Hei!
Nybegynnerspørsmål siden det er første gangen.
Jeg planlegger å bygge en innervegg, men jeg har brukt "regelsøker" på gulvet for å se hvor rørene/strømkablene ligger. Det ser ut til å være et rør i nærheten der jeg skal feste veggen (må skaffe en bedre regelsøker før jeg setter i gang!).

Mitt spørsmål er hvor lang spiker/skru må jeg ha når jeg fester gulvsvillen og selve rammen (veggregelen/takregelen)?
På veggen og taket er det betong jeg fester i. I gulvet er det tregulv, deretter masonitt og så bjelkelag av betong antar jeg.

Har dere noen tips om en regelsøker som er BRA? Denne zircon i520 er altfor upålitelig.

Jeg leide en proffmodell fra Bosch blå serie for å finne noen klosser under pussen på fasaden. Den så ut til å fungere perfekt helt til jeg satte boret i fasaden; en av sju klosser var riktig markert.
Jeg har med andre ord ikke noe godt inntrykk av disse manickene!

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
surris
A andersanders123 skrev:
Hei!
Nybegynnerspørsmål da det er første gangen.
Jeg planlegger å bygge en innervegg, men jeg har brukt "regelsøker" på gulvet for å se hvor rørene/strømkablene ligger. Det ser ut til å være noe rør som ligger i nærheten der jeg skal feste veggen (må skaffe en bedre regelsøker før jeg begynner!).

Mitt spørsmål er hvor lange spiker/skruer jeg trenger når jeg fester gulvsvill og selve rammen (veggregel/takregel)?
På veggen og taket er det betong jeg fester i. I gulvet er det tregulv, så masonitt og så bjelkelag av betong gjetter jeg.

Har dere noen tips om en regelsøker som er BRA? Denne zircon i520 er altfor upålitelig.
Er det gulvvarmerør du er bekymret for? Hva slags hus/leilighet er det og når er det bygd? Det skal egentlig ikke ligge så høyt opp i platen. Men regelsøkere finnes til leie hos f.eks. Cramo. Er det gulvvarme så fungerer det veldig bra med et varmekamera for å se sløyfene.
Men er det ingen gulvvarme så ville jeg ikke vært så bekymret. Bruk noen betongskruer som bare går ned 20mm i platen, sett tett og lim svillen med. Fest ordentlig i vegger og tak om du ikke er bekymret for rør der også.

Skal du bygge en enkel innervegg så trenger du ikke engang å feste i gulvet. Spesielt ikke når du fester både i tak og vegg. Så kapper du de stående stenderne til en passende høyde slik at de presses fast mellom gulv og takstender. Jeg har akkurat bygget hus på en betongplate med nedstøpt gulvvarme, jeg ville ikke sjanse med gulvvarmedybden og innfesting så jeg limte enkelt og greit fast gulvstenderne direkte på betongen (syllpapp stiftet og limt fast på stenderen). I ditt tilfelle kan du jo like gjerne sette en skrue rett gjennom parketten for å unngå eventuell bevegelse, det har jeg gjort før.

Sist redigert:
  • Liker
frenberg og 2 andre
  • Laddar…
U-plate lekter til tak og gulv,

Fest med dobbeltsidig Bygg Tape (Beijer). + evt. noen skruer.

De vertikale lektene skal være av tre...cc 60.

(håpløst å skru gips skruer på platelekter)....((spesialskruer kan kanskje funke med gips og vertikale platelekter....))

Ellers er tipsene bra på følgende lenke...

Byggmax tipser, bygge innervegg med stållekter

• Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
surris
G Granatäpple skrev:
U-plate lekter til tak og gulv,

Fest med dobbeltklebende Bygg Tape (Beijer). + evt noen skruer.

De vertikale lektene skal være av tre...cc 60.

(håpløst å skru gips skruer på plate lekter)....((spesialskruer kanskje funker med gips og vertikale plate lekter....))

Ellers er tipsene bra på følgende lenke...

