8.302 lest ·
7 svar
8k lest
7 svar
Bygge innervegger. Hvordan feste vertikale stendere i de horisontale
Jeg skal bygge innervegger, og mistenker at det kanskje er lettest å feste de horisontale først, og deretter sette inn de vertikale. Har 34 graders stomsømspiker (spikerpistol, senco) og 90 mm spiker, men jeg synes ikke det blir stabilt nok når jeg skrusnakker. Prøvde å skru sammen en vegg med 120 mm skruer i stedet (gjennom den horisontale bjelken, inn i den vertikale) og jammen hvilken forskjell i stivhet det ble!
Skal jeg prøve å bygge alle veggene liggende og spikre eller skru inn i endene og deretter reise veggen, eller skal jeg spikre sammen alt på stedet?
Å reise veggen går fint der takglesen går samme vei som veggen, men der glesen går 90 grader mot veggen (innerveggen) kan det nok bli trangt med plass under reisningen.
Det er 45x70 lekter som skal holde 15mm kryssfiner og våtromsplater, så jeg vil ha alt stabilt.
Skal jeg prøve å bygge alle veggene liggende og spikre eller skru inn i endene og deretter reise veggen, eller skal jeg spikre sammen alt på stedet?
Å reise veggen går fint der takglesen går samme vei som veggen, men der glesen går 90 grader mot veggen (innerveggen) kan det nok bli trangt med plass under reisningen.
Det er 45x70 lekter som skal holde 15mm kryssfiner og våtromsplater, så jeg vil ha alt stabilt.
Jeg kommer bare til fra den ene siden. Og ja, jeg bygger (nesten) et tilfluktsrom hvis du spør dem som har sett på byggverket mitt. Så en video der de brukte vinkeljern, det kommer til å bli en herregud mange jern og skruer = tidkrevende.
Vurderer å lage den lengste veggen i 2 seksjoner. Da kan jeg senke den ned i gulvbjelkelaget når jeg reiser veggen, og deretter skyve veggen på plass. Så skrur jeg seksjonene sammen med hverandre.
Vurderer å lage den lengste veggen i 2 seksjoner. Da kan jeg senke den ned i gulvbjelkelaget når jeg reiser veggen, og deretter skyve veggen på plass. Så skrur jeg seksjonene sammen med hverandre.
3 av 4 vegger gjort nå. Den eneste jeg ikke kunne reise på grunn av den diagonale høyden gjorde jeg kortere så den gikk ned mellom gulvbjelkene. Så jeg løftet den litt, lot bunnen gå ned mellom bjelkene, og løftet den deretter opp og reiste den i lodd, og skjøv den på plass. Det høres enklere ut enn det var, men det fungerte (dampsperren hektet seg fast og jeg måtte presse veggen opp med brekkjern for å trekke tilbake duken, hamret inn alt med håndslegge...).
De to andre løftet jeg opp mellom takkassene og rettet opp veggen der, før jeg hamret den innover mot den bærende stommen med håndsleggen.
Siste veggen blir i morgen, den skal stå mot en skrå tømmerstamme så jeg må kile sage hver eneste regel. Sukk.
De to andre løftet jeg opp mellom takkassene og rettet opp veggen der, før jeg hamret den innover mot den bærende stommen med håndsleggen.
Siste veggen blir i morgen, den skal stå mot en skrå tømmerstamme så jeg må kile sage hver eneste regel. Sukk.
Japp, men jeg kommer ikke til å feste dem i tømmerveggen faktisk. Hele det tilbygget jeg bygger er frittstående for å unngå problemer ved ulike bevegelser mellom huskroppene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga egna fasta fönster till sidorna på inglasningen.
Altan & Uteplats -
Bygge sovealkove. Feste i gipsvegg.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bygge innervegg og feste stender
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi