8.340 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Bygge carport uten stolper, støpe fundament?
Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Hei! Jeg vet ikke mye om byggteknikker men jeg vurderer å planlegge en carport som skal bli ca 100 kvm. For å holde prisen nede er en plate på marken ikke interessant, så det blir grus. Spørsmålet er hvordan carporten skal konstrueres.
Jeg ser for meg å støpe fundament kun under veggene. Fungerer det i praksis?
Nedenfor viser jeg litt enkelt hvordan jeg har tenkt. Hva er den billigste løsningen her?
Går det bra å grave til frostfritt dyp, og deretter må man vel ha på en del pukk, kan man så bare støpe opp en "vegg" i marken ca 30 cm bred eller noe. Som man deretter vil feste svillen og veggen i?
Jeg tenkte å bygge veggene av tre og så sette takstoler på det.
Men som sagt, jeg vet ikke helt hvordan man skal gjøre det på en smart måte i praksis.
Tips ønskes!
Muligens kan man vel fjerne to av stolpene og kun la den i midten stå
Jeg ser for meg å støpe fundament kun under veggene. Fungerer det i praksis?
Nedenfor viser jeg litt enkelt hvordan jeg har tenkt. Hva er den billigste løsningen her?
Går det bra å grave til frostfritt dyp, og deretter må man vel ha på en del pukk, kan man så bare støpe opp en "vegg" i marken ca 30 cm bred eller noe. Som man deretter vil feste svillen og veggen i?
Jeg tenkte å bygge veggene av tre og så sette takstoler på det.
Men som sagt, jeg vet ikke helt hvordan man skal gjøre det på en smart måte i praksis.
Tips ønskes!
Muligens kan man vel fjerne to av stolpene og kun la den i midten stå
Om du skal ha en slik takstolskonstruksjon som bærer hele den spennvidden så bærer det vel også helt ytterst. Det vil si du trenger ingen stolper i det hele tatt. MEN, det der er ikke noe man bygger uten riktige bæreevneberegninger. Det blir jo spennvidde på opp mot 13 meter eller noe slikt. Det skal være solide takstoler til det!
Hvor grove takstoler som trengs avhenger av snøsonen. I snøsone 1 kan man klare 12 meter med vanlig virke.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Blir fundamenter bedre? Blir det en grovere stolpe opp til takstol hver 1,2m da? I hodet mitt føles det mer stabilt å reise en komplett vegg og feste mot et langt betongfundament enn å sette separate stolper i bakken, det blir kanskje det samme i sluttenden, men tenker litt på hvordan bakken forandres med. Tyngde fra taket sprer seg jo mer om man fordeler langs hele flaten, så det vil sannsynligvis ikke sette seg forskjellig like lett?
Angående taket så kan det hende at jeg reduserer spennet avhengig av pris og slikt. Men det viktige nå er å få klart et konstruksjonskonsept som fungerer. Jeg kan absolutt tenke meg å støtte opp takstolene i midten av carporten langs også. Den kommer mest være for lagring så noen stolper her og der inne gjør meg ingenting.
Men i størst grad vil jeg bygge med "billig" konstruksjonsvirke og ikke limtre.
Angående taket så kan det hende at jeg reduserer spennet avhengig av pris og slikt. Men det viktige nå er å få klart et konstruksjonskonsept som fungerer. Jeg kan absolutt tenke meg å støtte opp takstolene i midten av carporten langs også. Den kommer mest være for lagring så noen stolper her og der inne gjør meg ingenting.
Men i størst grad vil jeg bygge med "billig" konstruksjonsvirke og ikke limtre.
Japp.
Det er jo mer jobb å reise en komplett vegg, enn å reise stolper. Som man deretter bygger sammen med en slags panel på utsiden.
Så feller du selvfølgelig inn en passende bærende bjelke i overkant på stolpene.
Bare noen tanker fra min side.
Det er jo mer jobb å reise en komplett vegg, enn å reise stolper. Som man deretter bygger sammen med en slags panel på utsiden.
Så feller du selvfølgelig inn en passende bærende bjelke i overkant på stolpene.
Bare noen tanker fra min side.
Hva slags jord har du? Hvilken type grunnlegging som passer avhenger jo av jordens bæreevne og frostfare. Nå vil jeg ikke skremme deg, den enkleste måten er å gjøre som alle andre og overdimensjonere. Spør naboene. Hvordan er verandaene deres grunnlagt.
Det kan være verdt å sjekke hva det koster å bestille ferdige takstoler.
Det kan være verdt å sjekke hva det koster å bestille ferdige takstoler.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Ettersom alle geoteknikere i nærheten virker uvillige til å jobbe, har jeg ikke kunnet få en undersøkelse ferdigstilt. Men jeg kan absolutt overdimensjonere, bare jeg vet hvilken konstruksjon jeg skal bruke.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Jo om de bare gjaldt carporten men jeg skal bygge hus og garage også. Så jeg vet mer om grunnen etter jeg får en sånn gjort 
garasje + 100 kvm carport, hvor mange biler har du? 
Forskjellen mellom fundament+søyler og såle er vel muligens at du med såle får tett i underkant rundt omkring, men med fundament + søyler blir det en glipe, med mindre du legger leca eller noe for å tette til.
Forskjellen mellom fundament+søyler og såle er vel muligens at du med såle får tett i underkant rundt omkring, men med fundament + søyler blir det en glipe, med mindre du legger leca eller noe for å tette til.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Jeg har bare 2 biler, hvorav 1 varebil men jeg hadde ikke nølt et sekund på å komplettere mitt 40 kvm garasje med 100 kvm carport.thomasx skrev:
Om jeg hadde hatt tid og en større tomt...
Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Altfor mange "bra kjøp" som trenger å fikses fremover 
Det heller mot stolper nå, har ikke noe imot en glippe, og jeg oppdaget at det blir både enklere og billigere
Skisser fortsatt på konstruksjonsløsning men tror jeg har fått kontroll på den også. Skal vise om jeg cadder opp en 
Det heller mot stolper nå, har ikke noe imot en glippe, og jeg oppdaget at det blir både enklere og billigere
Jeg har et 120kvm garasje med takstoler på 12m og de er av "normal" 45mm dimensjon.
Har dog ikke beregnet og bygd akkurat dem selv, men det er på den andre siden det eneste
Men det er et valmet tak med noen limtrebjelker i også, så det føltes bra å få stolene ferdiglevert og løftet opp ved leveransen.
Har dog ikke beregnet og bygd akkurat dem selv, men det er på den andre siden det eneste
Men det er et valmet tak med noen limtrebjelker i også, så det føltes bra å få stolene ferdiglevert og løftet opp ved leveransen.
Interessant
Planlegger et lignende bygg, bare litt mindre. Har planlagt å støpe en syll som du rundt om (Men ikke der man kjører inn med bilen
, ville presisere). Kommer dog ikke til å ha så stor spennvidde som du på takstolene, bare 6 meter. Fordelen jeg ser med å støpe rundt om er at det dels blir dekket rundt om, dels så har man forberedt hvis man skal støpe en plate i fremtiden og det ser penere ut. Men spørsmålet er om man trenger å forankre eller om det holder at støpeformen ligger 5-10 cm under bakkenivå (Selvfølgelig har man bærelag og alt det der først) ? Bare jeg ikke stjal tråden med mine spørsmål.
Sist redigert: