2.821 lest ·
11 svar
3k lest
11 svar
Bygge igjen innendørs basseng, biljardbord eller hva?
Hei på dere, tenker på ideer da vi sannsynligvis skal bygge igjen vårt innendørs svømmebasseng.
Jeg hadde en idé om å sette ned et biljardbord i bassenget som kan heves opp fra gulvet med et knappetrykk. Noen som har en god idé om en elektrisk heis som kan løfte bordet 80-90 cm skottrakt? Et biljardbord veier omtrent 450 kg, så det må være noe som er sterkt og gjerne stille.
Har dere andre morsomme ideer om hva man kan gjøre, så kan dere gjerne skrive dem her.
Bassenget er et klassisk 70-talls betongbasseng på 8x3,5m og mellom 1,80x1,20cm dypt.
Jeg hadde en idé om å sette ned et biljardbord i bassenget som kan heves opp fra gulvet med et knappetrykk. Noen som har en god idé om en elektrisk heis som kan løfte bordet 80-90 cm skottrakt? Et biljardbord veier omtrent 450 kg, så det må være noe som er sterkt og gjerne stille.
Har dere andre morsomme ideer om hva man kan gjøre, så kan dere gjerne skrive dem her.
Bassenget er et klassisk 70-talls betongbasseng på 8x3,5m og mellom 1,80x1,20cm dypt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.643 innlegg
veldig mange hus med innendørsbasseng har store problemer med fukt og påvekst, og tilstrekkelig ventilasjon koster både i innkjøp og i driftskostnader. Mengden arbeid og energiforbruk gjør at veldig få innendørsbassenger brukes i lengden.
Så for mange er det ikke verdt det, og huset som ble kjøpt fordi det blir deilig, kult osv med eget basseng ender ofte opp med et tomt basseng som aldri brukes.
Selvfølgelig finnes det folk som bruker dem, men jeg vil si at de er i mindretall.
Hydraulikk er jo effektivt og kan løfte det meste, og med slangebruddsventiler kan man også få sikkerhet så det ikke slår sammen som en stor rottefelle om noe går galt.
Så for mange er det ikke verdt det, og huset som ble kjøpt fordi det blir deilig, kult osv med eget basseng ender ofte opp med et tomt basseng som aldri brukes.
Selvfølgelig finnes det folk som bruker dem, men jeg vil si at de er i mindretall.
Hydraulikk er jo effektivt og kan løfte det meste, og med slangebruddsventiler kan man også få sikkerhet så det ikke slår sammen som en stor rottefelle om noe går galt.
Her er noen ideer:
1. Gym eller treningsrom: Siden bassengområder ofte har et åpent rom, kan det være perfekt for et hjemmegym.
2. Hjemmekino: Den tidligere bassengens akustikk kan gjøre det til et interessant sted for hjemmekino.
3. Drivhus eller hagerom: Med riktig belysning kan du dyrke planter eller blomster året rundt.
Hvis du bestemmer deg for å bygge igjen ditt innendørs basseng, sørg for å ordentlig tette og isolere bunnen slik at det ikke blir noen fuktproblemer i fremtiden.
1. Gym eller treningsrom: Siden bassengområder ofte har et åpent rom, kan det være perfekt for et hjemmegym.
2. Hjemmekino: Den tidligere bassengens akustikk kan gjøre det til et interessant sted for hjemmekino.
3. Drivhus eller hagerom: Med riktig belysning kan du dyrke planter eller blomster året rundt.
Hvis du bestemmer deg for å bygge igjen ditt innendørs basseng, sørg for å ordentlig tette og isolere bunnen slik at det ikke blir noen fuktproblemer i fremtiden.
Det finnes løftebord for industriell bruk som tåler mer enn 450 kg. Problemet blir snarere å få plass til bordet under gulvet, lage en løsning som gir et godt gulv i hevet posisjon og å få bordet i nøyaktig vater hver gang..
Det finnes bord som har en ekstra bordplate som både beskytter duken og fungerer som spisebord hvis man vil gjøre det litt enklere.
Det finnes bord som har en ekstra bordplate som både beskytter duken og fungerer som spisebord hvis man vil gjøre det litt enklere.
Neida, tanken om å renovere den er ikke helt forlatt. Men det er gøy med nye ideer også. På en eller annen måte kan jeg nok nyttiggjøre meg den, selv om det skal bli en kjeller med TV-krok. Den er jo uansett 28kvm så det er en stue med dårlig takhøyde 😅A AG A skrev:
E el_ias skrev:Hei på dere, spåner ideer da vi trolig skal bygge igjen vår Innendørsbasseng.
Jeg hadde en idé om å sette ned et biljardbord i bassenget som kan heves opp fra gulvet med et knappetrykk. Noen som har en god idé på en elektrisk heis som kan løfte bordet 80-90cm rett opp. Et biljardbord veier omtrent 450kg, så det må være noe som er sterkt og gjerne stille.
Har dere andre morsomme ideer om hva man kan gjøre, så sleng dem her.
