Y
Noe jeg har lært er nettopp å være paranoid for at alt kan ta fyr for den minste lille ting.

Nå er det slik at jeg vurderer å bygge et større rom hvor man kan ha en mini-verktsted, kanskje til og med sveise i...

Har flere ganger lurt på hvordan man gjør det, man må vel sørge for at det er tettere enn om det var et vanlig rom.

Eller ja, det kan jo gjelde garasje eller fyrrom generelt, hvordan sørger man for at alt ikke tar fyr for den minste gnist?

;)
 
I
Man bygger slik at det tåler en brann og sørger for at ventilasjonen ikke kan spre røyk til andre rom, ikke munner ut utenfor en trevegg osv. Døren til rommet skal være av stål og isolert. Karmen av stål. Ingen tredetaljer i rommet som vinduslister osv.

For kun risikoen for antennelse gjennom gnister fra sliping og sveising kan du bruke flere forskjellige mtrl. f.eks. 0,71 mm galvanisert blankplate som er en rimelig og god løsning. Selvfølgelig har du btg.gulv i rommet? Taket kledd med stål.

Stol derimot ikke på gipsplater. De er bare brannhemmende i cirka 15 minutter. Bedre da med Cemenwoodplater og lignende mtrl. Eternitt og Internit var tidligere mye brukt mtrl. for brannsikring (finnes ikke lenger).
__________________
Byggaren
 
Viktigste er vel å sørge for at det ikke finnes noen skjøter eller sprekker i veggene og mot gulv der evt. sveise/slip gnister kan danse inn.
 
Y
Hadde ennå håpet på at dere skulle svart at det ikke er så farlig, omtrent som kameraten som sto og sveisa i sin snekkerbod med en overfylt kurv med papir ved siden av seg osv. :)

Har vanskelig for å forestille meg hvordan jeg skal kle inn verkstedet i stål, men i mitt spørsmål var jo egentlig tanken å bygge et rom inne i den største bygningen. Kanskje man skulle ha bygd med tegl eller støpt(?) for det bør vel gi bra motstand.. Hadde tanken at taket skulle være sterkt nok til å fungere som en lastbar overetasje..

I verkstedet er det betonggulv og teglvegger, men taket er gammelt tre, klassisk vinklet, er det noen mening i å bruke tid på å beskytte dette, relativt høyt til tak.
 
I
Yrrol skrev:
---

Man kanskje skulle ha bygget med tegl eller støpt(?) for de bør vel bli bra motstand av det.. Hadde tanken at taket skulle bli sterkt nok til å fungere som lastbar overetasje..

I verkstedet så er det betonggulv og teglvegger, men taket er gammelt tre, klassisk vinklet, er det noen vits i å bruke tid på å beskytte dette, relativt høyt til taket.

Både tegl og btg. regnes som/er ubrennbart. Derfor egnet.

Om du har høyt til tak, skal det være bra høyt for at gnistene fra en vinkelsliper ikke skal nå dit opp. De kan uten videre fly både 5 og 6 m.

Men hvorfor sette beskyttelsen så høyt opp? Trenger du ikke høyden kan du jo senke/pende ned innertaket med lekter opphengt i båndjern til bef. takkonstruksjon og på disse spenne et metallduk som tar hånd om gnistene.
_________________
Byggaren
 
Y
I mitt sinn så veksler jeg jo mellom å gjøre i stand det eksisterende verkstedet eller at jeg bygger et rom i en stor bygning.

Eksisterende verkstedet trenger jeg høyt under taket da jeg har bil-løft.

Jeg må nok helt enkelt fundere på hva jeg har for mål egentlig, et finmekanikerrom eller full-size bilverksted. :)

Men litt materialer & teknologi var bra å kjenne til for å ta beslutningene.
 
bygg opp med teglstein/leca og puss det deretter, blir kjempebra. Husk å ha vann+slokkeutstyr i lokalet samt brannalarm....
 
Gips klassifiseres jo som tennbeskyttende bekledning, så det går like bra å bygge med det. Skal ganske mye sveisesprut til før det engang begynner å gløde....

