Hei!

Skal renovere 40 kvm kjeller som skal bli 10 kvm bod og 30 kvm kjellerstue med klinkers. Kjellerstua skal brukes som oppholdsrom/hjemmekino. Garasjen er isodrän-drenert.

Mitt spørsmål gjelder kjellerstuedelen og veggene. Litt bakgrunn: betonggulvet er ujevnt, 80 mm forskjell på det meste. Kommer derfor til å legge Nivell-gulvsystem med isolasjon og oppå det gulvvarme + klinkers. Veggene er lettbetong og pusset og ser fælt ut. Puss har sluppet, noen skader. Se bilde. Hadde først tenkt å pusse og male, men det virker vanskelig for en vanlig hobbysnekker som meg. Tenkte at det kanskje er lettere å sette opp en vegg med 45-mm-stålstendere og stålskinner langs ytterveggen. På disse hadde jeg tenkt å feste plater. Er dog litt usikker på om jeg skal bruke gipsplater.

Så mitt spørsmål er rett og slett: hvordan ville dere bygget veggen mot ytterveggen?

Veldig takknemlig for hjelp!

Kjellerrom med avskallet puss på veggene, ujevn betonggulv og en hvit hylle på gulvet. Byggematerialer står lent mot veggen.

Jeg hadde nok revet vekk tapeter og annet som sitter på veggen.
Med hjelp av vann, varme og hva som kan kreves.

Og deretter fått den pusset av noen som kan det.
Blir det for dyrt?

Ellers bare satt opp renoveringsgips med monteringslim, sparklet og malt.

For hva jeg forstår av hva du skriver trengs det egentlig ingen ytterligere isolasjon.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Blir det ikke veldig dårlig lyd om du skal ha hjemmekino med flisgulv?

thomas33 skrev:
Enig. Et teppe er nesten et krav i et så stort rom om du skal få ned etterklangstiden til rimelige nivåer.

Angående innerveggene kan du gjøre som du beskriver, men la det være en åpning nederst slik at veggen kan puste bak gipsen.

Best er jo å pusse veggene og bruke maling som "puster" (silikatfarge) for å sikre at eventuell fuktighet (til tross for Isodrän) kan bevege seg fritt. Avhengig av temperatur og vær kan jo fuktvandringen snu også...

Stålprofiler og gipsplater fungerer imidlertid sikkert bra hvis du bare etterlater ventilasjonsåpninger ved gulv og tak. Jeg tror det er Platon som har spesielle lister du kan bruke, eller så freser du bare ut en vanlig list slik at luft kan sirkulere bak gipsplatene. Det kan være lurt å legge inn en eller to inspeksjonsluker fra start som du kan åpne for å sjekke om det blir fuktig på baksiden av gipsen senere (i så fall er det dessverre bare å gjøre det på nytt og riktig)...

Nivell har jo system for vegger også, men jeg tror det blir litt i overkant hvis du som sagt har Isodrän på utsiden...

• Liker
frihopper
  • Laddar…
thomas33 skrev:
"veldig dårlig lyd" er vel et definisjonsspørsmål... Jeg har eikeparkett og har ikke lidd noen men, jeg hører hvordan ting eksploderer og hva de sier på nyhetene til tross for det... :)
Det kommer vel litt an på hvor mye av "lydsnobb" man er, men ellers fungerer jo litt gardiner, noen tepper og myke tepper langt for å ta opp ekko...

• Liker
frihopper
  • Laddar…
falkn skrev:
Enig. Et heldekkende teppe er nesten en nødvendighet i et så stort rom hvis du skal få etterklangstiden ned til rimelige nivåer.

Når det gjelder innerveggene, kan du gjøre som du beskriver, men la det være en liten åpning nederst slik at veggen kan puste bak gipsen.
Holder selv på i kjelleren med et biorom. Panel på metallstendere og skal ha heldekkende teppe på uisolert plate. Alle sier lufting trengs og la det være en åpning nede. Men ingen skriver i noen tråd hvordan eller hvor stor åpning? Jeg vurderer ventilrister nede på ett eller flere steder per vegg. Og så en ventilrist oppe eller et par stykker per vegg. Hvordan får jeg best luftbevegelse, en nede i hjørnet og en oppe på samme vegg i motsatt hjørne, eller oppe og nede på noen steder per vegg over hverandre? En datavifte bak en ventil oppe som blåser ut luft kanskje, og går noen minutter et par ganger om dagen? Ventilert taklist og gulvlist, er det tilstrekkelig? Tror ikke selv at luften vil sirkulere noe særlig da.

Det er som oftest nok med noen mm som åpning, men jeg ville selv heller ha valgt å kappe alle gipsplater ca. 10 mm for korte og montere dem med 5 mm luftspalte ved gulv og vegg.