Byggmax gir tips om å bygge innervegg med stålprofiler
Nei fyfaen for plate lekter...så å sette gulvlist og taklist på det...

Dobbeltklebende tape på gulvet. Fungerer helt utmerket.

• Liker
Henkan Sundberg og 1 annen
  • Laddar…
A
Plåtskinner er overlegen det beste alternativet for innervegger. Garantert rette vegger, enkle å feste i gulv og tak, smidig å få stående pinnene på akkurat riktig sted osv.

Gulvsokkelen festes jo uansett i plywooden, så ikke noe problem å feste disse heller.

• Liker
Fadai
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Skal du bygge en enkel innervegg så trenger du ikke engang feste i gulvet. Spesielt ikke når du fester både i tak og vegg. Deretter kapper du de stående stenderne til en passende høyde slik at de presses fast mellom gulv og takstender. Jeg har nettopp bygd hus på en betongplate med innstøpt gulvvarme, jeg ville ikke gamble med gulvvarmedybden og innfestingen så jeg limte rett og slett gulvstenderne direkte på betongen (syllpapp stiftet og limte jeg fast på stenderen). I ditt tilfelle kan du like gjerne sette en skrue rett gjennom parketten for å unngå eventuell bevegelse, det har jeg gjort før.
Hvordan i all verden fikk du til dampsperren da? Høres helt feil ut.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Hvordan i all verden fikk du til dampsperren da? Høres helt feil ut.
Dampsperre på en innervegg? Hva mener du?

• Liker
lopec og 2 andre
  • Laddar…
surris
A Emil_K skrev:
Plåtskinner er overlegen det beste alternativet til innervegger. Garantert rette vegger, enkle å feste i gulv og tak, smidig å få stående pinnene på akkurat riktig sted m.m

Gulvsokkelen fester jo uansett i kryssfiner så ingen problemer å skyte disse heller.
Jeg er ikke enig med deg...plåtregler er et satans påfunn. Skal etter min mening bare brukes når det er noen brannklasse eller ikke noe organisk får brukes. Går mye fortere å få opp en trevegg og blir bedre.

• Liker
k.qvant og 2 andre
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Dampsperre på en innervegg? Hva mener du?
Selvfølgelig mot en betongplate med gulvvarme. Ikke på, under.

Riktig bra kommentarer, elsker dette forumet =)
Her legger jeg ved et bilde fra hvordan det ser ut ifølge bygningsinstruksjonene. Det er en borettslag og jeg bor i første etasje, huset er bygd i 1974 og stammer byttet typ slutten av 90-tallet tror jeg.

Men slik jeg tolker noen av dere så trenger man egentlig ikke engang feste innerveggen i gulvet (siden jeg fester i taket og sideveggen)? Bra å vite før dere svarer på det spørsmålet er at min innervegg vil kun kunne festes på den ene kortsiden (se vedlagt planløsning, det er altså soveromsalkovens vegger jeg bygger opp), og som dere ser på planløsningen kan jeg bare feste den i EN betongvegg, samt i taket, samt da kanskje lime mot gulvet? Litt bekymret for at det ikke skal rekke med å lime når jeg bare fester i en sidevegg... hva tror dere?

b) Hvor lange skruer/spiker er anbefalt for å feste inn lektene i betongveggen og betongtaket?

Takk folkens!

• Planløsning av gulvkonstruksjon: parkett, masonitt, varmerør, el-ledninger, sand, avløpsrør, bjælkelag, betong. Viser også tettsiktlag.
  • Planløsning av en leilighet med markerte områder for kjøkken, dusjrom, hall, sovealkove, rom og balkong.
Sist redigert:
A
surris mattias1jonsson skrev:
Jeg er ikke enig med deg...plåtreglar er en satans oppfinnelse. Bør etter min mening bare brukes når det er noen brannklasse eller ingenting organisk kan brukes. Går mye fortere å få opp en trestendervegg og blir bedre
Ja, plåtreglar er et helvete å holde på med. Stålskinner og trepinner derimot, som jeg skrev, er hvor smidig som helst.

• Liker
Granatäpple
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.