Vi gjorde om bassenget til stue for 20 år siden, da vi kjøpte huset var bassenget utett og en bassengduk var installert.E el_ias skrev:Hei på dere, spåner ideer da vi trolig skal bygge igjen vår Innendørsbasseng.
Jeg hadde en idé om å sette ned et biljardbord i bassenget som kan heves opp fra gulvet med et knappetrykk. Noen som har en god idé på en elektrisk heis som kan løfte bordet 80-90cm rett opp. Et biljardbord veier omtrent 450kg, så det må være noe som er sterkt og gjerne stille.
Har dere andre morsomme ideer om hva man kan gjøre, så sleng dem her.
Hadde hjørnesofa og bord, vegghengt tv og nytt gulv og liggende hvitmalt trepanel på bassengveggene.
På gamle fliser i markplanet ble det lagt et nytt gulv og en vedovn ble installert og bak vedovnen ble det murt opp en teglstensvegg som brannvern.
Hadde også et musikkanlegg på markplanet. Og en sittegruppe.
Doble åpningsbare glasspartier og vinduer. Takhøyden fra bassengbunnen ble 380 cm så det var luftig.
Vi var strålende fornøyde med resultatet.
Jeg tenkte også direkte på løftebord eller bilheis. Om det bare skal løftes 80-90 cm kan en såkalt lavløft være interessant. De pleier å løfte ca 100 cm. TS, google "lavløft" og "løftebord". Om det blir "skottrakt" vet jeg ikke faktisk. Supertause er de jo ikke heller, men det tar jo ikke så lang tid å løfte/senke så jeg vet ikke om det er så problematisk...Z z_bumbi skrev:Det finnes løftebord for industriell bruk som tåler mer enn 450 kg. Problemet blir heller å få plass til bordet under gulvet, lage en løsning som gir et bra gulv i oppheist stilling og å få bordet helt i vater hver gang..
Det finnes bord som har en ekstra bordplate som både beskytter duken og fungerer som spisebord om man vil gjøre det litt enklere.
Ellers er det vel både stillere og billigere med en motvekt som noen nevnte og et tau som du heiser opp/ned bordet med.
Jeg ser for meg at du tenker å ha gulv i hele rommet jevnt med bassengkanten og at det kun er det nedsenkede biljardbordet som bruker bassengområdet, korrekt? Om det er problematisk å få det i vater kanskje du kan heise bordet over gulvnivået, deretter slå ut noen solide bjelker som du har festet i regelstammen til omgivende gulv, og deretter heise ned bordet igjen på disse.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Nå om jeg husker rett så er ikke motvekten like mye som makslasten
Men jeg husker ikke eksakt. Det er noen år siden jeg studerte...
Noen form for løftebord er vel hva som er den beste løsningen. Tyst? nja ikke så verdt. En hydraulisk heis kan man plassere maskinrommet der det ikke forstyrrer. Ulempen er at du ikke kommer unna geidrene
En wireheis blir enda mer kronglete... Og enda mer synlig. Siden wirene må være over heisen. Motvekten er det minste problemet.
Motoren må være i direkte tilknytning til heisen. Sakseløft burde nok være det beste. Vekten er egentlig ikke noe kjempeproblem.
Men jeg husker ikke eksakt. Det er noen år siden jeg studerte...
Noen form for løftebord er vel hva som er den beste løsningen. Tyst? nja ikke så verdt. En hydraulisk heis kan man plassere maskinrommet der det ikke forstyrrer. Ulempen er at du ikke kommer unna geidrene
En wireheis blir enda mer kronglete... Og enda mer synlig. Siden wirene må være over heisen. Motvekten er det minste problemet.
Motoren må være i direkte tilknytning til heisen. Sakseløft burde nok være det beste. Vekten er egentlig ikke noe kjempeproblem.
Hei dette hørtes veldig interessant ut. Vi har nylig kjøpt et hus hvor det har vært innendørs basseng. vannet er tappet ut. det er bygget et gulv over. I hulrommet under gulvet står luftavfuktere på døgnet rundt i tillegg til at det er montert eps system for å holde fukt ute. Vi kommer aldri til å benytte dette til basseng og vurderer derfor mulige alternativer. Er det mulig å høre hva dere fylte bassenget med og hvordan dere etter det etablerte gulv overC Ca5M5G skrev:Vi gjorde om bassenget til stue for 20 år siden, da vi kjøpte huset var bassenget utett og en bassengduk var installert.
Hadde hjørnesofa og bord, vegghengt tv og nytt gulv og liggende hvitmalt trepanel på bassengveggene.
På de gamle flisene i bakkenivå ble et nytt gulv lagt og en vedovn installert og bak vedovnen ble det murt opp en teglsteinsvegg som brannbeskyttelse.
Hadde også et musikkanlegg på bakkenivå. Og en sittegruppe.
Doble åpningsbare glasspartier og vinduer. Takhøyden fra bassengbunnen ble 380 cm så det var luftig.
Vi var svært fornøyde med resultatet.
Klikk her for å svare