Hei,

Er for øyeblikket i planleggingsstadiet for å installere en peis. Vi har kjøpt en vegghengt peis som veier 80 kg som krever at man monterer den på en vegg som kan tåle både vekten og varmen. Skorsteinen som skal monteres veier omtrent 50-60 kg totalt og vil bli avlastet på loftet.

Forutsetninger:
  • Peisen skal plasseres midt på innerveggen i stuen. Nåværende vegg er 11 cm tykk, og er bygget med trestendere, med gips på den ene siden og gips + osb på den andre stuesiden.
  • Vegg står på en betongplate.
  • Stuen har parkettgulv (vil bli beskyttet med glassplate under peisen senere).
  • Brannmuren må være ~120 cm bred.

Min plan:
  • Fjerne osb + gips + eventuelle trestendere som er i veien på stuesiden for å lage en åpning på eksakt 120 cm. Beholde gipsplaten på den andre siden slik at det blir pent i rommet på den andre siden av veggen.
  • Mure en vegg ved hjelp av leca-blokker, 15x19x59 i mål. Hele veggen opp til taket. Armere horisontalt.
  • Den nymurte veggen vil da stikke ut cirka 5 cm ut i stuen, noe som kan bli en fin detalj.
  • Pusse / bredsparkle / flislegge veggen når den er ferdig, og så henge opp peisen.

Høres det ut som en god plan? Har jeg glemt noe?

Vil veggen klare vekten av både peisen og skorsteinen?

Hadde det vært smart å lekte rundt den murte veggen som en ramme og så skru fast lekten i veggen for å øke stabiliteten? Jeg tenkte at det skulle fungere som en slags støtfuge da jeg ikke har noe betong å mure mot på sidene.

Hvordan skal man tenke med parketten? Veggen vil gå ut et stykke over gulvet, og siden nåværende vegg står på en betongplate vil det bli en høydeforskjell der. Vil heller ikke kline mørtel på parketten, så denne delen av veggen trenger nesten bare ligge mot gulvet. Kanskje lettest å bygge opp slik at den nye veggen er i samme høyde som parketten og la veggen gå ut et stykke bare slik at det blir pent mot gulvet?

Takk for alle svar og tilbakemeldinger.

Sist redigert:
Parketten har jeg tenkt om. Det er nok best å bare kappe parketten slik at veggen står på platen overalt og så løse skjøten med en fuge / list / fliser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.