Hei,
Skal bygge en vegg mellom 2 soverom.

Hvordan fester man bjelker mot gipsplater nå som veggens plassering flyttes litt?
Å feste bjelker mot gulvet er ikke noe problem, men tak og vegg, antar jeg at det ikke finnes bjelker bak akkurat der den nye veggen skal festes.

Veggen før hadde 45x45mm bjelker med gips.
Den nye veggen skal være i 45x45 bjelker med OSB, gipsplate, og isolasjon inni for lydens skyld.

Anbefales cc45 eller cc60 for en slik vegg?
3,2m i bredde og 2,4m høyde blir veggen.

Takk på forhånd

Cc 600 og montasje/lim.

V Vante skrev:
Cc 600 och montasje/festlim.
Hvorfor lim, ikke bare skru OSB plate?
Mener du skruer + lim?

E evoline skrev:
Hvorfor lim, ikke bare skru OSB plate?
Mener du skruer + lim?
Ville du ikke ha råd om hvordan du fester de nye reglene midt på vegg og tak der det ikke finnes stendere bak gipsen?

Da er monteringslim et alternativ. 👍

Du kan også bore og bruke plugg om du vil.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
E evoline skrev:
Takk, trodde lim for OSB skive, men nå forstår jeg 🙂

Fungerer denne?

[lenke]
Helt sikkert om det er enkelgips i veggen.

Du må forbore lekten og måle inn hvor pluggene havner i veggen.

Jeg gjorde en lignende greie for noen år siden, da forboret jeg stenderne og satte deretter ekspansjonsplugg i gipsen. Men de medfølgende skruene var for korte, så jeg måtte forsenke hullene i stenderne 20mm eller så for at de skulle rekke inn i veggen.

Med OSB på begge sider spiller stenderavstanden ingen stor rolle, platen stabiliserer det hele. Alle OSB-plater jeg har sett de siste årene har derimot vært rundt 1200 mm brede, og da passer jo c/c 600 best, iallfall om du setter dem stående. Med liggende plater spiller det ingen rolle, selv om jeg ikke ville hatt plater som kan gi etter bak gipsen. Husk også å forskyve skjøtene i gipsen mot de i OSB hvis du velger stående plater (eller velg 900 mm gips som er mye lettere å håndtere).

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Helt sikkert hvis det er enkelgips i veggen.

Du må forbore regelen og måle inn hvor pluggene havner i veggen.
Takk.
Ja, det er enkelgips.
Kanskje det blir 45x70mm for bedre lydisolering.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
E evoline skrev:
Takk.
Ja, det er enkelgips.
Kanskje blir det 45x70mm for bedre lydisolasjon.
Spørsmålet er om det gjør noen forskjell.

Dobbelgips demper lyd bedre enn enkelgips.

FredrikR FredrikR skrev:
Spørsmålet er om det gjør noen forskjell.

Dobbeltgips demper lyd bedre enn enkeltgips.
Rammen for stenderne vil bli festet mot enkeltgips, altså enkeltgips på tak og vegger som finnes i dag.

Når stenderne er oppe blir det cc60, OSB og enkeltgips på begge sider med isolasjon inni.

• Liker
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jeg gjorde en lignende greie for noe år siden, da forboret jeg lektene og satte så inn ekspanderplugg i gipsen. Dog var de medfølgende skruene for korte så jeg måtte forsenke hullene i lektene 20mm eller så for at de skulle rekke inn i veggen.

Med OSB på begge sider spiller lekteavstanden ingen større rolle, platen avstiver alt. Alle OSB-plater jeg har sett de siste årene har dog vært rundt 1200 mm brede og da passer jo senteravstand 600 best, iallfall om du setter dem stående. Med liggende plater spiller det ingen rolle, selv om jeg ikke ville hatt plater som kan svikte bak gipsen. Tenk også på å forrykke skjøtene i gipsen mot de i OSB om du velger stående plater (eller velge 900 mm gips som er mye lettere å håndtere).
Skal bruke 45x70mm lekter istedenfor.
Fungerer M4 som disse, og så bytte ut til lengre skruer til M4 x 80mm?
Eller

https://www.bauhaus.se/gipsexpander...62487&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.bauhaus.se/skruv-essve-for-sam-gipsexpander-fzb-m4x80mm-4st-fp

Eller skal man bruke M5 som disse, skruen er dog bare 74mm?
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/metallexpander-m5-x-74-2000057393

Du skal ha en cc avstand på 600 mm og ingenting annet. For å feste i eksisterende vegg anbefaler jeg plugg. Alternativt plåtregler, da trenger du ikke å skru i eksisterende vegg, bare gulv og tak.

K Kimpaann skrev:
Du skal ha en cc avstand på 600mm og ingenting annet. For å feste i eksisterende vegg anbefaler jeg plugger. Alternativt stålprofiler, da trenger du ikke skru i eksisterende vegg men bare gulv og tak.
cc60 kommer det bli.
Men det er hvordan profilene skal festes som jeg er usikker på nå, hvilke skruer det blir.
Mot gulv er det ikke noe problem da det er tre.
Derimot veggene og taket som er i gips, uten treplate under som profilene skal festes i.

Det blir nok treprofiler og ikke stålprofiler.
Fester man aldri stålprofiler mot vegg?

Takk på forhånd

E evoline skrev:
Skal bruke 45x70mm lekter i stedet.
Fungerer M4 som disse, og så bytte ut til lenger skruer til M4 x 80mm?
Eller

[lenke]

[lenke]

Eller skal man bruke M5 som disse, skruen er dog bare 74mm?
[lenke]
80 mm burde være nok, du skal jo gjennom 45 mm tre, 13 mm gips og kanskje 5 mm gjenge = 63 mm.

Essve har for øvrig M5x100 også: Bauhaus

Trenger du enda lengre kan du ta gjengestang med riktig diameter og kappe med baufil til riktig lengde, så skrur du på en mutter i den frie enden.

E evoline skrev:
cc60 kommer det bli.
Men det er hvordan reglene skal festes som jeg er betenkt nå, hvilke skruer det blir.
Mot gulv er det ikke noe problem da det er tre.
Derimot veggene og taket som er i gips, uten treplate under som reglene skal festes i.

Det blir nok treregler og ikke metallregler.
Fester man aldri metallregler mot vegg?

Takk på forhånd
Aldri og aldri, på det korte stykket vegg du skal ha så oppstår ikke behovet. Om ikke familien har tenkt å montere en trampoline på veggen for å kaste seg mot.

Gjør det ikke vanskeligere enn hva det er for en dag kanskje veggen skal rives også. Eksisterende vegg er egentlig et veldig lite problem når du fester en over og underligger i tak henholdsvis gulv, veggen blir selvbærende og jeg antar at du ikke har tenkt å ha noen større laster på veggen så som kjøkkenskap osv.

Sett reglen mot veggen, forbor med mindre dimensjon gjennom reglen inn i veggen, bor med rett dimensjon for mollyplugg i veggen, skru fast og klar.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.