L
Jeg skal bygge en vegg til et rom i kjelleren.
Rommet har nå 3 vegger, alle i betong, og gulvet er også betong.
Tanken er å sette opp en vegg i åpningen men ha to dører så man kan få inn litt større ting. Rommet skal brukes som oppbevaring.

Det er ca 3 meter fra vegg til vegg og normal takhøyde.
Spørsmål? Hva skal jeg bruke av materiale for å bygge denne veggen? gips, sponplater?
Hvordan bygger man vegg? Størrelse på trevirke? Hvor tykk skal jeg gjøre veggen? Hvordan gjør man det enklest for å montere de to dørene? Jeg hadde tenkt å kjøpe to billige dører og montere den ene venstrehengslet og den andre høyrehengslet.

* Skal du montere to enkeldører som ikke er ment som dobbeldører? Hvordan skal du da gjøre med karmen? Du får jo en "midtpåle" om du har begge dørene åpne. Ønsker du en åpning som er to dører bred, må du kjøpe dører som er ment for det.
* Uten å vite mer om kjelleren din, kan jeg rent prinsipielt si at du skal unngå organisk materiale (tre f.eks) spesielt hvis det er en uisolert plate, bruk stålstendere og bygg med våtromsplater så er du sikker. Om det ikke er en fuktig kjeller kan du kanskje bruke gips/utegips, men uansett unngå treverk i konstruksjonen som ligger mot gulv/vegger. La det være noen cm glippe nederst der platen møter gulvet for å forhindre fuktvandring.
* Alternativet er å mure en vegg av lettklinker, litt mer arbeid dog.
* En innervegg pleier man å anbefale 70mm stenderverk, men du kan bygge med 45 om du ikke vil ha den så dyp, sett stendere cc 45 eller t.o.m. 30 og kottla så blir den stabil.

L
"Skal du montere to enkeldører som ikke er beregnet som dobbeldører? Hvordan skal du da gjøre med karmen? Du får jo en "midtpost" om du har begge dørene åpne. Vil du ha en åpning som er to dører bred, så må du kjøpe dører som er beregnet for det."

Jo, jeg vet at jeg får det problemet. Det blir dog billigere. Tenkte lage en flyttbar midtpost.
Hvilken type isolasjon skal man ha, stein eller glass?

Jeg har nå endelig fått ut tanken som fantes i rommet tidligere. Da vi fyrte med ved, ble den brukt som varmekilde. Det var en vanntank ca 3 meter bred, 2 meter dyp og 2 meter høy. 4,5 mm stålplate.

Jeg tror at platen er isolert og det er nok ingen problemer med fukt. Men kommer nok likevel til å velge gips når jeg tenker på det.

Sist redigert:
Bruk gyproc glasroc hydro i stedet for gips i kjelleren, litt dyrere innkjøp men den er mer motstandsdyktig mot fukt og er like lett å jobbe med som en vanlig gips, sparkel som vanlig og sett deretter en Easy Covertapet for jevnt resultat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.