Hei

Holder på å sette inn vedovn i et 1,5 plans hus. Plasseringen er vanskelig, veggene står ikke over hverandre og nå måtte jeg rive en bit av en vegg på andre etasje og flytte en dør 2 dm. Så støtte jeg på 9 VP-rør og en bærende bjelke, men det er fikset. Det er da sjælve f*n hvor alt skal krangle. :D

Nå tenkte jeg bygge en rundet veggseksjon, ca 480 mm i diameter ved hjelp av formskåret kryssfiner som oppstiving. Spørsmålet er:

Hvilket materiale er tilstrekkelig bøyelig for å kunne passe som veggmateriale ? Masonit eller tynn kryssfiner? Hvor får man tak i tynn kryssfiner, typ 3-4 mm?

MVH/Gano

Tyresö
Tynn kryssfiner - det er det man bruker når man skal lage buede støpeformer (noen støpeformer er skikkelig buede). Vet ikke hvilke tykkelser som finnes, men 4 - 5 mm finnes sikkert. Når du bygger, lim sammen lag på lag, til veggen er stabil.

Hver seriøs trelastforretning/byggevarehus har den tykkelsen på kryssfiner som du trenger.

Du vil kle inn skorsteinen?

Et alternativ kunne være å bruke disse frigolit-/sementplatene man bruker i baderom. Typ Lux-plate. Formes lett til ønsket form og kan deretter f.eks. pusses og males.

Hei

Skorsteinen går opp midt i en vegg, og jeg vil lage en buet form på veggen rundt skorsteinen med sikkerhetsavstand 50 mm til ytterhylsteret. Det er en premodulskorstein, altså en prefabskorstein.

MVH/Gano

J
Det er vel bare å bygge i tynn kryssfiner. Blir den for "vek" så limer du på et lag til osv... til den føles stabil.

Sporad tynn mdf skulle nok funke.

Vi har et slikt sted også, og jeg var først på vei med plyfa også. Men nå når vi har hatt den og fyrt en stund, så merker man hvilken koselig varme som stråler fra skorsteinen når vi fyrer. Så nå er jeg inne på å gjøre noe i metall i stedet, slik at varmen ikke forsvinner. Dessuten er det jo bra om det går an å åpne for inspeksjon av skorsteinen også. Det er nok også enklere å løse med en plate som man skrur fast i kantene. Vår skorstein er forsåvidt en slik som er isolert slik at man får ha den direkte mot tre. Det blir som et varmt høyt element i overetasjen når vi fyrer, og det er synd å bygge det bort.

Vil du ha plywood, så googl på flygplansplywood. Det er den smidige tynne som du trenger til dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.