kjøkken med kun underskap - så eventuell lutning på en enkelt vegg (mellom tak og gulv) spiller meg ikke så stor rolle. Jeg har allerede regelert ut denne veggen og sørget for at den blir plan (horisontalt).
Derimot får jeg litt hodebry kring hvordan jeg sørger for at det blir 90 grader mellom de to veggene - altså at hjørnet er 90 grader. Jeg ser kanskje ikke skogen for bare trær. Men hvordan sikrer jeg enklest at det er 90 grader?
Det jeg tenker nå er at jeg kan bruke en OSB-plate og legge den i hjørnet av rommet (kan jeg stole på at den er 90 grader?).
Oppfølgingsspørsmål: Hvis hjørnet ikke er 90 grader, hvordan korrigerer jeg dette enklest? Den ene veggen er allerede fikset. Den andre skal få nye overflater (OSB + gips) så det er mulighet for å gjøre justeringer før jeg setter opp OSB. Men hvordan?
Takk på forhånd og unnskyld for dumt og "enkelt" spørsmål.
Skal bygge et kjøkken med kun underskap - så eventuell lutning på en enkelt vegg (mellom tak og gulv) spiller meg ikke så stor rolle. Jeg har allerede regelert ut denne veggen og sørget for at den blir plan (horisontalt).
Derimot får jeg litt hodebry kring hvordan jeg sørger for at det blir 90 grader mellom de to veggene - altså at hjørnet er 90 grader. Jeg ser kanskje ikke skogen for bare trær. Men hvordan sikrer jeg enklest at det er 90 grader?
Det jeg tenker nå er at jeg kan bruke en OSB-plate og legge den i hjørnet av rommet (kan jeg stole på at den er 90 grader?).
Oppfølgingsspørsmål: Hvis hjørnet ikke er 90 grader, hvordan korrigerer jeg dette enklest? Den ene veggen er allerede fikset. Den andre skal få nye overflater (OSB + gips) så det er mulighet for å gjøre justeringer før jeg setter opp OSB. Men hvordan?
Takk på forhånd og unnskyld for dumt og "enkelt" spørsmål.
Hei, det finnes nok ingen vegghjørner noe sted som er E X A K T 90 grader tør jeg påstå.
Jeg forstod dog ikke om du skulle bygge en til vegg eller om hjørnet allerede finnes og du bare vil vite om det er 90 grader?!
Edit: OK, leste igjen, den er halvferdig.
En plate høres vel helt utmerket ut til å male med, forutsatt at den er fresh/omodifisert.
Jeg forstod dog ikke om du skulle bygge en til vegg eller om hjørnet allerede finnes og du bare vil vite om det er 90 grader?!
En plate høres vel helt utmerket ut til å male med, forutsatt at den er fresh/omodifisert.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hva gjør det om hjørnet ikke er nøyaktig vinkelrett, eller 90°?
Det er vel en del av sjarmen med gamle hus.
Og det er jo enkelt å sage en benkeplate i den vinkelen som hjørnet har.
Det er vel en del av sjarmen med gamle hus.
Og det er jo enkelt å sage en benkeplate i den vinkelen som hjørnet har.
Hjørnet finnes allerede! Skal fikse nytt overflatesjikt på den ene veggen så har mulighet til å korrigere så det blir 90 grader. Takk for svar, da bruker jeg en OSB-plate (nykjøpt).Slunken skrev:
Hei, det finnes nok ingen vegghjørner noen steder som er E K S A K T 90 grader tør jeg påstå.
En plate høres vel helt utmerket ut å malle med, forutsatt at den er frisk/umodifisert.
Om det differ litt - hva kan jeg sette bak OSB+gips for å korrigere?
Bruk 3-4-5-metoden (basert på Pythagoras læresetning)
Mål fra hjørnet og ut på en vegg og gjør en markering på 3m. Mål fra hjørnet og ut på den andre veggen og gjør en markering på 4m. Mål deretter diagonalen mellom disse punktene. Om vinkelen i hjørnet er rett, skal diagonalen bli 5m.
Mål fra hjørnet og ut på en vegg og gjør en markering på 3m. Mål fra hjørnet og ut på den andre veggen og gjør en markering på 4m. Mål deretter diagonalen mellom disse punktene. Om vinkelen i hjørnet er rett, skal diagonalen bli 5m.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.433 innlegg
Legger til her at denne metoden kan selvfølgelig endres til hvilket som helst mål dersom kjøkkenet tilfeldigvis er mindre enn det utrolig passende 3,4,5. Google bare Pythagoras setning om du trenger å friske opp minnet.S Stuff skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
J jeric.cire skrev:
Æsj, det er vel lett å sage kalkstein! Det klarte jo allerede egypterne på faraoens tid.J jeric.cire skrev:
Men å sette en ny veggplate utenpå den eksisterende veggen, med støtte av et par lister/utfyllingsbord burde vel ikke være så vanskelig å gjøre?
Klikk her for å svare