4.279 lest ·
35 svar
4k lest
35 svar
Bygge innervegg med ventilasjon
Hei alle sammen!
Jeg er ny her og håper å kunne få litt hjelp av alle ekspertene
.
Jeg tenker å bygge en ny innervegg med dør i huset mitt. Veggen tenkte jeg å bygge med stålstendere i gulv og tak, vertikale stendere i tre (45x70), isolasjon, OSB + gips. Skal også sette inn en dør.
Mine spørsmål nå:
Takk på forhånd!
/Clay
Jeg er ny her og håper å kunne få litt hjelp av alle ekspertene
Jeg tenker å bygge en ny innervegg med dør i huset mitt. Veggen tenkte jeg å bygge med stålstendere i gulv og tak, vertikale stendere i tre (45x70), isolasjon, OSB + gips. Skal også sette inn en dør.
Mine spørsmål nå:
- Jeg tenkte å sette et ventilasjonsgitter over døren. Hvordan skal jeg tenke her? Skal jeg bygge opp hele veggen med isolasjon, montere dør. Så sage ut et hull over døren, fjerne deler av isolasjonen, og sette inn gitteret? Eller skal jeg bygge en 'boks'/'tromme' rett over døren (inne i veggen over døren), sette opp OSB+gips, og sette inn gitteret?
- Jeg tenkte ikke å skru/spikre stålstenderen i gulvet men vil bruke dobbeltsidig tape. Har lest rundt på forumet at folk anbefaler 'EPDM-gummi' under gulvstenderen for å få en lydisolerende effekt. Jeg har googlet EPDM-gummi men finner ingen fornuftig plass å kjøpe det. Noen som har et tips?
Takk på forhånd!
/Clay
spørs litt på hvordan du gjør "trommen". vi gjør det oftest etter at veggen er der. noen ganger også når det er malt.C claym skrev:Hei alle!
Jeg er ny her og håper å få litt hjelp av alle ekspertene.
Jeg tenker å bygge en ny innervegg med dør i huset mitt. Veggen tenkte jeg bygge med stålstendere i gulv og tak, vertikale stendere i tre (45x70), isolasjon, OSB + gips. Skal også sette inn en dør.
Mine spørsmål nå:
- Jeg tenkte sette et ventilasjonsgitter over døren. Hvordan bør jeg tenke her? Skal jeg bygge opp hele veggen med isolasjon, montere dør. Så sage ut et hull over døren, fjerne deler av isolasjonen, og trykke inn gitteret? Eller skal jeg bygge en 'boks'/'tromme' direkte over døren (inne i veggen over døren), sette opp OSB+gips, trykke inn gitteret?
- Jeg tenkte ikke skru/spikre stålstenderen i gulvet, men vil bruke dobbeltsidig tape. Har lest rundt på forumet at folk tipser om 'EPDM-gummi' under gulvstenderen for å få en lydisolerende effekt. Jeg har googlet EPDM-gummi men finner ingen vettig plass å kjøpe det. Noen som har et tips?
Takk på forhånd!
/Clay
ville ikke satt dobbeltsidig når du skal ha dør i.
Eksempel på lydisolerende utlegg: https://www.xlbygg.se/vanersborg/so...reglar/kantprofil-ac-70-55-langd-3000mm-23832
Dobbeltklebende kan man bruke, så lenge man spenner opp lektene mellom gulv/tak. En dør hjemme pleier oftest ikke å bli utsatt for slik belastning at man får problemer der. Verre med tunge ståldører som slås igjen.
Dobbeltklebende kan man bruke, så lenge man spenner opp lektene mellom gulv/tak. En dør hjemme pleier oftest ikke å bli utsatt for slik belastning at man får problemer der. Verre med tunge ståldører som slås igjen.
Takk for alle svar!
Årsaken til at jeg skrev at man ikke bør skru gulvregelen (bare skru takregelen) var for å unngå hpl i furugulvet. En annen grunn (som kanskje ikke er fornuftig?) er at siden gulvet er flytende, ble jeg bekymret for å skru. Altså bekymret for om jeg skrur fast regelen og hvis gulvet beveger seg at det blir sprekker. Kanskje det ikke stemmer?
danielsvea: Når det gjelder lydisolert stålregel så antar jeg at linken du sendte, er den typen man bruker i gulv og tak og at 45x70 tre-regler 'passer' i den?
/Clay
Årsaken til at jeg skrev at man ikke bør skru gulvregelen (bare skru takregelen) var for å unngå hpl i furugulvet. En annen grunn (som kanskje ikke er fornuftig?) er at siden gulvet er flytende, ble jeg bekymret for å skru. Altså bekymret for om jeg skrur fast regelen og hvis gulvet beveger seg at det blir sprekker. Kanskje det ikke stemmer?
danielsvea: Når det gjelder lydisolert stålregel så antar jeg at linken du sendte, er den typen man bruker i gulv og tak og at 45x70 tre-regler 'passer' i den?
/Clay
forstår deg. men å bare sette tape holder ikke i lengden.C claym skrev:Takk for alle svar!
Årsaken som jeg skrev til å ikke skru gulvlekten (bare skru taklekten) var for å unngå hpl i grangulvet. En annen grunn (som kanskje ikke er vettig?) er at siden gulvet er flytende så ble jeg bekymret for å skru. Altså bekymret for at hvis jeg skrur fast lekten og gulvet beveger seg, kan det bli sprekker. Kanskje ikke stemmer det?
danielsvea: Angående lydisolert stålstender så antar jeg at den lenken du sendte, viser hvilken type man bruker i gulv og tak, og at 45x70 trelekter 'passer' i den?
/Clay
trelekter passer i kantprofilen.
akkurat.C claym skrev:
glemmer du tanken med bare stålregler.
så kan det gå bra med dobbeltsidig tape. dog helst forsterkning ved døren med i alle fall en skrue på innsiden av reglene.
tanken fra begynnelsen var å bare ha gulv- og takfeste i stål, alle vertikale stendere skal være i tre og settes i spenn. Gulvfestet skulle bare legges på gulvet med dobbeltsidig tape under og holdes på plass av tapen og spennet fra de vertikale trestenderne.
oki. jeg bare vil ikke at veggen din skal bli skeiv etter at man har lukket døren et par ganger.C claym skrev: