Burde det ikke spille noen rolle hvordan man bader? Noen heller jo ganske store mengder vann på aggregatet hele tiden. Burde kunne bli ganske mye fukt i den varme luften som kan gå inn i vegger, men kanskje spesielt tak. Liker man derimot å tørkbade, så burde det ikke bli noe ekstra fukt.

Du vil altså kunne ta bort veggen i ettertid, har jeg forstått riktig? Gulvet er flislagt? Kan du ikke lime en stålregel mot gulvet og deretter ellers sette opp reglene som vanlig? Det jeg ville tenkt på er å bruke en tykkere regel, husk at en glasset badstudør veier ganske mye og gir belastning på konstruksjonen når den åpnes og lukkes, bare en tanke.
Så setter man jo badstufolie i hele badstuen med lektere og deretter panel slik at all fukt som havner i taket kan renne ned mellom panelet og veggen bak til gulvet uten å forårsake fuktskader.

nizzehult
T trojlee skrev:
Du vil altså kunne ta bort veggen i etterkant, har jeg forstått riktig? Gulvet er flislagt? Kan du ikke lime en stålregel mot gulv og deretter regel som vanlig? Det jeg ville ha vurdert er å gå opp en regelstørrelse, tenk på at en innglasset badstudør veier ganske mye og gir belastning på konstruksjonen når den åpnes og lukkes, bare en tanke.
Deretter setter man jo badstufolie i hele badstuen med lekter og deretter panel, slik at all fuktighet som havner i taket kan renne ned mellom panelet og veggen bak, ned mot gulvet uten å forårsake fuktskader.
Takk. Endelig noen som svarer på spørsmålet og ikke stiller spørsmål ved hvorfor man skal ha plast/folie i en badstu eller kritiserer hvordan forsikringsselskapene og byggebransjen resonerer.
Dette er et våtrom. Disse skal ha en omsluttende tetningsmembran. Punktum! Og dette uansett om det er en badstu der eller ikke eller om den engang brukes.

Ja, gulvet kommer til å ha fliser og en stålregel er selvfølgelig en løsning, men da har den en annen bakside: den kan ruste. Kunne man ikke bruke en kompositregel nederst? Siden det er et baderom, er det også et innebygd fall i gulvet, så det vil bli et mellomrom uansett hvordan man gjør det som må tettes på en eller annen måte. Jeg er ikke så ivrig på å gå opp i regelstørrelse siden jeg allerede nå har veldig tette mål; på en dybde på 1,72 skal altså en WC, en nybygd badstuvegg med panel, en benk og en panelvegg til rømme. Omtrent slik:

Planløsning av et bad med WC, badstue og panelvegger. Viser oppsett og plassering av ulike elementer i rommet.

Komposittregel funker nok også ypperlig, bare lim den mot gulvet så den kan fjernes den dagen du tenker å rive badstuen. Er det klinker på veggen? Jeg ville i ditt tilfelle satt en glassvegg, bygger bare 8mm og festes med aluminiumslist opp og ned. Man tror ofte at det blir dyrt men regn ut hva det koster å lage den veggen du har tenkt med dør, vindu, isolering, lekter mm...;) Jeg leste mye da jeg bygde min badstue, angående ventilasjon finnes det to forskjellige leirer av menere, en der man tar tilluft fra rommet ved siden av og slipper ut avtrekksluften i samme rom – en der man tar tilluft fra rommet ved siden av og ventilerer det ut gjennom yttervegg. Hvilken jeg synes er best holder jeg for meg selv:cool:

nizzehult
T trojlee skrev:
Kompositregel funkar nok også ypperlig, bare lim det til gulvet så det kan fjernes den dagen du har tenkt å rive badstuen. Er det fliser på veggen?
Jeg hadde i ditt tilfelle satt opp en glassvegg, bygger bare 8mm og festes med aluminiumsliste oppe og nede. Man tror ofte at det blir dyrt, men regne ut hva det koster å lage den veggen du har tenkt med dør, vindu, isolasjon, stendere mm...;)
Jeg leste mye da jeg bygget min badstue, angående ventilasjon finnes det 2 forskjellige leirer av meninger, en der man tar tilluft fra rommet ved siden av og slipper ut avtrekksluften i samme rom - en der man tar tilluft fra rommet ved siden av og ventilerer det ut gjennom ytterveggen. Hvilken jeg synes er best holder jeg for meg selv:cool:
Må man virkelig lime den? Den kommer til å stå stødig på gulvet i seg selv, tenker jeg.
Det vil være fliser, ikke klinker på veggen, men da i resten av badet, ikke der badstuen står. Der tenkte jeg å ikke ha noen veggkledning i det hele tatt.
Sikkert ville glassvegg være fint, men den har to ulemper: det blir ganske dyrt, og den isolerer ikke like bra som en vegg, så det kreves et kraftigere badstueaggregat og lengre oppvarmingstid.
Jeg tror ikke 15' stopper for en glassvegg som ville bli ca 1,90 x 2,00. Med dør. En vegg bygget på 45x45 stendere blir ikke spesielt dyr.

Dette badet ligger midt i huset, så å ventilere mot ytterveggen er en umulighet. Husets varmesystem i seg selv var basert på luftbåren varme, men denne er for lengst erstattet med vannbåren varme, men ventilasjonen som sådan er intakt, så det finnes både velfungerende til- og avtrekksluft i badet, ja i alle rom forresten. Jeg tenkte å la utsuget gå inn i badstuen med mulighet for å veksle det til resten av badet.

Jeg tror du gjør deg en bjørnetjeneste hvis du ikke fester veggen på noen måte i gulvet. En dør gir ganske mye belastning når den åpnes og lukkes. Regn inn kostnaden for dør og vindu i din kalkyle så er det lettere å motivere en glassvegg:cool:, dessuten sparer du jo plass når en vegg minst bygger 100mm mens en glassvegg bygger 8mm.
Lykke til med ditt bygg.

nizzehult
Ja jeg skal nok seriøst vurdere en slik løsning før jeg bestemmer meg, men jeg tenker at den da bare kommer til å stå på en alu-skinne som man godt kan feste med f.eks. silikon.
100 mm var nok å ta i, men 45 + 12 + 12 = 69 mm må man nok regne med om man bygger en konvensjonell vegg - vs 8 mm.

Googlet litt og rundt 1400,-/kvm + frakt må man regne med, og i mitt tilfelle blir det jo nesten nøyaktig 4 kvm - døren så ja, blodig dyrt blir det jo faktisk ikke. At det blir pent og oppleves romsligere får man på kjøpet.

nizzehult
Har rukket å sende ut to tilbud, og det ser ut til at prisen blir ganske høy. Det dreier seg altså om en glassparti 191x210 cm i 8mm klarglass med en liten dør og en ramme rundt for å holde glasset på plass. Den ene havner på 15-16' og den andre som er et lokalt firma ca 25'. Bare hull og hengsler for dørene beveger seg om nesten 5'! Det er mye penger i sammenhengen. Min forrige baderomsrenovering som inneholdt absolutt alt i et nesten dobbelt så stort bad havnet på under 50'.

Jeg synes det er velinvesterte penger som øker verdien på eiendommen:cool:, dessuten mer luksuriøst..

• Liker
TreeView og 1 annen
  • Laddar…
nizzehult
T trojlee skrev:
Jeg synes det er velinvesterte penger som øker verdien på eiendommen:cool:, dessuten mer luksuriøst..
Forstår hva du mener, men i mitt tilfelle tror jeg at det verken gjør til eller fra. I mitt forrige hus hadde jeg en fin badstue med dampfunksjon som ble brukt flittig og som jeg var ganske stolt av. Den kastet de nye eierne rett ut og erstattet med en annen...:dizzy:
Anta også at dette er en gjeste-toalett som egentlig ikke skal brukes mer enn som andre-toalett, og badstuen er bare for min egen høye fornøyelse. Tror til og med at det kommer til å se ganske trangt ut der inne.

