4.351 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Bygge hatte- og skohylle - hjelp med valg av materiale
Skal som overskriften angir skal jeg bygge både hattehylle og plass å sette skoene. De skal plasseres mellom yttervegg og en garderobe mellom hvilke det er en avstand på ca 167 cm. Helst vil jeg unngå støtte på midten, men jeg er redd for at det blir uunngåelig hvis ikke altfor grove materialer skal brukes. Skohyllen må jo tåle barn som får den ideen å klatre opp på den. Lengst til venstre har jeg tanker om å bygge en sitteplass for de som trenger å sitte og ta på seg skoene.
Finnes det en rimelig dimensjon å bruke som ikke krever støtte på midten? Altså <41x21.
Jeg ville ha hvitt, men kona syntes ikke det så da var jeg inne på eik men det ville koste 4000 kroner bare for materialene.

Finnes det en rimelig dimensjon å bruke som ikke krever støtte på midten? Altså <41x21.
Jeg ville ha hvitt, men kona syntes ikke det så da var jeg inne på eik men det ville koste 4000 kroner bare for materialene.

Bygg det som en sittebenk. med lagring under direkte...
Tenker at du kan bygge en "ribb"-benk der du velger å legge treverket på høykant, da burde du kunne få en ganske god spennvidde med typ 70x22 treverk alt 90x22. Deretter kan du bygge skohylle i samme stil på nivået under men med mindre dimensjon. Det tror jeg dessuten ville være bra da det ser ut som om den skal bygges foran en radiator? 
En ribbbenk er kanskje ikke helt feil likevel.3 321Martin skrev:Tenker at du kan bygge en "ribb"benk der du velger å legge virket på høykant da burde du kunne få en grei spennvidde med type 70x22 virke alt 90x22. Så kan du bygge skohylle i samme stil på nivået under men med mindre dimensjon. Det tror jeg dessuten ville være bra da det ser ut som om den skal bygges foran en radiator?![]()
For skohyllene: Hva tror dere om å lage en ramme i tre men har kobberrør mellom? Som vedlagt bilde, men med furu lasert slik at det minner om eik i for- og bakkant.
Hva skjer om man tar kobberrør som ikke er forkrommede? Ville det sett rart ut? De er jo veldig mye billigere.

Kommer nok an på hvilke andre farger og metaller som brukes i rommet.
Sant. Det er ikke så mye farge i det hele tatt, grå tapet og grått gulv. Skapet er hvitt.C Christoffer L skrev:
Om jeg går for den ideen så blir det en ramme av litt grovere (typ 21x43) planhøvlet furu som tar den verste lasten og så er jeg litt inne på å tross alt lage en slags benk. Da kommer man ikke til å stå direkte på rørene. Men forkrommede blir det ikke, det er for dyrt.G Gabbe1 skrev:
Sjekk om de har noen passende rør her f.eks.
https://inredningsror.se/
https://inredningsror.se/
Klikk her for å svare