Vi har et eldre hus bygget i 1909 og ønsker å bygge inn vår entréveranda. Verandaen er i dag bygget over krypkjeller med kun bjelker og tregulv, noe som medfører at fukt kommer inn i grunnen fra snø og regn. Dessuten har selve gulvkonstruksjonen ikke veldig godt av dette. Nå til mitt behov for hjelp:
Ønsker en kort beskrivelse av hvilke sjikt (plater, bjelker, isolasjon, m.m) og dimensjoner som trengs i vegg henholdsvis gulv, for at vi skal kunne bruke verandaen året rundt. Opprinnelig tanke er altså et flislagt gulv med varme. På utsiden ønsker vi en trepanel som matcher resten av huset.
Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Ønsker en kort beskrivelse av hvilke sjikt (plater, bjelker, isolasjon, m.m) og dimensjoner som trengs i vegg henholdsvis gulv, for at vi skal kunne bruke verandaen året rundt. Opprinnelig tanke er altså et flislagt gulv med varme. På utsiden ønsker vi en trepanel som matcher resten av huset.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 599 innlegg
I prinsippet ønsker du altså å bygge et rom av din veranda? Da bør du rydde grunnen, sørge for at den er fuktsikret som en krypkjeller skal være (drenering og med plast nesten frem til grunnmur osv.). Deretter avhenger det av hvor godt isolert du vil ha den - jeg kan anbefale en bok som heter "Bygge fritidsstuga" (som jeg kjøpte via lenke her på siden faktisk): Bygge fritidsstuga - Bokus bokhandelNine skrev:Vi har et eldre hus bygget i 1909 og ønsker å bygge inn vår entréveranda. Verandaen er i dag bygget over krypkjeller med kun lekter og tregulv, noe som medfører at fukt kommer inn i grunnen fra snø og regn. Dessuten er gulvkonstruksjonen påvirket av dette. Nå til mitt behov for hjelp:
Skulle ønske en kort beskrivelse av hvilke sjikt (plater, lekter, isolasjon, m.m.) og dimensjoner som trengs i vegg respektive gulv, for at vi skal kunne bruke verandaen året rundt. Den opprinnelige tanken er altså et flisgulv med varme. På utsiden ønsker vi en trekledning som matcher resten av huset.
Den viser riktignok byggingen av et helt hus på 26 kvm - men å bygge en isolert veranda med nødvendige sjikt, gulvvarme isolasjon osv. er nok ikke så forskjellig - unntatt glassveggen da muligens
Ellers kan dere jo bygge en tradisjonell glassveranda, med infravarmer og isolert tak samt lett isolerte eller ikke-isolerte vegger og 2/3-lagsvinduer? Ikke noe man bruker i -20 kanskje, men man forlenger jo i hvert fall sesongen...
/K
Klikk her for å svare