Heisan.
Har tenkt å bygge en hylle/lysramp i den ene siden av stuen min.
Jeg er ikke erfaren i bygg og snekring, så mine spørsmål er:
Hvordan skal jeg feste denne store treplaten i veggen uten at noen fester eller skruer synes?
Den kommer jo til å være ganske stor, 3220x53x?, men jeg vil samtidig ikke ha noen synlige bjelker.
Hva skal jeg bruke som plate? Har vurdert en kjøkkenbenk av et massivt treslag, som jeg freser ut hull i og monterer spotlights fra oversiden. Den kommer jo til å sitte ganske høyt, så det gjør ingenting om det stikker opp noe smått ovenpå. Det skal bare stå lette gjenstander på hyllen.
Min tanke, se bilde...

Den skal altså gå rundt hele veggen, fra kant til kant.
Hvordan gjøre?
Takk for svar
Har tenkt å bygge en hylle/lysramp i den ene siden av stuen min.
Jeg er ikke erfaren i bygg og snekring, så mine spørsmål er:
Hvordan skal jeg feste denne store treplaten i veggen uten at noen fester eller skruer synes?
Den kommer jo til å være ganske stor, 3220x53x?, men jeg vil samtidig ikke ha noen synlige bjelker.
Hva skal jeg bruke som plate? Har vurdert en kjøkkenbenk av et massivt treslag, som jeg freser ut hull i og monterer spotlights fra oversiden. Den kommer jo til å sitte ganske høyt, så det gjør ingenting om det stikker opp noe smått ovenpå. Det skal bare stå lette gjenstander på hyllen.
Min tanke, se bilde...

Den skal altså gå rundt hele veggen, fra kant til kant.
Hvordan gjøre?
Takk for svar
En relativt enkel løsning er å skru fast en list som er 20*20mm direkte i veggen langs både langsiden og kortsidene. Deretter freser du ut tilsvarende mål midt på benkeplatens langside og kortsider, la 40mm være "ufrest" på kortsidene fra "forsiden" sett. Så skyver du bare inn benkeplaten over listene og dekker disse. Forbor to hull vertikalt på benkeplaten og på kortsidene, slå deretter inn en treplugg i hvert hull for å holde platen på plass. La oversiden eller undersiden av benkeplaten være intakt avhengig av hvor man lettest ser hullene for pluggene.
Litt avhengig av hvor dyp hyllen skal være så finnes det konsoller du fester i veggen på langsiden. Ser ut som vinduskarm skruer som du fester i bjelkene og deretter må du ha boret samme tykkelse i langsiden på hyllen. Disse kiler seg fast deretter i hylleplanet. Finnes også konsoller som flatjern du fester bak langsiden på hylleplanet med rundjern som stikker ut. Disse kan du også feste inn i forborede hull i hylleplanets langside.
To veldig interessante og smarte løsninger.
En annen løsning jeg har tenkt på er om jeg skulle bygge som en kasse med hjelp av lekter og tynne spon- eller masonittplater og deretter sparkle skjøtene med trelim. Hele hylla skal males kullsvart til slutt, så det behøver nødvendigvis ikke bli stygt... Jeg kan bruke smale lekter slik at tykkelsen på "kassen" forblir kontrollert. Hva tror dere om dette?
En annen løsning jeg har tenkt på er om jeg skulle bygge som en kasse med hjelp av lekter og tynne spon- eller masonittplater og deretter sparkle skjøtene med trelim. Hele hylla skal males kullsvart til slutt, så det behøver nødvendigvis ikke bli stygt... Jeg kan bruke smale lekter slik at tykkelsen på "kassen" forblir kontrollert. Hva tror dere om dette?
Skisset opp en idé som dukket opp i hodet,
Jeg sager ut en kontur av en by med høyhus i sponplate, og maler svart... og fester på den ytre regelen... Det ville være samme prinsipp som i innlegget ovenfor, bare at jeg skjuler stygge skjøter med denne. Deretter kan jeg sette LED-strips fra Clas Ohlsson bak... for å fremheve silhuettfølelsen... og kanskje bore små små hull på husene så det ser ut som vinduene.

Edit: Oppdaget at jeg har skissert feil på bildet. På høyre side av hyllen går ikke veggen ut så langt som jeg har tegnet, men den er på linje med der hyllen sitter.
Jeg sager ut en kontur av en by med høyhus i sponplate, og maler svart... og fester på den ytre regelen... Det ville være samme prinsipp som i innlegget ovenfor, bare at jeg skjuler stygge skjøter med denne. Deretter kan jeg sette LED-strips fra Clas Ohlsson bak... for å fremheve silhuettfølelsen... og kanskje bore små små hull på husene så det ser ut som vinduene.
Edit: Oppdaget at jeg har skissert feil på bildet. På høyre side av hyllen går ikke veggen ut så langt som jeg har tegnet, men den er på linje med der hyllen sitter.
Sist redigert:
Klikk her for å svare