Hei!
Vi har en gammel dør i yttervegg som vi trenger å bygge igjen. Vi trenger tenkehjelp med konstruksjonen.

Først tenkte vi oss (innenfra og ut) gips, osb, stendere og isolasjon, fuktsperre, lekter og luftspalte og deretter ytterpanel.

Men når jeg googler på "konstruksjon yttervegg" så burde den bygges opp; gips, osb, lekter og tynt isolasjonslag som kalles for installasjonssjikt, fuktsperre, stendere og isolasjon, vindsperresjikt, lekter og luftspalte og til slutt ytterpanel.

Trenger man å trykke på "på verste viset" når det bare er et dørhull som er ganske beskyttet uansett? Se bilder... Det er døren liksom lengst inne i hjørnet til venstre i bildet som er tatt innendørs.

Hvordan hadde dere eksperter løst dørhullsproblemet? Vi er skikkelige grønnskollinger så trenger nok en forklaring for dummies.

• Interiørbilde av et rom under renovering med en støvsuger og verktøy på gulvet; en døråpning i venstre hjørne.
  • Rødt mursteinhus med hvit dør i yttervegg, malt grunnmur og brunt takutstikk, omgitt av gressplen og trær i bakgrunnen.
  • 3D-modell av lagoppbyggingen av en yttervegg, inkludert gips, OSB, isolering, fuktspærre, lekter, luftspalte og ytterpanel i tydelige lag.
Rickard.
Fuktsperren (dampsperre) skal være på innsiden av isolasjonen og så skal dere ha vindsperre på utsiden av isolasjonen, for eksempel vindsperreduk. Ellers er deres forslag ok, det finnes mange forskjellige gode løsninger.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Fuktsperren (dampsperre) skal være på innsiden av isolasjonen, og så skal dere ha vindsperre på utsiden av isolasjonen, for eksempel vindsduk. Ellers er deres forslag ok, det finnes mange forskjellige gode løsninger.
Kunne man ha hoppet over "installasjonssjiktet" og kjørt; gips, osb, dampsperre, lekter og isolasjon, vindsperre, lekter og luftspalte, og til slutt panel?

Rickard.
Ja, installasjonssjikt er en relativt ny oppfinnelse og er virkelig bra (teoretisk og min mening) i nye godt isolerte hus. Men det er absolutt ikke noe dere trenger å bry dere om for en dør.

Sist redigert:
  • Liker
Willewonka og 2 andre
  • Laddar…
Jeg er inne på nøyaktig samme prosjekt, men til et isolert uthus. Lurer på om plast er bra eller dårlig?
Skal den nye vindsperren tettes mot den eksisterende på noen måte, eller funker stiftepistol?
Hvor tykke bør lektene eller hva det heter som man spikrer panelet i være?

Tenkte å sette listverk rundt alt så det fortsatt ser ut som en dør utenfra.

Er det noe jeg bør tenke på?
Trenger man å tette med noe (under listene) der det nye panelet møter det gamle?
De er forskjellig not og fjær og kan ikke bankes sammen.
Det er en gammel byggebrakke. Regeltykkelse ca 9cm tror jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.