4.257 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
Bygge innervegg med 45x45 lekter
Side 1 av 2
Hei,
Skal bygge en vegg mellom 2 soverom.
Hvordan fester man bjelker mot gipsplater nå som veggens plassering flyttes litt?
Å feste bjelker mot gulvet er ikke noe problem, men tak og vegg, antar jeg at det ikke finnes bjelker bak akkurat der den nye veggen skal festes.
Veggen før hadde 45x45mm bjelker med gips.
Den nye veggen skal være i 45x45 bjelker med OSB, gipsplate, og isolasjon inni for lydens skyld.
Anbefales cc45 eller cc60 for en slik vegg?
3,2m i bredde og 2,4m høyde blir veggen.
Takk på forhånd
Skal bygge en vegg mellom 2 soverom.
Hvordan fester man bjelker mot gipsplater nå som veggens plassering flyttes litt?
Å feste bjelker mot gulvet er ikke noe problem, men tak og vegg, antar jeg at det ikke finnes bjelker bak akkurat der den nye veggen skal festes.
Veggen før hadde 45x45mm bjelker med gips.
Den nye veggen skal være i 45x45 bjelker med OSB, gipsplate, og isolasjon inni for lydens skyld.
Anbefales cc45 eller cc60 for en slik vegg?
3,2m i bredde og 2,4m høyde blir veggen.
Takk på forhånd
Takk, trodde lim for OSB-skive, men nå forstår jeg 🙂FredrikR skrev:
Funker denne?
https://www.bauhaus.se/gipsplugg-co...H6QU6C_a-tTC7VlRY8MARHqId-5ANbFRoCa6QQAvD_BwE
Jeg gjorde en lignende greie for noen år siden, da forboret jeg stenderne og satte deretter ekspansjonsplugg i gipsen. Men de medfølgende skruene var for korte, så jeg måtte forsenke hullene i stenderne 20mm eller så for at de skulle rekke inn i veggen.
Med OSB på begge sider spiller stenderavstanden ingen stor rolle, platen stabiliserer det hele. Alle OSB-plater jeg har sett de siste årene har derimot vært rundt 1200 mm brede, og da passer jo c/c 600 best, iallfall om du setter dem stående. Med liggende plater spiller det ingen rolle, selv om jeg ikke ville hatt plater som kan gi etter bak gipsen. Husk også å forskyve skjøtene i gipsen mot de i OSB hvis du velger stående plater (eller velg 900 mm gips som er mye lettere å håndtere).
Med OSB på begge sider spiller stenderavstanden ingen stor rolle, platen stabiliserer det hele. Alle OSB-plater jeg har sett de siste årene har derimot vært rundt 1200 mm brede, og da passer jo c/c 600 best, iallfall om du setter dem stående. Med liggende plater spiller det ingen rolle, selv om jeg ikke ville hatt plater som kan gi etter bak gipsen. Husk også å forskyve skjøtene i gipsen mot de i OSB hvis du velger stående plater (eller velg 900 mm gips som er mye lettere å håndtere).
Skal bruke 45x70mm lekter istedenfor.zarkov skrev:
Jeg gjorde en lignende greie for noe år siden, da forboret jeg lektene og satte så inn ekspanderplugg i gipsen. Dog var de medfølgende skruene for korte så jeg måtte forsenke hullene i lektene 20mm eller så for at de skulle rekke inn i veggen.
Med OSB på begge sider spiller lekteavstanden ingen større rolle, platen avstiver alt. Alle OSB-plater jeg har sett de siste årene har dog vært rundt 1200 mm brede og da passer jo senteravstand 600 best, iallfall om du setter dem stående. Med liggende plater spiller det ingen rolle, selv om jeg ikke ville hatt plater som kan svikte bak gipsen. Tenk også på å forrykke skjøtene i gipsen mot de i OSB om du velger stående plater (eller velge 900 mm gips som er mye lettere å håndtere).
Fungerer M4 som disse, og så bytte ut til lengre skruer til M4 x 80mm?
Eller
https://www.bauhaus.se/gipsexpander...62487&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/skruv-essve-for-sam-gipsexpander-fzb-m4x80mm-4st-fp
Eller skal man bruke M5 som disse, skruen er dog bare 74mm?
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/metallexpander-m5-x-74-2000057393
cc60 kommer det bli.K Kimpaann skrev:
Men det er hvordan profilene skal festes som jeg er usikker på nå, hvilke skruer det blir.
Mot gulv er det ikke noe problem da det er tre.
Derimot veggene og taket som er i gips, uten treplate under som profilene skal festes i.
Det blir nok treprofiler og ikke stålprofiler.
Fester man aldri stålprofiler mot vegg?
Takk på forhånd
80 mm burde være nok, du skal jo gjennom 45 mm tre, 13 mm gips og kanskje 5 mm gjenge = 63 mm.E evoline skrev:
Essve har for øvrig M5x100 også: Bauhaus
Trenger du enda lengre kan du ta gjengestang med riktig diameter og kappe med baufil til riktig lengde, så skrur du på en mutter i den frie enden.
Aldri og aldri, på det korte stykket vegg du skal ha så oppstår ikke behovet. Om ikke familien har tenkt å montere en trampoline på veggen for å kaste seg mot.E evoline skrev:cc60 kommer det bli.
Men det er hvordan reglene skal festes som jeg er betenkt nå, hvilke skruer det blir.
Mot gulv er det ikke noe problem da det er tre.
Derimot veggene og taket som er i gips, uten treplate under som reglene skal festes i.
Det blir nok treregler og ikke metallregler.
Fester man aldri metallregler mot vegg?
Takk på forhånd
Gjør det ikke vanskeligere enn hva det er for en dag kanskje veggen skal rives også. Eksisterende vegg er egentlig et veldig lite problem når du fester en over og underligger i tak henholdsvis gulv, veggen blir selvbærende og jeg antar at du ikke har tenkt å ha noen større laster på veggen så som kjøkkenskap osv.
Sett reglen mot veggen, forbor med mindre dimensjon gjennom reglen inn i veggen, bor med rett dimensjon for mollyplugg i veggen, skru fast og klar.
Sist redigert: