Hei!!
Jeg skal bygge en vegg for å dele av et rom på midten. Rommet er ca 5,2x2,1m og med skråtak. Så veggen jeg skal bygge blir 2,1m bred og 2,2m høy i den ene kanten, men hele 3,9m i den andre kanten, så vanlige 3m stålprofiler er for korte.

Jeg kunne gjerne tenke meg noen tips om hvordan dere ville ha bygget...
Jeg vurderer å kjøpe stålskinner til gulv/tak og sette 70mm trestendere mellom og enkel gips på det. Det burde være nok om jeg bare treffer stenderne når jeg skrur, eller er det dumsnilt?

Jeg kan nevne at jeg muligens har tenkt å henge hyllesystem i veggskinner på den ene siden av veggen og et stort speil eller kanskje hattehylle eller noe annet tungt på den andre siden. Det er et lettbetonghus og på gulvet ligger det fliser med gulvvarme.

Sist redigert:
Synes du skal sette osb før gipsen, er sånn liten ekstra kostnad.

Stålskinner med trestender fungerer utmerket, og som sagt, sett opp OSB først, vil stive opp konstruksjonen betydelig og gjør det enkelt for deg å montere hyller osv.

Du kan med fordel bruke stålregler. Stålregler kan skjøtes, sk boxas, som rett og slett betyr at man setter sammen to stykker. En normal anbefaling er at overlappingen skal være ca 20% av høyden. I ditt tilfelle ca 80 cm som mest. Jeg ville ta utgangspunkt i 3m regler og kjøpe noen ekstra for å kappe og skjøte med. Siden den lengste regelen også skrus mot tilstøtende vegg, er det ingen som helst bekymring med å bygge den høyden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.