Jeg skal begynne å montere innervegger på et uinnredet loft. Akkurat nå ligger det et 22 mm sponplategulv med gulvvarmesløyfer. Det er et eneste stort rom som skal bli tre soverom, en stue og et bad etter hvert.
Spørsmål:
Hvordan monterer jeg tilsvaret til svillen (festet i taket)? Akkurat nå går det 28x70 lekter som holder løsullisolasjonen på plass. Kan man skru fast "overliggeren" i disse mindre lektene? Holder det?
På enkelte vegger vil jo "overliggeren" kunne festes mot takstolene, men avstanden mellom disse er 1200 mm c/c. Er dette en for lang avstand?
Kan man feste svillen direkte mot 22 mm gulvplaten, eller må jeg forsøke å finne en lekt for å få beste feste?
Jeg hadde tenkt å spenne de vertikale stendere ganske hardt mot svillen og "overliggeren".
Jeg hadde tenkt meg å montere 45x95 stendere overalt, unntatt der jeg kommer til å ha dører, der kommer jeg til å montere 45x70 (dørkarmen er 90 mm (70+13+13= 96 mm). 3 av 5 dører sitter på en veggdel som er 1100 mm og i 45 graders vinkel, noe som gjør at den veggen kommer til å være litt tynnere akkurat der døren sitter.
Jeg håper dere forstår hva jeg mener. Takk for svar.
/David
Spørsmål:
Hvordan monterer jeg tilsvaret til svillen (festet i taket)? Akkurat nå går det 28x70 lekter som holder løsullisolasjonen på plass. Kan man skru fast "overliggeren" i disse mindre lektene? Holder det?
På enkelte vegger vil jo "overliggeren" kunne festes mot takstolene, men avstanden mellom disse er 1200 mm c/c. Er dette en for lang avstand?
Kan man feste svillen direkte mot 22 mm gulvplaten, eller må jeg forsøke å finne en lekt for å få beste feste?
Jeg hadde tenkt å spenne de vertikale stendere ganske hardt mot svillen og "overliggeren".
Jeg hadde tenkt meg å montere 45x95 stendere overalt, unntatt der jeg kommer til å ha dører, der kommer jeg til å montere 45x70 (dørkarmen er 90 mm (70+13+13= 96 mm). 3 av 5 dører sitter på en veggdel som er 1100 mm og i 45 graders vinkel, noe som gjør at den veggen kommer til å være litt tynnere akkurat der døren sitter.
/David
Honeybun skrev:Jeg skal begynne å montere innervegger på et uinnredet loft. Akkurat nå ligger det et 22 mm sponplategulv med varmegolvsløyfer. Det er et eneste stort rom som skal bli tre soverom, en stue og et bad etter hvert.
Spørsmål:
Hvordan monterer jeg tilsvarende syll (men i taket)? Akkurat nå går det 28x70 lekter som holder løseullisolasjonen på plass. Kan man skru fast "overliggeren" i disse mindre lektene? Holder det?
På noen vegger vil "overliggeren" kunne festes mot takstolene, men avstanden mellom disse er 1200 mm cc. Er dette for langt mellomrom?
Kan man feste syllen direkte mot 22 mm gulvplaten, eller må jeg prøve å treffe en lekt for å få best feste?
Jeg hadde tenkt å stramme de vertikale lektene ganske hardt mot syllen og "overliggeren".
Jeg hadde tenkt å montere 45x95 lekter overalt unntatt der jeg kommer til å ha dører, der vil jeg montere 45x70 (dørkarmen er 90 mm (70+13+13=96 mm). 3 av 5 dører sitter på en veggbit som er 1100 mm og i 45 graders vinkel, noe som gjør at den veggen vil være litt tynnere akkurat der døren sitter.
/David
heisan... japp du skruer plåtskenan i din glispanel (28x70) det går perfekt, der du skal spikre på takstolene banker du bare dit en glis til, så spiker du i den.. i gulvet kan du bare ta montasjeskruv 13mm lr spikre der det går i gulvlektene.
men først og fremst dypser man ALLTID taket først, så ytterveggene, så mellomveggene.
men glem nå IKKE å sette bøylig plåtband i alle innerhjørner samt alle takvinkler...
viktigste AV alt!!!
så din forklaring av dine lekter i din vnklade dørpost forstår jeg meg ikke på hvordan du mener dessverre... må tenke litt til, kommer tilbake, hvis du ikke kan legge ut noen skisse kanskje...
kjør hardt gipskatten*tihi*
mvh
snekker estwing
Nå har jeg laget en skisse på hvordan overetasjen skal se ut. Alt er lurt, men det jeg mener med vinkler er de veggene som er innringet med grønt. Her vises det ikke så mye at jeg har byttet størrelse på vegg reglene. Årsaken til at jeg har valgt litt grovere reglar er dels lydisolasjon, men det skal også være mulig å henge større og tyngre ting på veggene.
Det kom kanskje aldri frem, men jeg hadde tenkt å bruke trestendere. Bruker man en metallskinne likevel eller går det an å skru fast en 45x95/45x70 stender i spikerslaget? Jeg hadde tenkt å skru alt som skal være i tak og gulv så langt det går. Jeg har lest at man skal ha en skrue av dobbel lengde av det man skal skru fast. I mitt tilfelle blir det jo en skrue som er minst 90 mm lang. Dette fungerer ikke så bra om jeg kan feste stenderen i spikerslaget. Da stikker skruen opp en del siden spikerslaget er 28 mm tykt. Noen tips om hvordan jeg kan gjøre her?
Er det de vertikale stenderne som "gjør" bæreevnen i veggen og "overliggeren" er bare til for å feste de vertikale stenderne?
Det er en forskjell på takstolene som gjør at jeg må senke taket noe for å få et rett og slett tak. Taket i dag har en overflate på 75 kvm, så jeg hadde tenkt å dele opp taket i forskjellige seksjoner med mellom veggene og deretter lage taket i hvert rom for seg. Det synes jo ikke så mye om taket er +-5 mm på hver side av innerveggen.
Det kom kanskje aldri frem, men jeg hadde tenkt å bruke trestendere. Bruker man en metallskinne likevel eller går det an å skru fast en 45x95/45x70 stender i spikerslaget? Jeg hadde tenkt å skru alt som skal være i tak og gulv så langt det går. Jeg har lest at man skal ha en skrue av dobbel lengde av det man skal skru fast. I mitt tilfelle blir det jo en skrue som er minst 90 mm lang. Dette fungerer ikke så bra om jeg kan feste stenderen i spikerslaget. Da stikker skruen opp en del siden spikerslaget er 28 mm tykt. Noen tips om hvordan jeg kan gjøre her?
Er det de vertikale stenderne som "gjør" bæreevnen i veggen og "overliggeren" er bare til for å feste de vertikale stenderne?
Det er en forskjell på takstolene som gjør at jeg må senke taket noe for å få et rett og slett tak. Taket i dag har en overflate på 75 kvm, så jeg hadde tenkt å dele opp taket i forskjellige seksjoner med mellom veggene og deretter lage taket i hvert rom for seg. Det synes jo ikke så mye om taket er +-5 mm på hver side av innerveggen.
bruk skinner overalt, så setter du inn stenderne.
ja du kan bygge din vegg med 70 stendere i diagonalen.
da må man sende mellom gipsen på innsiden påå rette veggen så skrur du fast en stender imot.
litt vanskelig å forklare sånn her... håper du forstår?
mvh
snekker estwing
ja du kan bygge din vegg med 70 stendere i diagonalen.
da må man sende mellom gipsen på innsiden påå rette veggen så skrur du fast en stender imot.
litt vanskelig å forklare sånn her... håper du forstår?
mvh
snekker estwing
Klikk her for å svare