En standardgips står i seg imot brann i 15 minutter, en brannplate i 30... Veggens konstruksjon som helhet er det som avgjør brannmotstanden.

Jeg vet at det finnes krav i TEK hvordan et rom med "brannfarlig virksomhet" skal utføres.

Ville tro at om du spør byggesaksavdelingen så vil du få et brannkrav du skal oppfylle.
 
Elvis69 skrev:
Gips klassifiseres jo som tennbeskyttende kledning, så det går like bra å bygge med det. Skal ganske mye sveisesprut til før det engang begynner å gløde....

En standardgips motstår brann i 15 minutter, en brannplate i 30... Veggens konstruksjon som helhet er det som avgjør brannmotstanden.

Jeg vet at det finnes krav i BBR hvordan et rom med "brannfarlig virksomhet" skal utføres.

Jeg vil tro at hvis du spør bygningsrådet vil du få et brannkrav du skal oppfylle.
Komplementering til gårsdagens innlegg:

I BBR står det:

5:513 Overflater og kledning i visse lokaler
...Vegger og takflater i forsamlingslokaler og lokaler for brannfarlig virksomhet
bør ha overflater av klasse B-s1,d0 (klasse I) festet på materiale av
A2-s1,d0 (ubrennbart materiale) eller kledning i klasse K210/B-s1,d0 (tennbeskyttende
kledning)...

5:674 Lokale for brannfarlig virksomhet m.m.

Lokaler for brannfarlig virksomhet og laboratorielokaler der brannrisikoen ikke er
liten, skal utformes som egen branncelle og avskilles i minst klasse EI 60...

EI60-veggar kan bygges på flere måter.
 
Sist redigert:
Y
Men når folk bruker sine gamle bygninger som verksteder, er det greit bare fordi det ble bygget i de tidene da ingen krav fantes. Eller ligger det en plikt hos alle å tilpasse sine gamle lokaler?

Hvis min gamle bygning fra 30-tallet tar fyr oppe i tretaket eller noe, vil det bli et himla styr med forsikringsselskapene og så da?
 
J
Yrrol skrev:
Men når folk bruker sine gamle bygninger som verksteder, er det okei bare fordi det ble bygget i de tider da ingen krav fantes. Eller ligger det en plikt hos alle til å tilpasse sine gamle lokaler?

Om min gamle bygning fra 30-tallet tar fyr oppe i trætaket eller noe, vil det bli mye trøbbel med forsikringsselskapene å så da?
Endrede brannregler gjør jo at lokalene må endres.

Det er jo ikke slik at bare fordi man har blitt godkjent en gang så er man godkjent for alltid.
 
Lokalene er jo også godkjente for et visst formål, hvis dette endres må man også få en ny godkjenning. Synes man skal kle inn treverket med gips og holde alt brannfarlig i skap. Sikkerhetspapirkurv for rot osv. se på http://www.jiwa.se/.
 
Gipsvegg på stålstenderverk med ett lag standardgips på hver side holder brannklasse EI30. Med 2 lag på hver side er det brannklasse EI 60, ifølge gyprocs håndbok. Alternativt ett lag gips og ett lag minerit for å være ekstra sikker. En av de største brannrisikoene i garasje som jeg ser det er uorden som fulle papirkurver, støv og spon, trevirke, emballasje og annet som kan antenne. Gipsvegger selvantenner ikke akkurat.
 
De eneste gangene det har begynt å brenne når jeg har sveist er gammel rustbeskyttelse i bjelker, så langt har jeg ikke lykkes med å antenne noe med en vinkelsliper. Godt ryddet og ryddet unna + 2 stk 6 kg pulverslukker (eller en kullsyre hvis man ikke vil rote det til) er bra. Gips på vegger og tak med betonggulv bør vel være greit?

Jeg tror ikke man som lekmann trenger å tenke for mye på hvilken brannklasse lokalet har om man bruker sunn fornuft i bruken av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.