Hei,

Jeg har en gammel stygg mur som er bygget av litt av hvert, tegl, mørtel, puss osv.
Min tanke er å lage reisverk på denne og bygge inn med stående panelbord og kanskje ha metall som ”hatt”/overligger.

Hvordan er det med å blande materialer? Siden jeg tenkte å skru lektene rett inn i muren, tenkte jeg å bruke impregnert trevirke til det. Hvordan er det å spikre panelbordene i disse etterpå?
Denne muren fungerer som støttemur, så det er jord/grus/stein opp til like under overkanten på andre siden av muren.
Eller er jeg helt på bærtur, hva er i så fall beste fremgangsmåte?

Vennlig hilsen

Det fungerer utmerket skal du se. Jeg hadde gjort slik:

1. Bestem et fornuftig cc-mål for vertikale lekter. Bor og sett inn plugg for den øverste skruen på den første lekten. Skru fast den øverste skruen på den første lekten, men bare litt løst. Sett den deretter i lodd. Skru gjennom treverket med resten av skruene, bare så langt at de lager merker i muren.

2. Vinkle lektet unna. Bor hull og sett inn plugg i muren etter disse merkene. Gjenta for resten av lektene.

3. Monter horisontale lekter.

4. Spikre opp planket.

5. Egnet konstruksjon for å bære platen øverst, avhengig av hvilken profil du vil ha på platen.

6. På med plate.

Med impregnert treverk vil dette vare i flere tiår. Vil du virkelig satse på overkurs, sørger du for å ha avstandsstykker mellom så lektene holdes noenlunde tørre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.