Det er viktig å sørge for at Nivell-gulvet slutter tett mot veggene og at veggene deretter "står" på Nivell-gulvet og ikke motsatt.

Nivell-viften vil sørge for at det er bevegelse på luften i rommet ellers, og temperaturforskjellen mellom rommet og bak gipsplatene vil skape luftbevegelse.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jeg hadde nok revet vekk tapeter og annet som sitter på veggen.
Med hjelp av vann, varme og hva som kan kreves.

Og deretter fått den pusset av noen som kan det.
Blir det for dyrt?

Ellers bare satt opp renoveringsgips med monteringslim, sparklet og malt.

For hva jeg forstår av hva du skriver, trengs det egentlig ingen ytterligere isolering.
Mest fordi jeg vil prøve å gjøre alt selv :)

Renoveringsgips var jeg inne på før også, men nølte fordi det ikke føltes bra å sette det direkte på lettbetongen med tanke på at gips er et naturmateriale. Hvordan mener du at man skal sette det opp?

anders07 skrev:
Det holder ofte med noen mm som åpning, men jeg ville selv isteden valgt å kutte alle gipsplatene ca. 10 mm for korte og montere dem med 5 mm luftspalte ved gulv og vegg.

Det er viktig å sørge for at Nivell-gulvet slutter tett mot veggene og at veggene så "står" på Nivell-gulvet og ikke omvendt.

Nivell-viften vil sørge for at det er bevegelse på luften i rommet ellers, og temperatursforskjellen mellom rom og bak gipsplatene vil skape luftbevegelse.
Skal jeg altså stille vegg-systemet på Nivell-gulvet og feste i flisene? Jeg hadde faktisk ikke tenkt å ha noen vifte. Rommet er veldig tørt, jeg har hatt noen pappskiver mot betonggulvet i noen måneder og løftet dem i går, og de var knusktørre. Nivell-gulvet kommer også til å være åpent på den ene kortsiden der lageret kommer til å være, der hadde jeg bare tenkt å bygge en skillevegg på Nivell-gulvet mot lageret og så sette et nett i luftspalten mot lageret. Store ventiler finnes i lageret og langs den ene langsiden på hele rommet.

Jeg og min bror bygde et gjesterom/tv-spillrom i kjelleren i mitt hus. Da satte vi stålregler langs ytterveggen, med isolasjon selvfølgelig (som vendte mot garasjen). OSB-plater på det og så huntingtonplater. I tillegg la vi et nytt heldekkende teppe - det ble skikkelig bra! forlot omtrent 5-8 mm luftspalte oppe/nede

• Liker
frihopper
  • Laddar…
frihopper skrev:
...
Hvordan mener du at man skal sette opp det?
Noen S-svinger med monteringslim og så trykker man opp gipsplaten mot muren.
Noen ekspert som synes det blir for tett med 6 mm renoveringsgips?

Ellers synes jeg at det burde være en enkel måte å få fine vegger på.

Spørsmål til de som forfekter stålrekker med isolasjon:
Dere forfekter en åpning opp- og nede slik at det blir luftet bak den oppriglete veggen.
Setter man da isolasjonen direkte mot kjellerveggens mur, eller med avstand mellom mur og isolasjon?

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Ingen isolasjon i veggen! Bare luftspalte.

• Liker
alfredzione og 2 andre
  • Laddar…
anders07 skrev:
Ingen isolasjon i veggen! Bare luftspalte.
Aha, da er jeg med :)

Men det stjeler jo litt plass med 45 mm lekter, om rommet er begrenset.
Men OK, det viktigste er tross alt at man ikke bygger inn noen muggsopper.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Takk for alle kule innlegg, forhåpentligvis hjelper det flere enn meg som går med de samme tankene!

Da blir det sånn for meg tror jeg: Nivell-gulv - Vegger PÅ Nivell-gulvet med stålprofiler/stålskinner 45mm - Gipsplater med luftspalte bak.

Noen avsluttende spørsmål:
1. Vurderer å forsterke gipsplateveggen med OSB-plater bak. God idé? Finnes det bedre? Det kommer til å bli en del lek nede i dette rommet og kanskje et barn som faller mot veggen. Samt at jeg gjerne vil henge noe på veggen også, som tyngst kanskje en LED-TV.

2. Hvordan skal jeg feste stålskinner i flisgulvet? Leste et sted at man kunne feste med konstruksjonslim, typ PL 400? God idé?

3. Nivell-gulvet bygger man ikke helt tett mot ytterveggen i dette tilfellet (uten vifte) sånn at luften under Nivell-gulvet ikke blir innesperret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.