Heisann

Hvordan ville dere eksperter anbefale å bygge innervegger?

Har sittet og sett på materialer hos byggmax.
For å passe best med deres dørkarmer, vil jeg bygge dem slik:
Gips>Osb/Spon>Rekkeverk45*45>Osb/Spon>Gips

Er jeg dum da?
Hvordan skal jeg gjøre ellers?
Hvordan pleier man å gjøre?

Hvis man bruker annet enn 45*45 som stendere, hvordan får man det da til å passe med dørkarmene?

/Jonas

Noen ekspert vil jeg ikke si at jeg er, men det vanligste å bruke er 45*70, alt 45*95 i bærende innervegger. Dørkarmer finnes i ulike dybder, 118 mm finnes og passer bra i din situasjon. :)

Martin

Ingen vegg kommer til å være bærende.

Hvor kjøper man de dørkarmene da?
Finnes det på nettet et sted?

De finnes hos alle større byggevareforhandlere, eller så kan de bestille.

De finnes på de fleste byggevarehus, de pleier å spørre hvilken karmtykkelse du trenger.

Ikke glem å sette inn isolasjon så slipper du å ha en tromme.

Stefan N skrev:
Glem ikke å sette inn isolasjon så slipper du å ha en trommel.
...og hvis det er plass/mulighet så kjør med kryssfiner/OSB + gips eller dobbelt gips. Forskyv skjøtene.

Takk for svarene.

Jo, jeg tenkte å sette inn isolasjon.
Og bruke osb eller sponplater bak gipsen.

Men kanskje jeg ombestemmer meg og går for 45*70 i stedet da.

Jeg har 45x45 i alle mine vegger originalt siden huset ble bygd, ingen problemer med svaiende vegger eller så.

45x45 med doble plater er ikke noe problem! Men velg ikke 45x45 hvis det er en risiko for at det i fremtiden kan bli et bad mot veggen.

S
Stefan N skrev:
Jeg har 45x45 i alle mine vegger original siden huset ble bygget, ingen problemer med ustabile vegger eller så.
kan jo va så at du har bra virke også fra den tid då huset ble bygd. ikke hurtig voksende fur
sannsynligvis er litt gung om du begynner å dytte på veggen

Heller 45x45 lekter med osb+gips enn 45x70 og enkelgips. Aller helst 45x70 og osb+gips. Osb kan byttes ut med plywood om man føler at man har godt med penger.

Vil du kjøpe billige karmer på byggmax så er det enkelt å sage til en liten smyg av en bit mdf eller planhøvlet furu.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.