Hei alle dyktige mennesker!
Jeg er på vei til å bygge en carport med bod under samme tak, venter bare på at innkjørselen skal asfalteres. I forbindelse med gravearbeidene/asfalteringen setter firmaet plintene til både carport og boden. Jeg har forsøkt å lese meg til hvordan jeg skal tenke med boden; er det bra å ha asfalten som gulv i boden, eller bør jeg bygge gulv? Hvis jeg ikke skal ha gulv kan jeg vel ha svill som jeg bygger veggene fra? Eller er det bedre å ha en plint til hver veggsøyle.
Jeg er på vei til å bygge en carport med bod under samme tak, venter bare på at innkjørselen skal asfalteres. I forbindelse med gravearbeidene/asfalteringen setter firmaet plintene til både carport og boden. Jeg har forsøkt å lese meg til hvordan jeg skal tenke med boden; er det bra å ha asfalten som gulv i boden, eller bør jeg bygge gulv? Hvis jeg ikke skal ha gulv kan jeg vel ha svill som jeg bygger veggene fra? Eller er det bedre å ha en plint til hver veggsøyle.
- Forhindre at fuktigheten som finnes i bakken trenger inn i boden.Pilla58 skrev:
- Ingen vann som eventuelt renner inn i boden ved regn og snøsmelting.
- Lager du sviller og gulv vil de også være intakte, dvs. de beveger seg ikke som bakken eventuelt kan gjøre.
- Vil du isolere i ettertid en gang i fremtiden er det også enkelt om du har ferdige sviller (men du må da tenke litt over dette allerede ved byggingen).
Asfalt direkte som gulv har jo sin fordel at det er billig og enkelt om du ikke har noen større krav til boden ellers.
Vår carport, med bod under samme tak, ble bygget før vi flyttet hit så jeg vet ikke hvordan tankene gikk ved valget av gulv. Det er uansett betonggulv både i boden og i carporten. Så vidt jeg kan bedømme er det to separate plater (man ser en skjøt når man ser utenfra). Vet ikke hva det fyller for funksjon at det (eventuelt) er to plater. Jeg synes det fungerer utmerket med betongen.
Takk for svar, Urk! Regnvann mm kommer vel inn uansett, det er bare det at jeg ikke ser det.... Isolere boden kommer jeg ikke til å gjøre (hva jeg tror nå...) det skal bare være redskapsbod.
Fordelene er som du sier at det blir billigere og enklere med asfalten.
Fordelene er som du sier at det blir billigere og enklere med asfalten.
Sist redigert:
Ja, vårt lager har terskel (halvhøy–høy vil jeg si
. Det er ikke isolert, men er bygd for å kunne isoleres (så vidt jeg kan bedømme).
Vi har selvgående gressklipper som vi løfter og bærer når den skal inn over vinteren etc., men jeg tror ikke at terskelen ville oppleves som et problem når man drar over en "vanlig" klipper.
Vi har selvgående gressklipper som vi løfter og bærer når den skal inn over vinteren etc., men jeg tror ikke at terskelen ville oppleves som et problem når man drar over en "vanlig" klipper.
Har du svill på gulvet som lageret er bygget på, eller er det stolper på pilarer?Modig skrev:Ja, vårt lager har terskel (halvhøy–høy vil jeg si. Det er ikke isolert, men er bygget for å kunne isoleres (så vidt jeg kan bedømme).
Vi har selvgående gressklipper som vi løfter og bærer når den skal inn over vinteren etc. men jeg tror ikke at terskelen ville oppleves som et problem når man drar over en "vanlig" klipper.
Klikk her for å svare