Glass som råvare er ikke spesielt dyrt, og jeg synes ikke de prisene jeg har fått går i paritet med dette. Riktignok krever herdet glass spesiell bearbeiding og det er tungt å frakte, men jeg synes likevel at prisene er horrible for en overflate på 4 kvm (inkl. dør). 7-8' hadde jeg nok syntes vært rimelig.
Herdet spesialtilpasset 8 mm sikkerhetsglass koster ellers typisk 7-800,-/kvm og en dør kan man få for 1600,- (furukarm) og rundt det dobbelte med alukarm. Kruxet er at en dør med karm - hvor diskret den enn er - ikke er riktig ment å sette rundt glasspartier, tror ikke engang det er mulig. Har heller ikke sett en glassdør hvor hengselssiden har en type stolpe som er ment å sette mellom tak og gulv og dermed holde selve døren.

nizzehult
Her kan dere andre som ikke forstår hvorfor en badstue må isoleres (plastres med folie) lese opp.
https://www.bastupunkten.se/infosidor/hur_man_bygger_bastu.htm

Og: hvis dere bare gjetter med deres såkalte råd og teorier så tilfører dere ingenting fornuftig til en tråd. Rene fakta derimot er velkomment.

Jeg står overfor et noe lignende prosjekt, med en minimal badstue i en kombinert vaskerom/bad/dusj i kjelleretasjen.
For de frittstående veggene har jeg tenkt å legge en løs trestender utstyrt med to kraftige gummilister under, mot eksisterende flisegulv. På både inn- og utsiden vil det være en gulvsokkel av fliser.

Når det gjelder folie så finnes det troverdige kilder som taler både for og mot. For eksempel så er Isover samt Tylöo mot, og de kan vel litt om badstue (kanskje mer enn "dinbyggare.se")? Det jeg synes er fornuftig er tanken at hvis man bygger mot en yttervegg, for eksempel en murt kjellervegg, så kan den godt ha fuktinntrekk utenfra. Folierer du da badstuen vil du i stedet stenge inne den fuktigheten som din badstue burde tørke ut. Og ja - badstue er generelt et ekstremt tørt sted. Unntaket er offentlige steder som for eksempel svømmehaller. Tiden badstuen er fuktig er meget kort i forhold til tiden den tørker på ettervarme.

Det som dog "alle" eksperter er enige om er dette:
* Bygg alltid badstuen som et rom i rommet med iallfall 2 cm luftspalte mot eksisterende vegg.
* Inntak skal være nær gulvet bak aggregatet.
* Uttak skal være tvers mot inntaket, i taket eller høy vegg.
* Inn- og uttak skal gå til samme rom. Uttak må aldri være til utendørs.
* Vegger og tak skal isoleres med 45-70 mm.
* Bruk trevirke med lav varmekapasitet og som helst ikke blør kvae. Spesielt til benker.

nizzehult
Ja, men skill forskjellen på å bygge en frittstående badstue utendørs eller om du lager den som et "rom i rommet" eller om det blir en del av et eksisterende våtrom. I det siste tilfellet må det være en tetningsmembran mot de andre rommene. Punktum. Det er så å si ikke engang forhandlingsbart hvis du spør et forsikringsselskap eller en baderomsbygger.

Hvorfor ikke bygge veggen på små rustfrie ben som gjør at bunnregelen kommer opp fra gulvet. På kjøpet får du god ventilasjon.
Jeg ville aldri i mitt liv bygge en isolert badstue uten badstuefolie på innsiden. Så får bedreviterne si hva de vil. Man skal ikke få inn fukt i isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.