Hei!
Vi holder på å stenge til planløsningen ved å bygge igjen mellom kjøkken og spisestue. Veggen skal likevel ha en stor rektangulær "bue" som er ca. 170 cm bred og 230 cm høy. I den åpningen tenker vi å sette et draperi som løper på en gardinskinne for å enkelt kunne veksle mellom åpent og sosialt eller stengt og skjule kjøkken-rotet.

I åpningen vil jeg bygge en slags karm og lister som har et relativt bredt og dypt "spor" som kan skjule både gardinskinne og ytterkantene på draperiet. Tanken er at alt skal se "innfelt" ut, litt som en skyvedøråpning.

På grunn av eksisterende innredning er veggen ganske tynn. I bredde består den av 45 mm stender + 2 x 16 mm gips + som gir en totalbredde på 77 mm.

Jeg har en egen idé som ser ut ifølge det vedlagte bildet, men jeg er usikker på hvordan jeg skal feste de mindre 21 x 21 stenderne på en bra måte, skal de "skrues skrått" i 45 45 stenderen? eller finnes det et passende lim for å feste dem mot stender og gips?

Tar også gjerne imot forslag på andre løsninger.

• Diagram av veggstruktur med hovedstolpe på 45x45 mm omgitt av gips og mindre 21x21 mm stolper for feste av karm og foder.
A
Dykkerpistol skyte fast den med 50mm dykker, for så trenger dere også få festet dørfor i den lille biten så da blir 30mm dykker bra..
Men smart idé ellers😊

Takk for svært raskt svar!

Mener du at spikingen skal skje i henhold til de røde strekene på bildet?

Hvis man mangler spikerpistol, går det an å få det pent med vanlig hammer? bør man forbore først?

Om jeg skulle ønske en dypere skåre, si gå med en 27 x 21 mm eller 33 x 21 mm, er det fortsatt rimelig å forsøke å sette dykkert inn i rammen?

Finnes det noen passende limalternativer å utforske? har lest om noe som heter "no more nails".

• Diagram av en byggkonstruksjon med 45 x 45 mm og 21 x 21 mm regler. Viser hvor spikring skal skje, markert med røde linjer. Gips og foder er også avbildet.
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Ja, akkurat. Det vanskelige er at alt rister når man håndspikrer, men det går sikkert an å få til. Man kan jo skru også, men det blir mer arbeid å skjule disse ved å sparkle igjen skruehodene.

Her kommer en liten oppdatering og oppfølgingsspørsmål:

Oppdaget at det fantes pene og robuste høvlede lister med dimensjonene 15 x 69, så i stedet for å sette klosser foran skrudde og limte jeg disse direkte i regelen med tynne (3mm) skruer, dette ble veldig robust:
Diagram som viser profil på døråpning med gipsplater. Lister på 15 x 69 skrudd fast til en 45 x 45 regel; spørsmål om riktig utførelse til venstre.

Det nye problemet er at det pga. årsaker bare er plass til listverk på den ene siden (den venstre i bildet). Er usikker på hvordan den andre siden gjøres pent uten at det blir en synlig sprekk mellom list og gips.

Vurderer å legge noen slags armering over mellomrommet og deretter sparkle frem til ca. 1 cm fra kanten, male det sparklete med veggmaling og den ytterste 1 cm med snekkermaling. Litt sånn som det er gjort i denne posten:

https://www.byggahus.se/forum/threa...-mellan-vaegg-karm.355256/page-2#post-5957215

Men tar gjerne imot flere tips og forslag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.